Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä.
- Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia.
- Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssilla nuorten kanssa valmistellessaan työsopimuslain muutosta, joka mahdollistaisi alle 30-vuotiaan kanssa määräaikaisen työsopimuksen ilman perusteltua syytä. Kun jo aiemmin koeaikaa on pidennetty puoleen vuoteen, on mahdoton nähdä perusteita määräaikaisten sopimusten lisäämiselle.

STTK:n hallitus arvioi, että muiltakaan osin maan hallituksen toiminta ei ole ollut linjakasta.
- Keskustelussa huomiota kiinnitettiin myös esimerkiksi kehnoon lakien valmisteluun ja loputtomalta vaikuttavaan sote-sekoiluun. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen oli määrä olla suurin yksittäinen rakenteellinen uudistus tämän hallituskauden aikana. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että sote-uudistus on kaaoksessa ja sen toteutuminen täysin epävarmaa. Myös välttämätön perhevapaauudistus kaatui, Palola sanoo.

STTK korostaa, että on hienoa, kun talous on vihdoin kääntynyt kasvuun, työttömyys hellittää ja yritykset menestyvät – joskin se on etupäässä elpyneen maailmantalouden eikä ainoastaan hallituksen toimenpiteiden ansiota. STTK ei kiistä rakenteellisten uudistusten tarvetta nyt eikä jatkossa eikä myöskään uudistamisen tarpeita työmarkkinoilla.
- Mutta mikään uudistus ei etene toivotulla tavalla eikä siitä tule hyvä, jos edetään nykyisen hallituksen luomalla vastakkainasettelun tiellä. Suomalaiset ovat fiksu kansa ja hyväksyvät uudistukset, kun niille on riittävät perustelut, kansalaisia kuullaan ja muutoksille varataan riittävä aika. Tämän opin kertausta suosittelemme nykyiselle ja tulevillekin hallituksille.

Lisätietoja STTK:ssa: puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.
*****************

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: VM:n budjettiehdotuksessa myönteistä palkansaajien ostovoiman turvaaminen8.8.2018 15:46Tiedote

Valtiovarainministeriön (VM) tänään julkistettu budjettiehdotus ei pidä palkansaajien kannalta sisällään suuria yllätyksiä. - Finanssipolitiikan linja budjetissa olisi voinut olla hieman kiristävämpi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa. VM:n ehdotuksessa valtion talouden tasapainottuminen kuitenkin jatkuu ensi vuonna ja alijäämä pienenee reiluun puoleentoista miljardiin. Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon jatkaa alenemistaan alle 60 prosenttiin. Julkisen talouden vahvistamista on tarvetta jatkaa myös ensi vaalikaudella kun väestön ikääntymisen kustannukset lisääntyvät 2020-luvulla. Talouskasvun turvaamiseksi tarvitaan toimia, joilla huolehditaan osaavan työvoiman saatavuudesta. Työttömyys on alentunut jo lähelle rakenteellisen työttömyyden tasoa. Rakennetyöttömyyden alentamiseksi on lisättävä tuntuvasti työvoimapolitiikan ja koulutuksen resursseja. - Nyt esitetyt panostukset eivät riitä pu

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa