Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK selvitti: Selkeä enemmistö kannattaa sukupuolten välisen palkkaeron kaventamista

Tiedote, vapaa julkaistavaksi 31.10. klo 06.00.

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista (76 %) on sukupuolten välisen palkkaeron kaventamisen kannalla. Kyselyn perusteella vain 16 prosenttia oli eri mieltä ja kahdeksan prosenttia ei ilmoittanut kantaansa.

STTK:n yhtenä keskeisenä tavoitteena on palkkatasa-arvon edistäminen työelämässä. Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin mukaan naisten keskiansiot ovat tänä vuonna keskimäärin 83,4 prosenttia miesten keskiansioista. Ero on sama kuin viime vuonna. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut hyvin hitaasti viime vuosina Suomessa.

-       Tarvitsemme useita samanaikaisesti vaikuttavia keinoja, joilla palkkatasa-arvoa voidaan edistää. Palkkaeroja ei voi hyväksyä, sillä niillä on vaikutus naisten heikomman ansiokehityksen ohella myöhemmin esimerkiksi heikompaan eläkekertymään, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa.

STTK pitää palkkojen nykyistä laajempaa avoimuutta tärkeänä keinona palkkatasa-arvon edistämisessä.

-       STTK on jo aiemmin esittänyt palkkojen laajempaa avoimuutta siten, että työpaikkatasolla henkilöstön edustaja saisi edustamiensa työntekijöiden palkat eri osineen tietoonsa, jos työntekijä tämän hyväksyy. Tämä edistäisi paikallista sopimista ja palkkakartoituksen laatimista. Avoimempi tieto palkoista mahdollistaisi perusteettomien palkkaerojen korjaamisen työpaikkatasolla, Murto toteaa.

Lisäksi STTK painottaa perhevapaauudistuksen tärkeyttä mahdollisuutena parantaa naisten työmarkkina-asemaa ja urakehitystä sekä sen myötä palkka- ja muun työelämän tasa-arvon edistämistä.

-       Pidämme kokonaisvaltaista perhevapaauudistusta erittäin tärkeänä ja merkittävänä mahdollisuutena parantaa naisten työmarkkina-asemaa ja urakehitystä. STTK toivookin, että perhevapaauudistus valmistellaan huolella, eikä tyydytä vain kosmeettisiin muutoksiin. STTK:n pitkään kannattama 6+6+6 malli olisi hyvä lähtökohta uudistukselle. Tavoitteina tulee olla työn ja perheen parempi yhteensovittaminen, lasten ja perheiden hyvinvointi sekä joustavia vaihtoehtoja tarjoava järjestelmä, Murto sanoo.

STTK toivoo, että kolmikantainen samapalkkaohjelma saa jatkoa myös seuraavalla hallituskaudella. Sen valmistelu tulisikin aloittaa pikaisesti. STTK aloitti Naisten palkkapäivän vieton vuonna 2011 tavoitteenaan havainnollistaa naisten ja miesten välistä palkkaeroa. Naisten palkkapäivää on vietetty siitä asti vuosittain.

Lisätietoja: johtaja Katarina Murto, puh: 050 568 9188.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Perhevapaauudistus valmisteltava huolella18.10.2017 11:23Tiedote

Tiedote STTK:n hallitus käsitteli tänään perhevapaauudistusta. Järjestö pitää myönteisenä, että uudistustyö on vihdoin lähtenyt liikkeelle, mutta lopputuloksen kanssa ei pidä hätiköidä. - Tarvitaan vaikuttava, ei kosmeettinen uudistus. Uudistuksen vaikutusarviot on tehtävä huolella, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK:lle keskeisiä tavoitteita ovat palkka- ja muun työelämän tasa-arvon edistäminen sekä naisten työmarkkina-aseman ja urakehityksen parantaminen. Perhevapaauudistuksessa on lähtökohtana oltava työn ja perheen yhteensovittaminen, lasten ja perheiden hyvinvointi sekä joustavia vaihtoehtoja tarjoava järjestelmä. - Jotta isät voisivat jatkossa pitää enemmän perhevapaita, vain isille kohdistettavien kiintiöiden kasvattaminen on välttämätöntä. Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten on jakauduttava tasaisemmin nais- ja miesvaltaisten alojen kesken. Uudistuksen tulisi mahdollistaa myös nykyistä laajempi osa-aikatyö, Palola linjaa. STTK arvioi, että harvasta asiasta vallitsee

STTK Unelmien työpäivänä: Työhyvinvoinnin merkitys oivallettu, mutta vielä riittää tehtävää5.10.2017 07:00Tiedote

Tiedote Tänään vietetään ensimmäisen kerran valtakunnallista Unelmien työpäivää, jonka tavoitteena on työhyvinvoinnin edistäminen. Kyseessä on pop up –tapahtuma, johon kuka tahansa voi osallistua. STTK on tyytyväinen, että työhyvinvointi on noussut vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. - Työhyvinvoinnin merkitys tuottavuuden, työkyvyn ja työurien pidentämisen kannalta on oivallettu laajasti. Pitäisi muistaa, että työhyvinvointi kumpuaa usein aivan pienistä arjen teoista, myönteisestä ilmapiiristä, kommunikaatioista ja yhdessä tekemisen ilosta. Jokainen voi omalla asenteellaan ja käyttäytymisellään vaikuttaa työyhteisön draiviin ja jokainen on siitä vastuussa, STTK:n johtaja Katarina Murto muistuttaa. Yhteistoiminta on avainasemassa työhyvinvoinnin edistämisessä. STTK esittää yhteistoimintalain kokonaisuudistusta, sillä nykyinen on käytännössä irtisanomislaki eikä auta kehittämään yhteistoimintaa työpaikoilla. - Lain painopistettä on siirrettävä jatkuvan vuorovaikutuksen ja aidon yh