Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Nuoret tarvitsevat työelämään siirtymistä tukevaa ohjausta

STTK on huolissaan nuorten ja opiskelijoiden valmiuksista siirtyä työelämään. Taustalla on järjestön teettämä selvitys nuorten näkemyksistä koulutuksen ja opiskelujen aikana saadusta opintojen ohjauksesta ja tuesta työelämään siirryttäessä.

Vastanneista 41 prosenttia arvioi, että ohjaus tuki heikosti tai ei tukenut lainkaan heitä työelämään siirtymisessä. Parhaiten ohjaus on auttanut työelämään siirtymistä ammattikorkeakoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa, joissa työelämäyhteistyöllä on vahvat perinteet. Yliopistoissa opiskelevista tai niistä valmistuneista lähes puolet arvioi, että ohjaus tuki heikosti tai ei lainkaan työelämään siirtymistä. Kyselyyn vastanneet kokevat ohjauksen auttaneen heitä erityisesti opinnoissa etenemisessä.

Nuorista 43 prosenttia koki, että ohjaus ei tukenut tai tuki vain heikosti ammatin tai uran valinnassa. Ammatin tai uran valinnassa ohjaus oli tukenut heikoimmin lukiolaisia tai ylioppilaaksi valmistuneita ja pelkän peruskoulun käyneitä. Vähäisimmäksi ohjauksen merkityksen arvioivat pelkän peruskoulun käyneet.

STTK korostaa, että opiskelupaikan valinta on monelle nuorelle usein merkittävin omaan tulevaisuuteen vaikuttava valinta. Siksi nuoret tarvitsevat monipuolisesti tietoa eri ammateista ja niihin johtavista koulutuspoluista.

- Monipuolinen tieto nopeuttaa siirtymiä koulutusasteelta toiselle, auttaa perusteltujen koulutusvalintojen tekemistä ja vähentää turhaa keskeyttämistä. Nuorten perinteiset koulutusalavalinnat ovat myös osasyy työelämän segregaatioon eli ammattien sukupuolittuneisuuteen. Hyvällä ohjauksella nuoret voivat tehdä rohkeita ja vähemmän perinteisiä valintoja, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Nuorille tehdyn selvityksen lisäksi STTK kysyi ammattikorkeakouluilta, millaista työelämään siirtymistä tukevaa ohjausta niissä järjestetään. Vastauksista kävi ilmi, että parhaimmillaan uraohjaus on kiinteä osa opintoja. Ohjauksen tavoitteena on muun muassa tukea osaamisen tunnistamista, hioa työnhaun ja verkostoitumisen taitoja ja lisätä yritystuntemusta. Esimerkkeinä mainittiin opettajatuutoritoiminta, ura- ja rekrytointitapahtumat, yritysvierailut, verkkoon kootut ohjauspalvelut ja alumniyhteistyö.

Aula Research toteutti selvityksen 9.2.‒1.3.2018 sähköisenä kyselynä ja siihen vastasi 1036 18‒29 -vuotiasta nuorta ja nuorta aikuista.

STTK, Ammattiliitto Pro, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, Palkansaajajärjestö Pardia, Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA, Tehy ja Toimihenkilöliitto Erto ovat mukana AMK-päivillä 16.–17.5., jotka järjestetään tänä vuonna Satakunnan ammattikorkeakoulussa Porissa. AMK-päivät kokoaa vuosittain yhteen satoja ammattikorkeakoulujen edustajia. Tänä vuonna päivien teemana on Future Learning.

********

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: VM:n budjettiehdotuksessa myönteistä palkansaajien ostovoiman turvaaminen8.8.2018 15:46Tiedote

Valtiovarainministeriön (VM) tänään julkistettu budjettiehdotus ei pidä palkansaajien kannalta sisällään suuria yllätyksiä. - Finanssipolitiikan linja budjetissa olisi voinut olla hieman kiristävämpi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa. VM:n ehdotuksessa valtion talouden tasapainottuminen kuitenkin jatkuu ensi vuonna ja alijäämä pienenee reiluun puoleentoista miljardiin. Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon jatkaa alenemistaan alle 60 prosenttiin. Julkisen talouden vahvistamista on tarvetta jatkaa myös ensi vaalikaudella kun väestön ikääntymisen kustannukset lisääntyvät 2020-luvulla. Talouskasvun turvaamiseksi tarvitaan toimia, joilla huolehditaan osaavan työvoiman saatavuudesta. Työttömyys on alentunut jo lähelle rakenteellisen työttömyyden tasoa. Rakennetyöttömyyden alentamiseksi on lisättävä tuntuvasti työvoimapolitiikan ja koulutuksen resursseja. - Nyt esitetyt panostukset eivät riitä pu

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa