Storytel ostaa suomalaisen Aula & Co -kustantamon

Storytel AB:n tytäryhtiö Storytel Books AB ostaa sadan prosentin osuuden suomalaiskustantamo Aula & Co:sta. Kaupan myötä Storytel vahvistaa asemaansa jakelijana, tuottajana ja kustantajana Suomen markkinoilla. Vuonna 2019 Storytel osti Gummeruksen, Suomen kolmanneksi suurimman kustantamon.

"Olen iloinen saadessani toivottaa tervetulleeksi Aula & Co:n lahjakkaan, yritteliään ja digitaalisesti suuntautuneen tiimin Storytel Booksin joukkoon. Tämä ostos vahvistaa ja kehittää Storytel Booksia Suomessa. Olen vakuuttunut että Aula & Co, yhdessä lippulaivamme Gummeruksen kanssa, viihdyttää suomalaisia kirjan lukijoita ja kuuntelijoita”, sanoo Storytel Booksin toimitusjohtaja Linda Säresand.

“Me Aulalla olemme aina rakastaneet hyviä tarinoita. Intohimomme on tuottaa mahdollisimman monipuolisia kirjoja, jotka jättävät jälkensä lukijoihin ja kuuntelijoihin. Uskon, että Storytelistä saamme omistajan, joka jakaa intohimomme ja samalla tarjoaa arvokasta tietotaitoa ja taustatukea digitaalisille markkinoille. Storytel on yksi nopeimmin kasvavista digitaalisista toimijoista kirjamarkkinoilla. Uskon, että sekä kirjailijamme että lukijamme hyötyvät tästä”, sanoo Niko Aula, joka jatkaa Aula & Co:n toimitusjohtajana.

Niko Aula perusti Aula & Co:n vuonna 2016. Helsinkiläinen yritys on kasvanut nopeasti yhdeksi Suomen mielenkiintoisimmista kustantamoista. Se julkaisee sekä kotimaista että käännettyä tieto- ja kaunokirjallisuutta aikuisille ja lapsille. Kustantamon miljoonan euron liikevaihdosta yli 35 prosenttia tulee digitaalisista julkaisuista, ja sillä onkin monta äänikirjahittiä.

Kustantamon menestysteoksia ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija sekä Cilkan tarina, Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja, Neil deGrasseTysonin Tähtitiedettä kiireisille, Leigh Bardugon Varjo ja riipus sekä Matt Haigin Keskiyön kirjasto ja lastenkirja Poika nimeltä Joulu. Tämän vuoden suurin hitti on 101-vuotiaan esikoiskirjailijan Eddie Jakun Maailman onnellisin mies.

Aula & Co julkaisee tänä vuonna yli 40 nimikettä. Syksyn julkaisulista sisältää muun muassa maailmankuulun italialaisen kirjailijan Paolo Giordanon romaanin Jopa taivas on meidän, palkitun dekkaristin Tuire Malmstedtin uuden sarjan avauksen Lasitarha sekä brittiläisen Abigail Deanin todelliseen perhetragediaan pohjautuvan esikoisromaanin Tyttö A.

Tietokirjalistalla on Ari Turusen Tuoksujen atlas, Nikola Teslan elämäkerta Tesla ja Matt Haigin Syitä pysytellä hengissä. Leigh Bardugon supersuositun Grishaversumi-sarjan kolmas osa Tuli ja roihu julkaistaan heinäkuussa.

Osapuolet ovat sopineet, että kaupan hintaa ei julkaista. Kauppasopimus astuu voimaan elokuussa 2021. Yritysosto ei vaikuta merkittävästi Storytel-konsernin taloudelliseen tilanteeseen. Kauppahinta maksetaan osittain käteisellä ja osittain Storytel AB:n (julk.) osakkeina.

Niko Aula, toimitusjohtaja, Aula & Co

Dan Panas, Head of Global Communications, Storytel
dan.panas@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Aula & Co, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Storytel ja Conan Doyle Estate sopimukseen yksinoikeudesta – menestyskirjailija Anthony Horowitz luo uuden Sherlock Holmes -seikkailun Storytel Original -äänikirjaksi28.6.2021 09:31:00 EEST | Tiedote

Sherlock Holmes on valmiina uusiin kiehtoviin ja hämmästyttäviin seikkailuihin, jotka julkaistaan nyt audio edellä. Storytelin ja Conan Doyle Estaten välinen yksinoikeussopimus antaa Storytelille mahdollisuuden kehittää täysin uusia tarinoita maailman tunnetuimmasta ja nerokkaimmasta salapoliisista. Tarinat kirjoittaa useasta kirjailijasta koostuva tiimi, jonka luovana johtajana toimii palkittu kirjailija ja käsikirjoittaja Anthony Horowitz.