Škoda Transtech Oy

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla

Jaa

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.

"Menestys Ruotsissa vahvistaa kykymme menestyä vaativimmillakin markkinoilla, joihin Skandinavia ehdottamasti kuuluu. Uskon, että Göteborgiin toimittamamme uudistetut raitiovaunut palvelevat matkustajien ja liikennöijän tyytyväisyyttä”, sanoo Škoda Ekovan hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Miroslav Mareš. "Perinteisenä joukkoliikenteen yritysten korjaus- ja modernisointiyrityksenä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme korkeaa laatua. Viime vuosina olemme myös laajentaneet osaamistamme ja valmistaneet uusia raitiovaunuja ja muita tuotteita Groupin nykyisille ja tuleville asiakkaille", Miroslav Mareš lisää.

”Göteborgin nykyisen M31-raitiovaunukaluston modernisointi on erittäin tärkeää koko Škoda Groupille. Tämä hanke luo pohjaa tulevalle menestyksellemme, kun pyrimme tarjoamaan kestäviä ja pitkäikäisiä kiskokalusto- ja palveluratkaisuja Ruotsin markkinoille”, kommentoi Škoda Transtechin toimitusjohtaja Juha Vierros.

Sopimus on jatkoa aiemmalle sopimukselle, jonka perusteella Ostravan yritys on työskennellyt samantyyppisten raitiovaunujen parissa jo aiemmin. Vuosina 2011-2017 se suoritti 79 M31-raitiovaunun korjauksen Göteborgissa Ekova Electric -nimellä; tuolloin kyse oli pääasiassa raitiovaunujen korien tarkistuksista ja sähkölaitteiden vaihdosta. Vuosina 2017-2021 yritys korjasi mekaanisia osia 65:teen M32-raitiovaunuun. Vuonna 2021 yritys integroitiin Škoda Groupiin ja nimi muutettiin Škoda Ekovaksi.

Nykyinen sopimus 80 raitiovaunun peruskorjauksesta ja modernisoinnista sisältää monenlaisia muutoksia, kuten uusi ovijärjestelmä, rampin lisääminen, uusi jarrujärjestelmä sekä ilmastointilaitteen lisääminen ohjaamoon. Muita tehtäviä ovat vaunujen maalaaminen, laminaattien korjaaminen, korien kunnossapito, sähköjärjestelmän kunnostaminen, lattioiden uusiminen, sisätilojen ja ohjaamojen muuttaminen, uuden valaistuksen lisääminen ja lämmitysjärjestelmän tarkistaminen.

Ostravan pääkonttori liikkuvaa kalustoa ja digitalisointia varten

PPF-Group:iin kuuluva Škoda Group on toiminut Moravia-Sleesian alueella Škoda Ekova -nimellä jo pitkään. Yrityksen pääyritys, joka keskittyy pääasiassa rautatiekaluston ja raitiovaunujen kehittämiseen ja tuotantoon asiakkaille ympäri maailmaa, sijaitsee Ostravassa. Tämä tukikohta on hiljattain uudistettu ja laajennettu merkittävästi, ja siihen on kuulunut uuden modernin maalaamon rakentaminen, Euroopan suurimman portaalimaisen työstökeskuksen perustaminen ja automaattisten hitsauskoneiden asentaminen. Investoinnit ovat lisänneet merkittävästi yrityksen tuotanto- ja huoltokapasiteettia ja luoneet samalla satoja uusia työpaikkoja. Ostravassa sijaitsee myös SMART- ja digitaalitekniikoiden kehityskeskus, joka alan johtavien diagnostiikkatyökalujensa ja -prosessiensa ansiosta on erittäin hyödyllinen M31-raitiovaunun kunnostumisessa.

