Sofi Oksanen: Vihapuhe voi johtaa harvainvaltaan Suomessakin

Toimittajat ilman rajoja -järjestön puheenjohtaja Jarmo Mäkelä ja kirjailija Sofi Oksanen. Kuva: Janina Granholm

Lehdistötiedote 14.10.2019

”Liberaalin demokratian peruspilarina toimivaan sananvapauteen kohdistuu uhkia, myös Suomessa. Me voimme menettää sen mitä olemme saavuttaneet siksi, että harhaudumme pitämään saavutuksiamme itsestäänselvyyksinä”, painotti kirjailija Sofi Oksanen maanantaina tiedotustilaisuudessa, joka järjestettiin yhdessä Toimittajat ilman rajoja -järjestön kanssa.

Maissa, joissa vapaan lehdistön tilanne on heikko, vihapuhe voi yllättävällä vauhdilla saada kaikupohjaa sosiaalisesta mediasta. Näin valheisiin voidaan alkaa uskoa. Myös lännessä on ongelmia. Iso-Britanniassa valeuutiset myötävaikuttivat Brexitin voittoon kansanäänestyksessä. Virossa taas nettisananvapauslaki kääntyi tarkoitustaan vastaan, kun vihapuheen pelko alkoikin rajoittaa sananvapautta.

”Kansanvalta perustuu osallistumiseen ja vihapuhe vähentää osallistumista. Pitkällä tähtäimellä se johtaa harvainvaltaan.”

Toimittajavaino vaikuttaa koko kansaan

Oksanen varoitti, että tämä kehityskulku on mahdollista myös Suomessa, sillä kaikkiin ihmisiin pätevät samat tunteet, ja juuri tunteisiin vihapuhe ja valeuutiset vetoavat, eivät faktoihin.

Suomalaisten turvana esimerkiksi Venäjän mielipidevaikuttamista vastaan pidetään korkeaa koulutustasoa. ”Mutta koulutuksen sisältö tulee tutkimuksesta, kirjoista, tutkijoiden, toimittajien ja kirjailijoiden työn sisällöstä”. Näitä tekijöitä myös Suomessa usein vainotaan, Oksanen muistutti.

Erityisesti Oksanen oli huolissaan toimittajiin kohdistuvista vainoista, joita vastaan taisteleminen vie voimia ja varoja niin toimittajilta itseltään kuin yhteiskunnaltakin. Kaksi kolmesta toimittajasta on joutunut vihapuheen kohteeksi, viidesosaa on mustamaalattu ja joka kuudes on kokenut väkivallan uhkaa. Tavoitteena on ollut kohteen ammattitaidon kyseenalaistaminen ja maineen tuhoaminen.

”Mikäli toimittaja saadaan harjoittamaan itsesensuuria, vaikutus ulottuu lopulta koko kansaan, sillä lehdistön käyttämä kieli muovaa julkista narraatiota ja jokaisen kansalaisen kielenkäyttöä”, Oksanen korosti.

”Kirjailijana minä voin halutessani haudata käsikirjoitukseni maahan ja olettaa, että se löydetään ja julkaistaan vuosikymmenten kuluttua, mutta tänään haudattua uutista ei julkaista ensi vuonna. Sen sijaan tänään haudattu uutinen voi vaikuttaa siihen, millaisen eduskunnan saamme ensi vaaleissa. On siis syytä olla huolissaan juuri niistä jutuista, jotka jäävät kirjoittamatta, koska kirjoittaja ei uskalla kirjoittaa niitä.”

Oksanen varoitti, että kun vaientaminen ulottuu poliittiseen päätöksentekoon, julkiseen keskusteluun ja uutisointiin, tuloksena on hiljaisuuden spiraali: mikäli ainoastaan epäasiallista kieltä käyttävät ovat äänessä, silloin näyttää siltä kuin heidän edustamansa kanta olisi yleinen mielipide.

”Me kaikki olemme vastuussa siitä, tuleeko vainosta, maalittamisesta ja vihapuheesta uusi normaali. Juuri siksi nyt ei ole aika myöntyä hiljentämiseen.”

Mäkelä: Oksanen näyttää kaivattua esimerkkiä

Tiedotustilaisuudessa Sofi Oksanen ilmoitti lahjoittavansa 15 000 euroa Toimittajat ilman rajoja -järjestölle, ”Koska minä haluan tietää mitä maailmassa tapahtuu. Jokainen sentti on tarpeen”, Oksanen perusteli.

