Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Miesten syrjäytymistä torjuttava koulutuksen uudistamisella

Tänään alkaa kolmastoista Miesten Viikko, joka päättyy sunnuntaina vietettävään isänpäivään. Yksi STTK:n toiminnan kivijaloista on tasa-arvon edistäminen ja myös miehet kohtaavat tasa-arvoon liittyviä ongelmia.

- Tasa-arvoon liittyviä ongelmia esiintyy koulutuksen, työn ja perhe-elämän piirissä. Esimerkiksi joka viides 20-29 –vuotias mies on suorittanut pelkän peruskoulun. Joka viides 20-24 –vuotias mies ei ole missään koulutuksessa tai työssä. Pohja tulevaisuudelle luodaan nuorena, ja pelkän perusasteen koulutuksen käyminen kasvattaa syrjäytymisriskiä, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen toteaa.

Syrjäytymisriskin pienentämiseksi STTK on esittänyt oppivelvollisuusiän nostamista.
- Se lisäisi koulutuksen kustannuksia, mutta maksaisi itsensä takaisin syrjäytymisen vähenemisenä, työllisyysasteen nousemisena ja korkeampana osaamistasona. Oppivelvollisuusiän nostamisen ehkäisisi erityisesti poikien syrjäytymistä, mutta auttaisi toki myös syrjäytymisvaarassa olevia tyttöjä. Tavoitteena on lisäksi oltava vähintään toisen asteen tutkinto jokaiselle ikäluokalle.

Työn murros näkyy Suomessa muun muassa sellaisten työpaikkojen häviämisenä, joihin riittää pelkkä perusasteen koulutus. Miesten työpaikkojen kannalta merkittävää on ollut teollisuuden työpaikkojen häviäminen.
- Osaamisvaatimukset kasvavat kaikkialla työelämässä. Pelkkä peruskoulu ei anna tarvittavia eväitä työllistymiseen ja työelämään, Nousiainen korostaa.

Koulutuksen tasa-arvo ei ole enää itsestään selvyys. Osaamiserot kasvavat peruskoulussa poikien ja tyttöjen välillä.
- Lähes joka viides poika jää PISA-tutkimusten mukaan heikoimmalle lukutaidon tasolle tai sen alle. Erot suomalaislasten ja maahanmuuttajataustaisten lasten osaamisessa ovat myös hälyttävän suuria. Työtä perusopetuksen uudistamiseksi on jatkettava.

Oppivelvollisuusiän nostaminen ei yksin ratkaise syrjäytymisen ongelmaa.
- Tarvitaan toimia, joilla tuetaan esimerkiksi opintojen loppuun saattamista toisella asteella erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Korkeampi koulutus tuottaa yksilölle suuremmat ansiot ja sitä kautta yhteiskunnalle enemmän verotuloja. Korkeampi koulutus kantaa myös paremmin työelämän rakennemuutosten yli ja suojaa työttömyydeltä, Nousiainen toteaa.

STTK odottaa käynnissä olevalta perhevapaiden uudistamistyöltä paljon.
- Perhevapaauudistus on erittäin tärkeä keino edistää yhtä lailla miesten kuin naistenkin tasavertaista asemaa perheissä ja työelämässä.

STTK on aiemmin tänä vuonna julkaissut pamfletin Miehen tasa-arvo, johon on koottu aiheeseen liittyviä eri kirjoittajien näkökulmia. Se löytyy osoitteesta: https://www.sttk.fi/files/miehen-tasa-arvo/

Lisätietoja STTK:ssa: asiantuntija Riina Nousiainen, puhelin 050 310 6056

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK selvitti: Selkeä enemmistö kannattaa sukupuolten välisen palkkaeron kaventamista31.10.2017 06:00Tiedote

Tiedote, vapaa julkaistavaksi 31.10. klo 06.00. STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista (76 %) on sukupuolten välisen palkkaeron kaventamisen kannalla. Kyselyn perusteella vain 16 prosenttia oli eri mieltä ja kahdeksan prosenttia ei ilmoittanut kantaansa. STTK:n yhtenä keskeisenä tavoitteena on palkkatasa-arvon edistäminen työelämässä. Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin mukaan naisten keskiansiot ovat tänä vuonna keskimäärin 83,4 prosenttia miesten keskiansioista. Ero on sama kuin viime vuonna. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut hyvin hitaasti viime vuosina Suomessa. -       Tarvitsemme useita samanaikaisesti vaikuttavia keinoja, joilla palkkatasa-arvoa voidaan edistää. Palkkaeroja ei voi hyväksyä, sillä niillä on vaikutus naisten heikomman ansiokehityksen ohella myöhemmin esimerkiksi heikompaan eläkekertymään, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa. STTK pitää palkkojen nykyistä laajempaa avoimuutta tärkeänä keinona

STTK: Perhevapaauudistus valmisteltava huolella18.10.2017 11:23Tiedote

Tiedote STTK:n hallitus käsitteli tänään perhevapaauudistusta. Järjestö pitää myönteisenä, että uudistustyö on vihdoin lähtenyt liikkeelle, mutta lopputuloksen kanssa ei pidä hätiköidä. - Tarvitaan vaikuttava, ei kosmeettinen uudistus. Uudistuksen vaikutusarviot on tehtävä huolella, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK:lle keskeisiä tavoitteita ovat palkka- ja muun työelämän tasa-arvon edistäminen sekä naisten työmarkkina-aseman ja urakehityksen parantaminen. Perhevapaauudistuksessa on lähtökohtana oltava työn ja perheen yhteensovittaminen, lasten ja perheiden hyvinvointi sekä joustavia vaihtoehtoja tarjoava järjestelmä. - Jotta isät voisivat jatkossa pitää enemmän perhevapaita, vain isille kohdistettavien kiintiöiden kasvattaminen on välttämätöntä. Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten on jakauduttava tasaisemmin nais- ja miesvaltaisten alojen kesken. Uudistuksen tulisi mahdollistaa myös nykyistä laajempi osa-aikatyö, Palola linjaa. STTK arvioi, että harvasta asiasta vallitsee