Storytel kustantaa ensi vuonna 40 omaa äänikirjasarjaa

Digitaalinen kirjapalvelu Storytel kustantaa ensi vuonna 40 uutta äänikirjasarjaa. Toisin kuin perinteiset äänikirjat, Storytel Original -äänikirjasarjat on kirjoitettu suoraan kuunneltaviksi ja sarjaformaattia ajatellen. 10-osaisten sarjojen jokainen osa kestää kuunneltuna tunnin.

Ensi vuonna julkaistavista äänikirjasarjoista 20 tulee olemaan käännettyjä ja 20 kotimaisten kirjailijoiden kirjoittamia. Kirjoittajien joukossa on monia tunnettuja kirjailijoita, joiden teoksia on aiemmin julkaistu perinteisinä kirjoina.

Jo aiemmin tänä vuonna Storytel on kustantanut muun muassa Marko Kilven ja Johanna Tuomolan kirjoittamat äänikirjasarjat. Tämän syksyn uutuussarjoihin kuuluvat Tapani Baggen dekkarisarja Pitkä kosto, JP Koskisen lämminhenkinen rikossarja Ruosteinen sankari ja Marko Hautalan psykologinen kauhusarja Isä Malakain silmät.

”Suoraan ääneen luettavaksi kirjoittaminen oli monella tapaa avartavaa. Audiomuoto sopii erinomaisesti nimenomaan kauhutarinaan”, kertoo Marko Hautala. ”Tavallaan kyseessä on paluu lajityypin alkulähteille, kynttilänvalossa kerrottuihin tarinoihin aaveista ja riivaajista. Olen innoissani myös sarjamuodosta, jossa jokainen osa pitää sisällään oman mikrokertomuksensa, aivan kuin tv-sarjoissa. Luulen että tämä muoto on nykyisin hyvin luonteva kuuntelijalle.”

Ruotsissa Storytel Original -äänikirjasarjoja on julkaistu kesästä 2016 alkaen, ja Suomessa ensimmäinen käännössarja julkaistiin marraskuussa 2016. ”Sekä yleisö että kirjailijat ovat ottaneet ilahduttavan hyvin vastaan uudenlaisen tavan nauttia tarinoista”, toteaa Storytelin kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja.

”Koukuttavien tarinoiden lisäksi panostamme äänikirjasarjoissa lukijoihin. Äänensä sarjoillemme ovat antaneet muun muassa Pirkka-Pekka Petelius ja Jarmo Mäkinen. Parhaimmillaan karismaattinen lukija tuo tarinaan oman lisänsä”, kertoo Vatanskaja.

Lisätietoja:
kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja, Storytel Oy
050 331 5031, victoria.vatanskaja@storytel.com

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu. Ruotsalaiset Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat yrityksen vuonna 2005 ja se toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan, Hollannin, Puolan sekä Espanjan markkinoilla. Vuoden 2017 aikana Storytelin toiminta laajenee myös Venäjälle, Intiaan ja Arabiemiraatteihin. Suomessa toiminta aloitettiin keväällä 2016.

Kauno- ja tietokirjallisuuden Finlandia-voittajat ovat pian kuunneltavissa myös äänikirjoina5.12.2017 08:30Tiedote

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Juha Hurmeen Niemi-romaani sekä tietokirjallisuuden Finlandia-voittaja Riitta Kylänpään Pentti Linkola – ihminen ja legenda -elämäkerta julkaistaan äänikirjoina joulukuussa. Kirjojen kustantajat Teos ja Siltala tuottavat ja julkaisevat äänikirjat yhteistyössä kirjapalvelu Storytelin kanssa. ”Juha Hurmeen Finlandia-voittaja sopii mielestäni aivan erityisen hyvin äänikirjaksi. Sen rytmi ja puheenomainen kerronta toimivat loistavasti tässä formaatissa”, Kustannusosakeyhtiö Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen kertoo. Kulttuurihistoriallinen Niemi kuullaan äänikirjana näyttelijä Tomi Alatalon lukemana. Tieto-Finlandia-palkitun ympäristöfilosofi Pentti Linkolan elämäkerran lukee äänikirjaksi näyttelijä Pertti Koivula. Äänikirjat julkaistaan perjantaina 22. joulukuuta, jolloin ne ovat kuunneltavissa Storytel-kirjapalvelussa ja Elisa Kirjassa.

Suomalaiskirjailijoiden äänikirjasarjoista käännökset ruotsiksi, hollanniksi, tanskaksi ja puolaksi24.11.2017 08:00Tiedote

Suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamat äänikirjasarjat leviävät maailmalle. Kauhukirjailija Marko Hautalan kirjoittama äänikirjasarja Isä Malakain silmät käännetään ja julkaistaan vuoden 2018 aikana Storytelin digitaalisessa kirjapalvelussa Hollannissa, Tanskassa ja Puolassa. Jännityskirjailija Marko Kilven dekkarisarja Undertaker julkaistaan Ruotsin Storytelissä toukokuussa 2018.