Somevaikuttajista rikostoimittajiin – he valitsevat vuoden 2020 parhaat äänikirjat

Toista kertaa järjestettävä Storytel Awards -gaala palkitsee viime vuoden parhaita äänikirjoja ja lukijoita maaliskuussa 2021. Yleisöäänestyksen perusteella valitut 20 finalistikirjaa ovat nyt raatien arvioitavina.

Vuoden 2020 parhaitat äänikirjoja palkitaan neljässä kategoriassa: kaunokirjallisuus, jännitys ja dekkarit, tietokirjallisuus ja elämäkerrat sekä lasten -ja nuortenkirjallisuus. Tuomaristo saa uppoutua äänikirjojen maailmaan oikein urakalla, sillä osa finalistikirjoista on peräti 17-tuntisia.

Raatilaisten joukossa on kirjallisuuden asiantuntijoita, toimittajia, mediapersoonia ja äänikirjojen ystäviä. Kaunokirjallisuus-kategorian finalistikirjoja laittavat paremmuusjärjestykseen raadin puheenjohtaja kirjailija ja luovan alan yrittäjä Satu Rämö, kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen ja näyttelijä Sanna Stellan.

Tietokirjallisuus ja elämäkerrat -kategorian voittajakirjan valitsevat puheenjohtajana toimiva toimittaja Laura Friman, suosittua Kaverin puolesta kyselen -podcastia pitävä toimittaja Tiia Rantanen sekä Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden raadissa finalistikirjoja arvioi puheenjohtajana toimiva näyttelijä ja kirjailija Jani Toivola, lasten kanava Yle Mixin juontaja Jasmin Beloued sekä näyttelijä ja laulaja Antti L.J. Pääkkönen.

Dekkarit ja jännitys -kategorian raadin puheenjohtaja on kirjailija ja toimittaja Heikki Valkama. Lisäksi raatiin kuuluu rikostoimittaja ja tietokirjailija Miika Viljakainen ja somevaikuttaja ja Afterwork-podcastista tuttu Meri Milash.

Äänikirjojen suosio jatkaa kasvuaan

Kirjakauppaliiton ja Suomen kustannusyhdistyksen julkaiseman tuoreen tilaston mukaan äänikirjojen osuus kustantajien yleisen kirjallisuuden kokonaismarkkinasta oli viime vuonna peräti 17 prosenttia. Kasvu on ollut huimaa, sillä vuonna 2019 vastaava luku oli 9,7 prosenttia ja vuotta aiemmin 6,7 prosenttia.

Äänikirjojen suosiosta kertoo myös se, että vuoden 2020 myydyin kirja kaikista formaateista oli ensimmäistä kertaa äänikirja, Carl-Johan Forssén Ehrlinin Kani joka tahtoi nukahtaa. Sitä kuunneltiin 68 100 kappaleen verran.

Äänikirjainnostus näkyy myös Storytelillä, jossa kasvua on tapahtunut koronavuoden aikana erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuudessa sekä hyväntuulisessa feel good -kirjallisuudessa. Vuonna 2020 palvelun tilaajamäärät kasvoivat maailmanlaajuisesti 33 prosenttia ja nyt Storyteliä käyttää jo yli 1,5 miljoonaa äänikirjojen ystävää ympäri maailmaa.

Voittajakirjat palkitaan Storytel Awards -virtuaaligaalassa 25. maaliskuuta. Gaalan juontaa Maria Veitola.

Storytel Awards -finalistit:

Kaunokirjallisuus:

Suon villi Laulu – Delia Owens, lukija Sanna Majuri, WSOY
Kaikki elämästä(ni) – Antti Holma, lukija Antti Holma, Otava
Pintaremontti – Miika Nousiainen, lukija Oskari Katajisto, Otava
Ei kertonut katuvansa – Tommi Kinnunen, lukija Krista Kosonen, WSOY
Cilkan tarina – Heather Morris, lukija Markus Niemi, Aula & Co

Jännitys & dekkarit:

Kun kuningas kuolee – Elina Backman, lukija Sanna Majuri, Otava
Manni – Kale Puonti, lukija Ville Tiihonen, Bazar
Pahan Verkko – Max Seeck, lukija Satu Paavola, Tammi
Peilimies – Lars Kepler, lukija Toni Kamula, Tammi
Ruska – Christian Rönnbacka, lukija Ville Tiihonen, Bazar

Tietokirjallisuus & elämäkerrat:

Vakooja ja petturi – Ben MacIntyre, lukija Jukka Pitkänen, Atena
Isä pullossa – Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan – Johanna Pohjola, lukija Anna-Riikka Rajanen, Gummerus
Wanted Janne "Nacci" Tranberg – Pekka Lehtinen ja Janne Tranberg, lukija Jukka Pitkänen, Pulitzer
Mercedes Bentso – Totuus ja tunnustus – Linda-Maria Roine, lukija Linda-Maria Roine, Johnny Kniga
Yksi elämä, yksi planeetta – David Attenborough, lukija Jarmo Heikkinen, WSOY

Lasten- ja nuortenkirjallisuus:

Elina ja Sofia, Kaikki on mahdollista! – Elina ja Sofia, lukijat Elina ja Sofia, Tammi
Albi rakentaa kodin: Tuoli – Mikko Kunnas ja Markus Majaluoma, lukija Martti Suosalo, Storytel Original
Heinähattu ja Vilttitossu loman tarpeessa – Tiina Nopola ja Sinikka Nopola, lukija Vuokko Hovatta, Tammi
Vitsipitsa – täytteenä Niko ja Santtu – Juhana Salakari, lukijat Niko Meuronen ja Santeri Hänninen, Otava
Kaikkien aikojen kirja – Mike "Miklu" Bäck, lukija Mike "Miklu" Bäck, Otava

Fakta:

• Storytel on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2020 palvelun tilaajamäärät kasvoivat maailmanlaajuisesti 33 % ja tänään Storyteliä käyttää jo yli 1,5 miljoonaa maksavaa asiakasta ympäri maailmaa.
• Storytelin käyttäjät viettävät aikaa äänikirjojen parissa keskimäärin yli tunnin päivässä.
• Dekkarit ja true crime ovat äänikirjoina erityisen suosittuja genrejä. Suomessa kuunnellaan äänikirjoina myös poikkeuksellisen paljon elämäkertoja. Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen aikana nosteessa ovat olleet erityisesti lastenkirjallisuus sekä viihteellinen hyvän mielen kirjallisuus.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Camilla Läckberg ja Alexander Karim kirjoittavat suuren rakkaustarinan yksinoikeudella Storytelille11.2.2021 10:05:00 EETTiedote

Menestyskirjailija Camilla Läckberg ja näyttelijä Alexander Karim kirjoittavat yhdessä äänikirjaa, jonka Storytel julkaisee yksinoikeudella. Eeppinen rakkaustarina seuraa kahta toisilleen tuntematonta henkilöä, jotka elävät tiukassa eristyksessä omissa hotellihuoneissaan samaan aikaan kun tappava virus uhkaa tuhota ihmiskunnan. Kun eristystä erehdyksessä rikotaan, huumaava ja hengenvaarallinen rakkaus yhdistää. Ruotsinkielisellä alkuperäisnimellä Glaciär (suom. jäätikkö) kulkeva Storytel Original -äänikirja julkaistaan kansainvälisesti 15. kesäkuuta alkaen.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha