Starkt ställningstagande för klimatet av energibolag: Paleface lånade sin röst till vinden

Vasa Elektriska gick idag måndag ut med sitt ställningstagande för klimatet. ”Vindens tal” är ett videoverk med text av Karri Miettinen, med artistnamnet Paleface, som också lånar sin röst åt vinden.

I och med Parisavtalet är det globala målet att begränsa klimatuppvärmningen till 1,5 grader under pågående århundrade.

- Globalt har medeltemperaturen stigit i rask takt, och en uppgång på två grader kan starta en utveckling som inte längre kan stoppas, uttrycker Paleface sin oro.

- Vi kan alla med våra egna val påverka klimatförändringen och minska vårt koldioxidavtryck. Ett bra exempel är de val som handlar om hur vi konsumerar, kan vi till exempel äta mindre kött eller välja ett miljövänligt elavtal: är din el grön?

- Jag är en poet och därför försöker jag påverka med hjälp av ord. Det gjorde också att samarbetet med Vasa Elektriska kändes naturligt, fortsätter Paleface.

Vindens tal är uppbyggt av ett antal videon som filmats runtom i Finland med drönare. Verket låter tittaren svepa över finska landskap från norr till söder och visar klipp från orterna Kolari, Pudasjärvi, Korsholm, Vasa, Rautalampi, Enonkoski, Petäjävesi, Kerimäki, Nyslott, Kuhmoinen, Lahtis, Kouvola, Vichtis och Helsingfors.

- Vi vill få människor att tänka på klimatet. Filmklippen från olika orter i Finland påminner om att klimatet är något som förenar oss alla. Alla kan också själva påverka framtiden, konstaterar Vasa Elektriskas marknadsföringschef Tiina Lillbacka.

Se videon
Vindens tal

Filmad av: Sami Kosonen och Niko Siltaloppi (Replot bro, Korsholm)
Planering: Folk Finland

Marknadsföringschef
Tiina Lillbacka
fornamn.efternamn@vasaelektriska.fi
tfn 06 324 5276

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Än finns det plats för örnfamilj i Vasa Elnäts konstbo1.8.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elnät Ab byggde i slutet av fjolåret ett bo för havsörnar i Sundom skärgård. Boet har med andra ord nu funnits en sommar till förfogande för områdets häckande havsörnar. Att bygga ett konstgjort bo blev aktuellt i samband med att bolaget planerade sträckningen av en ellinje i närheten av ett område där havsörnar bosatt sig under de senaste åren. För bobygget ansvarade föreningen Havsörnar i Österbotten.

Hushåll med eluppvärmning sökes till pilotprojekt – system för smart energistyrning ingår!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elektriska söker nu personer som bor i egnahemshus eller parhus med eluppvärmning till ett ettårigt pilotprojekt, som ska undersöka konsumenters möjligheter att utgöra en del av energisystemet och inverka på förbrukningstoppar. De konsumenter som väljs med i projektet får under ett års tid använda sig av ett smart system för hemmets energistyrning helt gratis. Samtidigt kan de som medverkar minska på sin egen förbrukning och sitt koldioxidfotavtryck.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).