Sivistyksen suunta –palkinto Oulun sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilälle

Tämän vuoden Sivistyksen suunta –palkinnon saa Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä. Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Penttilän keskiviikkona 4.10.2017 pidettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä Clarion Hotel Helsingissä.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
4.10.2017
Julkaistavissa klo 13.00

–  Oulu on kasvanut yhdistyvien kuntia kautta ja tämä työ on vaatinut paljon harmonisointia ja yhteensovittamista. Oulun sivistystoimi on onnistunut kehittämään toimintaansa suurten muutosten aikana ja katse on koko ajan ollut tulevaisuudessa. Mika Penttilä sivistys- ja kulttuuritoimen johtajana on ollut avainasemassa, kun uutta organisaatiota ja toimintaa on rakennettu, kuvaa Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta.

– Mika Penttilä on edistänyt työssään oppimisympäristöjen kehittämistä eri tavoin. Kehittämistyö on kohdistunut erityisesti digitaalisiin oppimisympäristöihin, mutta myös uusiin monimuotoisiin oppimisympäristöihin. Viime vuosien suuret koulurakennushankkeet Metsokankaalla, Ritaharjussa ja Hiukkavaarassa on toteutettu radikaalisti uudelta pohjalta. Opettajat on otettu aktiivisesti mukaan koulujen suunnitteluun, perinteisestä staattisesta luokkahuonejaosta on suurelta osin luovuttu ja tilat suunniteltu tukemaan monipuolista toiminnallisuutta – ja samalla on saatu kustannussäästöjä.

Palkinto vaikuttavalle visionäärille

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

Kehittäminen vaatii suunnannäyttäjää ja siitä johtaja Mika Penttilä on loistava esimerkki. Hän on esimerkillään osoittanut olevansa todellinen Sivistyksen Suunnannäyttäjä

– Palkinnon saajaksi on aina valittu laaja-alainen toimija ja visionääri, Päivärinta sanoo.

Sivistyksen suunta -palkinto jaettiin nyt kuudennen kerran. Aiemmin palkinnon ovat saaneet pääjohtaja Aulis Pitkälä, kaupunginjohtaja Simo Juva, professori Jouni Välijärvi, apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth sekä sivistysjohtaja Peter Johnsson.

Palkinnon, Kurkiauran kärkilintu –pronssiveistoksen, on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen.

Kuntaliitto, opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796
Palkinnonsaaja, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä, 044 703 9012

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.