Storytel ja Conan Doyle Estate sopimukseen yksinoikeudesta – menestyskirjailija Anthony Horowitz luo uuden Sherlock Holmes -seikkailun Storytel Original -äänikirjaksi

Sherlock Holmes on valmiina uusiin kiehtoviin ja hämmästyttäviin seikkailuihin, jotka julkaistaan nyt audio edellä. Storytelin ja Conan Doyle Estaten välinen yksinoikeussopimus antaa Storytelille mahdollisuuden kehittää täysin uusia tarinoita maailman tunnetuimmasta ja nerokkaimmasta salapoliisista. Tarinat kirjoittaa useasta kirjailijasta koostuva tiimi, jonka luovana johtajana toimii palkittu kirjailija ja käsikirjoittaja Anthony Horowitz.

Menestyskirjailija Anthony Horowitz luo Storytelille kolme täysin uutta Sherlock Holmes -tarinaa. Kuva: Jack Lawson

“On unelmien täyttymys, että Conan Doyle Estate kiinnostui ideastamme viedä Sherlock Holmesin perintö uuteen ulottuvuuteen digitaalisessa muodossa. Samoin iloitsen Anthony Horowitzin saamisesta mukaan projektiin. Paitsi että Horowitz on loistava juonenpunoja sekä menestynyt kirjailija ja käsikirjoittaja, hän on myös valmiiksi perehtynyt Sherlock Holmesin maailmaan House of Silk ja Moriarty -romaaniensa kautta. Olen vakuuttunut, että hän on täydellinen valinta johtamaan tätä ainutlaatuista luovaa projektia”, sanoo Storytelin kustannusjohtaja Rickard Henley.

Anthony Horowitz on yksi Ison-Britannian monipuolisimmista, tuotteliaimmista ja menestyneimmistä kirjoittajista, joka on tunnettu kyvystään luoda sisältöjä useisiin mediakanaviin. Hänen Alex Rider -nuortenkirjasarjaansa on myyty maailmanlaajuisesti noin 20 miljoonaa kappaletta ja sen on sanottu kannustaneen kokonaista sukupolvea lukemaan.

Horowitz on kirjoittanut kaikkiaan yli 40 kirjaa, kuten uusia Sherlock Holmes ja James Bond -romaaneja sekä useita palkittuja tv-käsikirjoituksia, kuten Midsomerin murhat ja Foylen sota. Hänen menestysromaaninsa Magpie Murders on juuri filmatisoitu. Elokuussa julkaistava A Line to Kill on kolmas osa fiktiivisestä jännityssarjasta, jossa Horowitz itse ratkaisee murhia yhdessä ex-etsivä Hawthornen kanssa.

Horowitz on allekirjoittanut Curtis Brownin agenttinsa Jonathan Lloydin välityksellä  Storytelin kanssa sopimuksen kolmesta täysin uudesta Sherlock Holmes -tarinasta, joiden pääkäsikirjoittajana hän toimii. Conan Doyle Estate -säätiön kanssa tehty lisenssisopimus antaa sekä Horowitzille että Storytelille käyttöoikeuden Sherlock Holmes -tuotemerkkiin ja Sir Arthur Conan Doylen kirjallisesta perinnöstä kumpuavaan tietoon ja asiantuntemukseen.

"Lapsina saimme jatkuvasti kuulla muistutuksia siitä, miten isosetäni Arthurin intohimona oli kertoa tarinoita lapsilleen, samoin kuin hänen äitinsä oli tehnyt hänen lapsuudessaan. Hän loi maailman tunnetuimpia tarinoita ja henkilöhahmoja, koska tarinankerronta oli hänen suurin rakkautensa. Säätiömme tavoitteena on tarjota Sir Arthurin luomalle maailmalle ja henkilöhahmoille elinkaari, joka ulottuu pitkälle alkuperäisten tarinoiden ulkopuolelle. Olemme iloisia yhteistyöstä Storytelin ja Anthony Horowitzin kanssa tässä äänikirjaprojektissa, joka vie Sherlock Holmesin maailman täysin uuteen ulottuvuuteen”, sanoo Richard Doyle Conan Doyle Estatesta.

"Tämä tulee olemaan erilaisesta näkökulmasta kerrottu Sherlock Holmes -tarina. Se pysyy uskollisena aina rakastamieni kirjojen hengelle, mutta laajentaa kertomusta ja Conan Doylen visiota monenlaisilla yllättävillä tavoilla. Olen innoissani yhteistyöstä Storytelin kanssa, joka tavoittaa valtavan yleisön ympäri maailmaa. Tämä projekti on minulle seikkailu jo itsessään”, sanoo Anthony Horowitz.

Sarjan kirjoittamisesta vastaa useasta kirjailijasta koostuva tiimi, jota johtavat Anthony Horowitz ja Storytelin vastaava tuottaja Søren Vestergaard. Äänikirjat julkaistaan kaikilla Storytel-markkinoilla keväällä 2022.

Yhteistyöneuvottelut painettujen kirjojen kustantamiseen ja TV- ja elokuvasovituksiin liittyen ovat jo käynnissä.

Dan Panas, Head of Global Communications & PR, Storytel
dan.panas@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Aula & Co, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.