Starkt ställningstagande för klimatet av energibolag: Paleface lånade sin röst till vinden

Vasa Elektriska gick idag måndag ut med sitt ställningstagande för klimatet. ”Vindens tal” är ett videoverk med text av Karri Miettinen, med artistnamnet Paleface, som också lånar sin röst åt vinden.

I och med Parisavtalet är det globala målet att begränsa klimatuppvärmningen till 1,5 grader under pågående århundrade.

- Globalt har medeltemperaturen stigit i rask takt, och en uppgång på två grader kan starta en utveckling som inte längre kan stoppas, uttrycker Paleface sin oro.

- Vi kan alla med våra egna val påverka klimatförändringen och minska vårt koldioxidavtryck. Ett bra exempel är de val som handlar om hur vi konsumerar, kan vi till exempel äta mindre kött eller välja ett miljövänligt elavtal: är din el grön?

- Jag är en poet och därför försöker jag påverka med hjälp av ord. Det gjorde också att samarbetet med Vasa Elektriska kändes naturligt, fortsätter Paleface.

Vindens tal är uppbyggt av ett antal videon som filmats runtom i Finland med drönare. Verket låter tittaren svepa över finska landskap från norr till söder och visar klipp från orterna Kolari, Pudasjärvi, Korsholm, Vasa, Rautalampi, Enonkoski, Petäjävesi, Kerimäki, Nyslott, Kuhmoinen, Lahtis, Kouvola, Vichtis och Helsingfors.

- Vi vill få människor att tänka på klimatet. Filmklippen från olika orter i Finland påminner om att klimatet är något som förenar oss alla. Alla kan också själva påverka framtiden, konstaterar Vasa Elektriskas marknadsföringschef Tiina Lillbacka.

Se videon
Vindens tal

Filmad av: Sami Kosonen och Niko Siltaloppi (Replot bro, Korsholm)
Planering: Folk Finland

Marknadsföringschef
Tiina Lillbacka
fornamn.efternamn@vasaelektriska.fi
tfn 06 324 5276

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.