Huomautuksia toimittajille:

Škoda Transportation Group

Transportationin tuotteisiin kuuluvat pääasiassa matalalattiaraitiovaunut, sähköveturit, lähijunayksiköt, metrojunayksiköt, sähköbussit ja johdinautot sekä liikennejärjestelmien ohjaus- ja käyttöjärjestelmät. Škoda Transportationilla on Tšekissä useita tytäryhtiöitä, kuten Škoda Electric, Škoda Vagonka, Škoda Pars ja Škoda Ekova. Muita yhtiöitä on myös Saksassa, Suomessa, Unkarissa ja Venäjällä. Škoda työllistää yrityksissään yli kuusi tuhatta ihmistä. Vain suurten tutkimus- ja kehitysinvestointien ansiosta Škoda Transportation voi tuoda markkinoille säännöllisesti uusia ja nykyaikaisia tuotteita, jotka menestyksekkäästi löytävät paikkansa ulkomaisilla markkinoilla. Škoda investoi vuonna 2020 tutkimukseen ja kehitykseen noin 69 miljoonaa euroa.

https://www.skoda.cz

PPF Group

PPF Group toimii 25 maassa ja sijoittaa useilla aloilla, kuten rahoituspalveluissa, televiestinnässä, mediassa, bioteknologiassa, kiinteistöissä ja tekniikassa. PPF Groupin toiminta ulottuu Euroopasta Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan. Konserni omistaa omaisuutta 40,3 miljardin euron arvosta ja työllistää 80 000 henkilöä maailmanlaajuisesti (30.6.2021).

www.ppf.eu/en

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yhteystiedot medialle:
Juha Vierros
Toimitusjohtaja
Škoda Transtech Oy
+358 50 394 7687
juha.vierros@transtech.fi

Jan Švehla
Viestintäpäällikkö
Škoda Transportation Group
+420 723 788 682
jan.svehla@skodagroup.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Škoda Transtech Oy
Škoda Transtech Oy
Tutkijantie 8
90590 Oulu

http://www.skodagroup.com

Škoda Transtech Oy on suomalainen vaativiin olosuhteisiin suunnitellun kiskokaluston valmistaja ja keskiraskaiden konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen suunnitteluun Oulussa ja valmistamiseen Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Huoltoliiketoimintamme ylläpitää kalustoa Helsingissä ja Tampereella. Škoda Transtech työllistää 750 henkilöä. Škoda Transtech on osa tšekkiläistä Škoda Transportation -konsernia, joka valmistaa joukkoliikenteen ja raideliikenteen kalustoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Škoda Transtech Oy

Ensimmäinen Raide-Jokerin pikaraitiovaunu matkustajien kokeiltavana8.11.2021 15:40:04 EET | Tiedote

”Testiajoissa pikaraitiovaunumme on ollut menestys, ja nyt on mukava kuulla, miten matkustajat ottavat Artic XL -uutuuden vastaan. Vaunut tulevat aikanaan Raide-Jokerin käyttöön, jolloin nämä nopeat ja miellyttävät vaunut helpottavat kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä liikkumista ja tarjoavat likenteeseen ilmastoystävällisen ja kestävän vaihtoehdon,” toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechiltä toteaa. HSL:n mukaan Raide-Jokerilla kuljetaan vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa ja vuonna 2050 matkoja olisi jo 125 000 arkivuorokaudessa. Bussilinjalla 550 matkustaa nyt 40 000 henkeä vuorokaudessa. Raide-Jokerin esisarjavaunu liikkuu nyt Helsingin keskustassa linjatunnuksella 4S arkisin klo 8 ja klo 19 välillä. Se eroaa muista liikenteessä olevista ratikoista paitsi turkoosin värinsä, myös pituutensa ansiosta. Jokeri -vaunu on koko 34 metrin pituudeltaan matalalattiainen raitiovaunu, jossa on keskimoduulissa on tasainen lattia. Vaunussa on 78 istumapaikkaa, yhteensä

ŠKODA TRANSTECH OY ALOITTAA NEUVOTTELUT SOPEUTTAMISTOIMISTA5.5.2021 11:59:07 EEST | Tiedote

Otanmäki, 5.5.2021 - Yhtiön tuotannollinen ja taloudellinen tilanne heikkenee kevään ja kesän aikana huomattavasti. Tuotannon nykyisistä projekteista päättyy VR:n ravintolavaunujen ja Tampereen raitiovaunujen tuotanto. Tästä syystä aloitettavien neuvottelujen tarkoituksena on toteuttaa tarvittavia toimenpiteitä työvoiman käyttöön liittyen. Arvioitu ajankohta mahdollisille toimenpiteille ajoittuu kesän 2021 ja alkuvuoden 2022 välille. Yhtiö ei suunnittele irtisanomisia vaan pyrkii yhdessä henkilöstön kanssa löytämään muita tapoja tilanteen ratkaisemiseksi yhtiön kannattavuus huomioiden.