Sivistyksen suunta –palkinto Oulun sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilälle

Tämän vuoden Sivistyksen suunta –palkinnon saa Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä. Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Penttilän keskiviikkona 4.10.2017 pidettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä Clarion Hotel Helsingissä.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
4.10.2017
Julkaistavissa klo 13.00

–  Oulu on kasvanut yhdistyvien kuntia kautta ja tämä työ on vaatinut paljon harmonisointia ja yhteensovittamista. Oulun sivistystoimi on onnistunut kehittämään toimintaansa suurten muutosten aikana ja katse on koko ajan ollut tulevaisuudessa. Mika Penttilä sivistys- ja kulttuuritoimen johtajana on ollut avainasemassa, kun uutta organisaatiota ja toimintaa on rakennettu, kuvaa Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta.

– Mika Penttilä on edistänyt työssään oppimisympäristöjen kehittämistä eri tavoin. Kehittämistyö on kohdistunut erityisesti digitaalisiin oppimisympäristöihin, mutta myös uusiin monimuotoisiin oppimisympäristöihin. Viime vuosien suuret koulurakennushankkeet Metsokankaalla, Ritaharjussa ja Hiukkavaarassa on toteutettu radikaalisti uudelta pohjalta. Opettajat on otettu aktiivisesti mukaan koulujen suunnitteluun, perinteisestä staattisesta luokkahuonejaosta on suurelta osin luovuttu ja tilat suunniteltu tukemaan monipuolista toiminnallisuutta – ja samalla on saatu kustannussäästöjä.

Palkinto vaikuttavalle visionäärille

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

Kehittäminen vaatii suunnannäyttäjää ja siitä johtaja Mika Penttilä on loistava esimerkki. Hän on esimerkillään osoittanut olevansa todellinen Sivistyksen Suunnannäyttäjä

– Palkinnon saajaksi on aina valittu laaja-alainen toimija ja visionääri, Päivärinta sanoo.

Sivistyksen suunta -palkinto jaettiin nyt kuudennen kerran. Aiemmin palkinnon ovat saaneet pääjohtaja Aulis Pitkälä, kaupunginjohtaja Simo Juva, professori Jouni Välijärvi, apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth sekä sivistysjohtaja Peter Johnsson.

Palkinnon, Kurkiauran kärkilintu –pronssiveistoksen, on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen.

Kuntaliitto, opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796
Palkinnonsaaja, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä, 044 703 9012

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.