Storytel aloittaa tositarinoihin keskittyvän kustannustoiminnan

Ääni- ja e-kirjapalvelu Storytel alkaa kustantaa tositarinoita TrueStory-nimen alla. TrueStoryn ensimmäinen julkaisu on Laura Arffmanin kirjoittama kirja Lotta Hintsasta. Elämäni vuoret ilmestyy joulukuussa 2021. TrueStoryn kustannuspäälliköksi on nimitetty teatteritaiteen maisteri Essi Hellén.

Ääni- ja e-kirjapalvelu Storytel aloittaa ensimmäisenä Suomessa tositarinoihin keskittyvän kustannustoiminnan. Jatkossa tosielämään perustuvia tarinoita julkaistaan TrueStory-nimen alla. TrueStoryn vetäjäksi ja kustannuspäälliköksi on nimitetty teatteritaiteen maisteri Essi Hellén, joka aloittaa tehtävässään marraskuussa 2021. Hellén siirtyy Storytelin palvelukseen Yellow Film & TV:ltä, jossa hän on toiminut tuottajana.

“Olen koulutukseltani teatteritaiteen maisteri ja urallani näyttelijänä näin tiiviisti suomalaista televisio- ja elokuva-alaa. Minulle heräsi tarve päästä vaikuttamaan ideoiden ja tarinoiden alkulähteisiin ja olla mukana luomassa ja kehittämässä tuotantoja”, kertoo Essi Hellén.

“Toimin neljä vuotta televisiotuottajana, mutta sain myös käsikirjoittaa ja ohjata projekteja. Tämä herätti palon tarinankerrontaan, joka kuvaa laajasti ihmisyyttä yhteiskunnan eri puolilla ja joka yllättää ja herättää ajatuksia, mutta myös viihdyttää ja antaa hetkiä hengähtää. Olen innoissani siitä, että saan Storytelillä olla osana uudenlaista tarinankerronnan vallankumousta ja päästä rakentamaan uutta tositarinoiden kustannusohjelmaa TrueStory-nimen alla”, Hellén jatkaa.

Tositarinoiden suosio on jatkanut kasvuaan, ja Storytel haluaa tarjota suomalaisille entistä enemmän mahdollisuuksia viihtyä tosielämän tarinoiden parissa. Tarkoituksena on harjoittaa kustannustoimintaa ääni edellä, mutta tarinoita julkaistaan eri muodoissa aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Ääni- ja sähkökirjojen ohella vaihtoehtoihin lukeutuvat niin painetut kirjat, podcastit kuin audiodokumentit.

"Essi Hellén on tarinankerronnan monipuolinen huippuammattilainen. Hänellä on loistava kyky löytää kiehtovia, puhuttelevia tarinoita, jotka koskettavat, viihdyttävät ja ravistelevat ajattelua”, sanoo Storytelin julkaisutoiminnasta Suomessa vastaava kustantaja Aleksi Pöyry

“Lisäksi Essillä on vahvaa kokemusta isojen hankkeiden menestyksekkäästä toteutuksesta TV- ja elokuva-alalta. Essi on siis täydellinen valinta uuden, tositarinoihin keskittyvän kustannustoiminnan vetäjäksi, ja olen todella iloinen, että hän liittyy joukkoomme etsimään ja kehittämään maailman kiinnostavimpia audiotarinoita", Pöyry jatkaa.Jatkossa Storytel harjoittaa omaa kustannustoimintaa Suomessa seuraavien nimien alla: Storytel Original, TrueStory ja Storyside. Lisäksi Storytel omistaa Suomessa itsenäisesti toimivat kustantamot Gummerus Kustannuksen ja Aula & Con.

TrueStoryn ensimmäinen julkaisu on toimittaja Laura Arffmanin kirjoittama kirja Lotta Hintsasta. Elämäni vuoret on ainutlaatuinen tositarina, joka pitää myös sisällään Hintsan matkan aikana nauhuriinsa äänittämiä huomioita. Kuvaus kahden kasitonnisen valloitusyrityksestä pitää sisällään äärimmäisiä olosuhteita, kylmääviä vaaratilanteita ja traagisia kohtaloita, jotka vääjäämättä kuuluvat vuorikiipeilyn maailmaan. Samaan aikaan kirja avaa Lotta Hintsan elämäntarinaa ja ajattelua. Millainen tie on johtanut Hintsan maailman korkeimpien vuorten rinteille? Miksi hän kiipeää kuolemaa uhmaten ja mitä hän haluaa saavuttaa seuraavaksi?

Essi Hellén on tavattavissa Helsingin kirjamessuilla torstaina 28.10.

Lotta Hintsa esiintyy Helsingin kirjamessuilla perjantaina 29.10., Laura Arffman haastattelee.

Haastattelupyynnöt: Noora Kunttu

Noora Kunttu