STTK selvitti: Työtehtävien liiallinen määrä edelleen suurin kuormittava tekijä

Henkinen kuormitus työpaikoilla on viimeisen kahden vuoden aikana laskenut viisi prosenttiyksikköä. Melko tai erittäin kuormittavaksi työn kokee nyt 43 prosenttia työssäkäyvistä. Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevillä henkinen kurmitus on kuitenkin selvästi suurempaa. Heistä 59 prosenttia kokee työnsä henkisesti kuormittavaksi. Tiedot käyvät ilmi STTK:n tänä syksynä teettämästä Terveellinen ja turvallinen työelämä -kansalaiskyselystä.

Eniten henkistä kuormitusta aiheuttavat työtehtävien liiallinen määrä, huono johtaminen ja kiire. Työtehtävien määrästä aiheutuva kuormitus on erittäin suurta sosiaali- ja terveysalalla, rahoitus- ja vakuutusalalla sekä julkisessa hallinnossa. Siellä työskentelevistä noin puolet kokee työtehtävien määrän kuormittavaksi.

- Työmäärän lisäksi henkilöstövaje kuormittaa sosiaali- ja terveysalaa muita aloja selvästi enemmän. Kaksi vuotta sitten tehdyssä kyselyssä 36 prosenttia sote-alalla työskentelevistä ilmoitti henkilöstöpulan kuormittavaksi, nyt luku oli noussut 43 prosenttiin, STTK:n asiantuntija Erkki Auvinen toteaa.

Myönteistä on, että haastavat asiakas- ja potilastilanteet kuormittavat nyt vähemmän kuin aiemmin. Luvut ovat laskeneet selkeimmin julkisessa hallinnossa ja koulutusalalla. Myös väkivallan uhka on vähentynyt hieman.

- Koronaepidemian aikana monilla työpaikoilla siirryttiin kokonaan etätöihin ja uhkaavat tilanteet työpaikoilla ovat sen myötä vähentyneet. Toisaalta yksin työskentelyn on kokenut kuormittavaksi nyt useampi kuin ennen, Auvinen sanoo.

Yksin työskentelyn aiheuttama kuormitus on suurinta majoitus- ja ravitsemisalalla (30 %). Mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän alalla työskentelevistä 23 prosenttia kertoi yksin työskentelyn olevan henkisesti kuormittavaa. Myös etätyö kuormitti eniten heitä.

- Osaamisen riittävyyteen ja puutteellisiin työvälineisiin liittyvät kokemukset olivat myös hieman nousseet. Huoli osaamisesta kuormittaa erityisesti rahoitus- ja vakuutusalalla työskenteleviä (27 %).

Ratkaisu löytyy palkoista, henkilöstöresursseista ja johtamisesta

Ratkaisuiksi vastaajat nostivat paremman palkkauksen, henkilöstöresurssien lisäämisen ja paremman johtamisen. Myös työnjaon ja aikatauluttamisen parantaminen vähentäisi henkistä kuormitusta työpaikoilla.

STTK:n teettämän Terveellinen ja turvallinen työelämä -kansalaiskyselyn toteutti Aula Research Oy. Siihen vastasi 2033 työssäkäyvää suomalaista. Kysely oli jatkoa vuonna 2019 tehdylle kyselylle. Linkki kyselyyn: https://www.sttk.fi/materiaalit/henkinen-kuormitus-tyopaikoilla-2021

Tänään vietetään myös kansainvälistä Kunnon työn -päivää (World Day for Decent Work). Palkansaajien maailmanjärjestö ITUC on nostanut päivän teemaksi koronaepidemian vaikutukset työllisyyteen. ITUC:n mukaan yli 200 miljoonaa ihmistä on jo menettänyt työnsä koronaepidemian vuoksi.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK patistaa suomalaisia ottamaan koronarokotteen11.10.2021 11:11:38 EEST | Tiedote

Suomi on onnistunut tähän asti erittäin hyvin noin puolitoista vuotta kestäneen koronapandemian hallinnassa. Koko ajan tavoitteena on ollut varmistaa kansalaisten terveys ja turvallisuus, yhteiskunnan mahdollisimman avoin toiminta sekä terveydenhuollon ja sairaanhoidon kantokyky. Maailmanlaajuisen pandemian muuttuvissa tilanteissa Suomi on taitavasti tasapainoillut rajoitusten ja yhteiskunnan avoimuuden välillä.

Marja Mäntylä on STTK:n Vuoden luottamusmies28.9.2021 14:03:37 EEST | Tiedote

Marja Mäntylä on valittu STTK:n Vuoden luottamusmieheksi. Mäntylä työskentelee hankinta-asiantuntijana Tampereen evankelis-luterilaisessa seurakuntayhtymässä, missä hän toimii ammattiliittonsa Kirkon alojen luottamusmiehenä. Perusteluissa painotetaan Mäntylän aktiivisuutta, ratkaisukeskeisyyttä ja yhteistyökykyä seurakuntayhtymässä, jossa on eletty viime vuodet isojen muutosten aikaa – viimeksi koronapandemian luomissa hankalissa olosuhteissa. – Mäntylä on toiminut luottamustehtävissä vuodesta 2013. Hän katsoo tulevaisuuteen eikä jämähdä ongelmiin. Hän on aktiivinen muiden luottamusmiesten tukija ja kouluttautuu itse. Hän perehtyy asioihin ja kykenee hyvään yhteistyöhön työnantajapuolen kanssa. Palkinto annettiin nyt kahdennentoista kerran. Yksimielisen valinnan teki STTK:n työelämän kehittämisen valmisteluryhmä. Palkinto jaettiin tänään vuotuisessa henkilöstön edustajien seminaarissa, joka kokosi ruudun ääreen noin 500 STTK:laista vaikuttajaa. Lisätietoja: Marja Mäntylä, puhelin 040 8

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt