Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Miesten syrjäytymistä torjuttava koulutuksen uudistamisella

Tänään alkaa kolmastoista Miesten Viikko, joka päättyy sunnuntaina vietettävään isänpäivään. Yksi STTK:n toiminnan kivijaloista on tasa-arvon edistäminen ja myös miehet kohtaavat tasa-arvoon liittyviä ongelmia.

- Tasa-arvoon liittyviä ongelmia esiintyy koulutuksen, työn ja perhe-elämän piirissä. Esimerkiksi joka viides 20-29 –vuotias mies on suorittanut pelkän peruskoulun. Joka viides 20-24 –vuotias mies ei ole missään koulutuksessa tai työssä. Pohja tulevaisuudelle luodaan nuorena, ja pelkän perusasteen koulutuksen käyminen kasvattaa syrjäytymisriskiä, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen toteaa.

Syrjäytymisriskin pienentämiseksi STTK on esittänyt oppivelvollisuusiän nostamista.
- Se lisäisi koulutuksen kustannuksia, mutta maksaisi itsensä takaisin syrjäytymisen vähenemisenä, työllisyysasteen nousemisena ja korkeampana osaamistasona. Oppivelvollisuusiän nostamisen ehkäisisi erityisesti poikien syrjäytymistä, mutta auttaisi toki myös syrjäytymisvaarassa olevia tyttöjä. Tavoitteena on lisäksi oltava vähintään toisen asteen tutkinto jokaiselle ikäluokalle.

Työn murros näkyy Suomessa muun muassa sellaisten työpaikkojen häviämisenä, joihin riittää pelkkä perusasteen koulutus. Miesten työpaikkojen kannalta merkittävää on ollut teollisuuden työpaikkojen häviäminen.
- Osaamisvaatimukset kasvavat kaikkialla työelämässä. Pelkkä peruskoulu ei anna tarvittavia eväitä työllistymiseen ja työelämään, Nousiainen korostaa.

Koulutuksen tasa-arvo ei ole enää itsestään selvyys. Osaamiserot kasvavat peruskoulussa poikien ja tyttöjen välillä.
- Lähes joka viides poika jää PISA-tutkimusten mukaan heikoimmalle lukutaidon tasolle tai sen alle. Erot suomalaislasten ja maahanmuuttajataustaisten lasten osaamisessa ovat myös hälyttävän suuria. Työtä perusopetuksen uudistamiseksi on jatkettava.

Oppivelvollisuusiän nostaminen ei yksin ratkaise syrjäytymisen ongelmaa.
- Tarvitaan toimia, joilla tuetaan esimerkiksi opintojen loppuun saattamista toisella asteella erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Korkeampi koulutus tuottaa yksilölle suuremmat ansiot ja sitä kautta yhteiskunnalle enemmän verotuloja. Korkeampi koulutus kantaa myös paremmin työelämän rakennemuutosten yli ja suojaa työttömyydeltä, Nousiainen toteaa.

STTK odottaa käynnissä olevalta perhevapaiden uudistamistyöltä paljon.
- Perhevapaauudistus on erittäin tärkeä keino edistää yhtä lailla miesten kuin naistenkin tasavertaista asemaa perheissä ja työelämässä.

STTK on aiemmin tänä vuonna julkaissut pamfletin Miehen tasa-arvo, johon on koottu aiheeseen liittyviä eri kirjoittajien näkökulmia. Se löytyy osoitteesta: https://www.sttk.fi/files/miehen-tasa-arvo/

Lisätietoja STTK:ssa: asiantuntija Riina Nousiainen, puhelin 050 310 6056

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n kysely: Suomalaiset haluavat päivittää osaamistaan8.10.2018 06:30Tiedote

Suomalaiset kokevat tarvetta lisäkoulutukselle ja ovat halukkaita päivittämään osaamistaan. STTK:n elokuussa tekemään kyselyyn vastasi yli 2000 työikäistä suomalaista, joista 87 prosenttia oli halukas kehittämään osaamistaan. Vain 2 prosenttia vastaajista ei ollut lainkaan valmis osaamisen kehittämiseen. Peräti 56 prosenttia vastaajista koki tarvitsevansa lisäkoulutusta ammattitaitonsa ylläpitämiseksi tai kehittämiseksi lähitulevaisuudessa. 53 prosenttia harkitsee kouluttautumista toiselle alalle. - Suomalaiset tunnistavat työelämän muutoksen ja ovat halukkaita kehittymään sen mukana. Mitä nuoremmasta ikäluokasta on kyse, sitä paremmin osaamistarpeet tunnistetaan. Ehkä ymmärrys digitalisten valmiuksien päivitystarpeista on heillä suurempaa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi. Palolan mukaan aikuisten osaamistarpeet ovat jääneet viime hallituskausien aikana tehdyissä koulutusuudistuksissa unholaan. Koulutukseen tehdyt rahoitusleikkaukset ovat kurittaneet aikuisten osaamisen päivit

STTK ei hyväksy korjailtua hallituksen esitystä irtisanomisen helpottamiseksi2.10.2018 10:44Tiedote

Tiedote Työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt muutoksia esitykseen, jolla alun perin on ollut tarkoitus heikentää irtisanomissuojaa alle 20 hengen yrityksissä. STTK on jo aiemmin todennut, että järjestö ei hyväksy minkäänlaisia työsopimuslain muutoksia, joilla työntekijät asetetaan irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät. - Tänään julkistettu ministeriön esitys ei tätä näkemystä muuta. Irtisanomisen helpottamisen rajan muuttaminen sen paremmin kuin työttömyysturvan karenssin lieventäminen eivät poista tosiasiaa, että esitys kohtelisi työntekijöitä edelleen eriarvoisesti, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Työmarkkinoille ei pidä luoda kahta raidetta sen suhteen, millä perusteilla työntekijöitä voidaan henkilöön liittyvin syin irtisanoa. - Se ei olisi yrityksen eikä työntekijän etu. Mitkään vaikutusarviot eivät myöskään puolla hallituksen esitystä, sillä asiantuntijoiden näkemyksen perusteella ei syntyisi lisää