Starkt ställningstagande för klimatet av energibolag: Paleface lånade sin röst till vinden

Vasa Elektriska gick idag måndag ut med sitt ställningstagande för klimatet. ”Vindens tal” är ett videoverk med text av Karri Miettinen, med artistnamnet Paleface, som också lånar sin röst åt vinden.

I och med Parisavtalet är det globala målet att begränsa klimatuppvärmningen till 1,5 grader under pågående århundrade.

- Globalt har medeltemperaturen stigit i rask takt, och en uppgång på två grader kan starta en utveckling som inte längre kan stoppas, uttrycker Paleface sin oro.

- Vi kan alla med våra egna val påverka klimatförändringen och minska vårt koldioxidavtryck. Ett bra exempel är de val som handlar om hur vi konsumerar, kan vi till exempel äta mindre kött eller välja ett miljövänligt elavtal: är din el grön?

- Jag är en poet och därför försöker jag påverka med hjälp av ord. Det gjorde också att samarbetet med Vasa Elektriska kändes naturligt, fortsätter Paleface.

Vindens tal är uppbyggt av ett antal videon som filmats runtom i Finland med drönare. Verket låter tittaren svepa över finska landskap från norr till söder och visar klipp från orterna Kolari, Pudasjärvi, Korsholm, Vasa, Rautalampi, Enonkoski, Petäjävesi, Kerimäki, Nyslott, Kuhmoinen, Lahtis, Kouvola, Vichtis och Helsingfors.

- Vi vill få människor att tänka på klimatet. Filmklippen från olika orter i Finland påminner om att klimatet är något som förenar oss alla. Alla kan också själva påverka framtiden, konstaterar Vasa Elektriskas marknadsföringschef Tiina Lillbacka.

Se videon
Vindens tal

Filmad av: Sami Kosonen och Niko Siltaloppi (Replot bro, Korsholm)
Planering: Folk Finland

Marknadsföringschef
Tiina Lillbacka
fornamn.efternamn@vasaelektriska.fi
tfn 06 324 5276

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.