Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Miesten syrjäytymistä torjuttava koulutuksen uudistamisella

Tänään alkaa kolmastoista Miesten Viikko, joka päättyy sunnuntaina vietettävään isänpäivään. Yksi STTK:n toiminnan kivijaloista on tasa-arvon edistäminen ja myös miehet kohtaavat tasa-arvoon liittyviä ongelmia.

- Tasa-arvoon liittyviä ongelmia esiintyy koulutuksen, työn ja perhe-elämän piirissä. Esimerkiksi joka viides 20-29 –vuotias mies on suorittanut pelkän peruskoulun. Joka viides 20-24 –vuotias mies ei ole missään koulutuksessa tai työssä. Pohja tulevaisuudelle luodaan nuorena, ja pelkän perusasteen koulutuksen käyminen kasvattaa syrjäytymisriskiä, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen toteaa.

Syrjäytymisriskin pienentämiseksi STTK on esittänyt oppivelvollisuusiän nostamista.
- Se lisäisi koulutuksen kustannuksia, mutta maksaisi itsensä takaisin syrjäytymisen vähenemisenä, työllisyysasteen nousemisena ja korkeampana osaamistasona. Oppivelvollisuusiän nostamisen ehkäisisi erityisesti poikien syrjäytymistä, mutta auttaisi toki myös syrjäytymisvaarassa olevia tyttöjä. Tavoitteena on lisäksi oltava vähintään toisen asteen tutkinto jokaiselle ikäluokalle.

Työn murros näkyy Suomessa muun muassa sellaisten työpaikkojen häviämisenä, joihin riittää pelkkä perusasteen koulutus. Miesten työpaikkojen kannalta merkittävää on ollut teollisuuden työpaikkojen häviäminen.
- Osaamisvaatimukset kasvavat kaikkialla työelämässä. Pelkkä peruskoulu ei anna tarvittavia eväitä työllistymiseen ja työelämään, Nousiainen korostaa.

Koulutuksen tasa-arvo ei ole enää itsestään selvyys. Osaamiserot kasvavat peruskoulussa poikien ja tyttöjen välillä.
- Lähes joka viides poika jää PISA-tutkimusten mukaan heikoimmalle lukutaidon tasolle tai sen alle. Erot suomalaislasten ja maahanmuuttajataustaisten lasten osaamisessa ovat myös hälyttävän suuria. Työtä perusopetuksen uudistamiseksi on jatkettava.

Oppivelvollisuusiän nostaminen ei yksin ratkaise syrjäytymisen ongelmaa.
- Tarvitaan toimia, joilla tuetaan esimerkiksi opintojen loppuun saattamista toisella asteella erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Korkeampi koulutus tuottaa yksilölle suuremmat ansiot ja sitä kautta yhteiskunnalle enemmän verotuloja. Korkeampi koulutus kantaa myös paremmin työelämän rakennemuutosten yli ja suojaa työttömyydeltä, Nousiainen toteaa.

STTK odottaa käynnissä olevalta perhevapaiden uudistamistyöltä paljon.
- Perhevapaauudistus on erittäin tärkeä keino edistää yhtä lailla miesten kuin naistenkin tasavertaista asemaa perheissä ja työelämässä.

STTK on aiemmin tänä vuonna julkaissut pamfletin Miehen tasa-arvo, johon on koottu aiheeseen liittyviä eri kirjoittajien näkökulmia. Se löytyy osoitteesta: https://www.sttk.fi/files/miehen-tasa-arvo/

Lisätietoja STTK:ssa: asiantuntija Riina Nousiainen, puhelin 050 310 6056

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot11.6.2018 14:23Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä. - Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia. - Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssi