Sörkan muurin varjossa -kirja kertoo kirjallisuudesta ja lukemisesta vankilassa

Matti Merivirran ja Anton Reenpään Sörkan muurin varjossa kertoo kirjallisuudesta ja lukemisesta vankilassa. Kirja pureutuu tekstien ja valokuvien avulla vankilan ja vankien alakulttuuriin, jonka vaikutukset heijastuvat myös lukuharrastukseen.

kansi: Merivirta & Reenpää, Sörkan muurin varjossa

"Tämä teos kuvaa elämää ja elämän jättämiä jälkiä vankilassa. Kirja kertoo jotakin pysähtyneisyydestä, joka ei sittenkään ole niin pysähtynyt. Teos muodostuu vankilakuvista, joiden konteksti sekä täydentyy että kontrastoituu tekstissä. Kerronnalla halutaan raottaa vankilan maailmaa, erityistä kulttuuria, jolla ja jossa vanki pyrkii pitämään itsensä elossa, vähemmän masentuneena, jaksavana ja kamppailevanakin", kertovat kirjan tekijät Matti Merivirta ja Anton Reenpää teoksen esipuheessa.

Sörkan muurin varjossa -teoksessa on myös vankien omia tekstejä, joissa elämän haavoittuvuus, suru ja samanaikainen vankilayhteisön pakottavuus kamppailuun, tarjoavat näköalan syvään inhimilliseen kokemukseen.

Kaikissa Suomen vankiloissa ei ole kirjastoa, mutta Helsingin vankilassa Sörnäisissä sellainen on. Helsingin vankilassa kirjojen lainaaminen on jossain muodossa toiminut tiettävästi jo vankilan alkuajoista lähtien.

"Teoksemme tarkoitus on ollut sosiaalisen dokumentarismin lisäksi tallentaa ja kertoa vuonna 1881 valmistuneen tiililinnan elämästä, se kun on yksinkertaisesti kerronnan ja dokumentoinnin arvoinen."

VTM Matti Merivirta vastaa Helsingin vankilan kirjastotoiminnasta.

Anton Reenpää on valmistunut valokuvaajaksi University for the Created Arts -yliopistosta Kentistä.

Teos: Sörkan muurin varjossa. Sörkan vankilan kirjasto
Kirjailija: Matti Merivirta
Valokuvat: Anton Reenpää
Sivuja: 176
Ilmestymispäivä: 1.8.2019

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

www.avain.net

kansi: Merivirta & Reenpää, Sörkan muurin varjossa

Avaimen kirjat keväällä 20206.11.2019 12:23:26 EETTiedote

Avaimen kevään 2020 uusien teosten joukossa on tietokirjoja vanhemmuudesta, seksuaalisuudesta, kahvilakulttuurista, rauhanturvaajien arjesta ja kaunokirjallisuudesta. Lapsille ilmestyy kauniisti kuvitettu runoteos Kuutarhuri sekä tietokirjat tehdaskaupunkien lasten arjen historiasta sekä kuvakirja ötököistä. Keväällä julkaistaan myös valikoima selkokirjallisuutta: tunnettujen romaanien selkomukautuksia, merkittävien kotimaisten runojen kokoelma, tietokirjallisuutta nuorten maahanmuuttajien kokemuksista Suomessa ja mullistavien keksintöjen historiaa.

KUTSU: Neulo poika, neulo - Knits inspired by Tom of Finland -kirjan julkistamistilaisuus ti 22.10. Oodissa18.10.2019 10:43:02 EESTKutsu

Tule tutustumaan tekstiilitaiteilija Marjukka Vuorisalon ja valokuvaaja Marjo Von Bellin uutuuskirjan Neulo poika, neulo – Knits inspired by Tom of Finland neulemalleihin ja kuulemaan vinkit syksyn neuletöiden tekemiseen. Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa (3.krs, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) klo 17:00-19:00.