Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä.
- Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia.
- Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssilla nuorten kanssa valmistellessaan työsopimuslain muutosta, joka mahdollistaisi alle 30-vuotiaan kanssa määräaikaisen työsopimuksen ilman perusteltua syytä. Kun jo aiemmin koeaikaa on pidennetty puoleen vuoteen, on mahdoton nähdä perusteita määräaikaisten sopimusten lisäämiselle.

STTK:n hallitus arvioi, että muiltakaan osin maan hallituksen toiminta ei ole ollut linjakasta.
- Keskustelussa huomiota kiinnitettiin myös esimerkiksi kehnoon lakien valmisteluun ja loputtomalta vaikuttavaan sote-sekoiluun. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen oli määrä olla suurin yksittäinen rakenteellinen uudistus tämän hallituskauden aikana. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että sote-uudistus on kaaoksessa ja sen toteutuminen täysin epävarmaa. Myös välttämätön perhevapaauudistus kaatui, Palola sanoo.

STTK korostaa, että on hienoa, kun talous on vihdoin kääntynyt kasvuun, työttömyys hellittää ja yritykset menestyvät – joskin se on etupäässä elpyneen maailmantalouden eikä ainoastaan hallituksen toimenpiteiden ansiota. STTK ei kiistä rakenteellisten uudistusten tarvetta nyt eikä jatkossa eikä myöskään uudistamisen tarpeita työmarkkinoilla.
- Mutta mikään uudistus ei etene toivotulla tavalla eikä siitä tule hyvä, jos edetään nykyisen hallituksen luomalla vastakkainasettelun tiellä. Suomalaiset ovat fiksu kansa ja hyväksyvät uudistukset, kun niille on riittävät perustelut, kansalaisia kuullaan ja muutoksille varataan riittävä aika. Tämän opin kertausta suosittelemme nykyiselle ja tulevillekin hallituksille.

Lisätietoja STTK:ssa: puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.
*****************

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Sosiaali- ja terveyspolitiikka, työllisyys ja osaaminen kiinnostavat äänestäjiä21.1.2019 13:59Tiedote

STTK: Sosiaali- ja terveyspolitiikka, työllisyys ja osaaminen kiinnostavat äänestäjiä Tiedote Seuraavan hallituksen tärkeimpinä kehittämiskohteina pidetään sosiaali- ja terveyspolitiikkaa (52 %), työllisyyttä (43 %) sekä koulutusta- ja osaamista (42 %). Neljänneksi tärkein teema on talous- ja veropolitiikka (39 %). Kolmannes (30 %) nostaa ympäristö- ja ilmastopolitiikan tärkeimpien kehittämiskohteiden joukkoon. STTK:n viime syksynä Aula Researchilla teettämään kyselyyn vastasi yli 2 000 suomalaista. STTK:n hallituksen mielestä sosiaali- ja terveyspolitiikan, työllisyyden sekä koulutuksen ja osaamisen sijoittuminen kärkeen kertovat vastaajien huolista ja odotuksista. Tämä on hyvä pitää mielessä, vaikka juuri tällä hetkellä yhteiskunnallinen keskustelu pyörii vahvasti maahanmuuton ja siihen liittyvien ikävien tapahtumien ympärillä. - Suomalaiset odottavat, että seuraava hallitus vie keskeiset rakenteelliset uudistukset maaliin ja luo edellytykset hyvälle työllisyyskehitykselle suhdanteis

STTK: Perhevapaauudistus käyntiin tasa-arvo ja joustavuus edellä8.1.2019 10:56Tiedote

STTK esittää, että perhevapaauudistus on laitettava liikkeelle heti seuraavan hallituskauden alussa. Uudistus on valmisteltava kolmikannassa ja sille on varattava riittävä aika. Johtaja Katarina Murron mielestä pienillä muutoksilla ei saada aikaan tarpeeksi vaikuttavaa uudistusta. - Perhevapaauudistus on toteutettava ennen kaikkea perhemyönteisellä tavalla, jolla olisi myönteinen vaikutus myös syntyvyyteen. Työelämän epävarmuus vaikuttaa kielteisesti nuorten aikuisten perheen perustamiseen. Uudistuksessa onkin otettava huomioon työelämän kehittäminen niin, että työelämän epävarmuutta voidaan karsia. Nuorilla pitää olla vakaa usko oman työuran kehittymiseen, Murto korostaa. Perhevapaauudistuksen tavoitteina on oltava tasa-arvon edistäminen sekä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottaminen. Niiden myötä naisten työmarkkina-asema kohenee. - Äideille ja isille tulee kiintiöidä yhtä suuret vapaat, ja siksi isien kiintiötä on lisättävä nykyisestä. Tämä ohjaa asenteita yhteiskunnassa ja t