Toimittajat ilman rajoja ry on suomalainen kansalaisjärjestö, joka tekee työtä sananvapauden edistämiseksi. Varoja käytetään muun muassa kouluihin suunnatuille työpajoihin ja kampanjoihin, joissa käydään läpi sananvapauden periaatteita ja sitä, miten valeuutisia ja disinformaatiota opitaan tunnistamaan.

Järjestön Suomen puheenjohtaja Jarmo Mäkelä kiitti kirjailija Oksasta lahjoituksesta ja rohkeasta avauksesta.

”Jospa vain muutkin maamme ajattelijat ja johtajat tuomitsisivat vihapuheen yhtä selkein sanoin. Oksanen näyttää paljon kaivattua esimerkkiä siitä, millaisia puheenvuoroja tarvitaan ja kuinka sananvapauden puolesta tehtävää työtä voi tukea myös konkreettisesti.”

”Kansalaisjärjestöt tekevät arvokasta työtä, mutta Suomessa hyvin rajatuin resurssein. Toivon, että lahjoittamisen kulttuuri kehittyisi Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa se on jo kiitettävästi yleistynyt.”

Sananvapautta voi lujittaa kieltämällä sen väärinkäyttö

Suomi sijoittui kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksissä tänä vuonna sijalle kaksi. Tilanne on kuitenkin kehittymässä huonompaan suuntaan, vahvisti myös puheenjohtaja Mäkelä.

”Yksi haasteista on vihapuhe ja siihen liittyvä maalittaminen, joiden tarkoituksena on vaientaa arkaluontoisista asioista kirjoittavat toimittajat. Toisena ovat sosiaalisen median alustojen kautta leviävät valeuutiset ja disinformaatio, jotka uhkaavat kansalaisten oikeutta saada ja ottaa vastaan totuudenmukaista tietoa.”

”Sananvapauden väärinkäyttöä vastaan ei voida eikä pidä taistella sananvapautta rajoittamalla. Sananvapautta on vaalittava tarkasti ja sen aluetta tulee kaikin keinoin lujittaa. Yksi tapa lujittaa sananvapautta on kieltää sen väärinkäyttö. Äärimmäinen vihapuhe ei ansaitse sananvapauden suojaa.”

Mäkelän mukaan vähintä mitä tulisi tehdä, on saattaa selvät vihapuherikkomukset yleisen syyttäjän alaisiksi rikoksiksi sekä kohdella organisoitua maalittamista oikeudellisesti samalla tavoin kuin mitä tahansa muuta järjestäytynyttä rikollisuutta.

Sofi Oksasen haastattelupyynnöt ja lisätiedot: Jenni Heiti, kustannuspäällikkö, Like Kustannus, 044 358 5060, jenni.heiti@like.fi

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja -järjestö, 040 844 2609

Foreign Minister Haavisto about Brexit: Decisions Need to Based on Majority Rule, Democracy Must Be Respected29.8.2019 18:50:09 EESTPress release

Minister for Foreign Affairs Pekka Haavisto has commented on Boris Johnson’s plan to prorogue UK parliament for five weeks. Haavisto emphasized that he does not want to offer advice nor should one intervene in the legal decisions of other EU countries. However, at the event of Reporters Without Borders, Haavisto clearly stated the principle that decisions need to be democratic and based on majority rule.

Ulkoministeri Haavisto Brexitistä: Päätöksillä oltava enemmistöpohja, demokratiaa on kunnioitettava29.8.2019 17:00:41 EESTTiedote

MEDIA INVITATION: High profile seminar on disinformation and Brexit with Mr Pekka Haavisto, Minister for Foreign Affairs of Finland, on 29.8. just before Gymnich26.8.2019 15:58:45 EESTPress Invitation

Disinformation vs. facts, freedom of speech and rule of law — where is Europe heading with Brexit? Welcome to the high profile seminar where we are delighted to receive the participation of the Minister for Foreign Affairs of Finland, Mr Pekka Haavisto. The seminar is organised just before the start of the Informal Meeting of Ministers for Foreign Affairs (Gymnich).

Suomi nousi lehdistönvapauden kakkosmaaksi, kertoo World Press Freedom Index18.4.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomi on noussut toiseksi Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksissä. Ykkössijalla on kolmatta vuotta peräkkäin Norja. Vuoden 2019 indeksi osoittaa, että yleistilanne on lehdistönvapauden osalta hälyttävä: heikkenemistä on tapahtunut niin autoritäärisillä alueilla kuin perinteisesti turvallisessakin maissa. 180 maata käsittävässä indeksissä vain 16 maan tilannetta voidaan enää pitää hyvänä. Vihapuhe on muuttunut toimittajiin kohdistuvaksi väkivallaksi ja strategiseksi vaientamiseksi.