STTK torjuu kaikki leikkaukset työttömyysturvaan

STTK ei hyväksy leikkauksia työttömyysturvaan. - Työttömyysturvaa on kehitettävä, mutta sen tason tai keston leikkaaminen ei ole kehittämistä vaan työttömän aseman heikentämistä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

Julkisuudessa on ennen hallituksen kehysriihtä keskusteltu muun muassa työttömyysturvan porrastamisesta ja euroistamisesta.
- Turvan porrastaminen ei luo yhtään työpaikkaa vaan ainoastaan turvattomuutta ja toimeentulo-ongelmia työttömyyden pitkittyessä. Työssäoloehtoa ei pidä muuttaa tuloperustaiseksi eli euroistaa. Se kohtelisi työntekijäryhmiä epäoikeudenmukaisesti ja rankaisisi erityisesti pienituloisia naisia.

STTK sanoo ei käy, kun sille on perusteet. Työttömän kurjistaminen ei STTK:lle käy.
- Pidämme erittäin tärkeänä työttömyysturvan kehittämistä vastaamaan muuttuvan työelämän olosuhteita, mutta kehittäminen ei voi tarkoitta vain ansioiden menetystä ja turvattomuuden lisäämistä. On muistettava, että tämä hallitus on jo päättänyt työttömyysturvan lisäpäivien poistamisesta. Kurittamisella on rajansa, Palola sanoo.

Työttömän asemaa helpotetaan aktiivisilla satsauksilla työvoimapolitiikkaan.
- Tarvitaan tehokkaita, oikein kohdennettuja ja laadukkaita työllisyyspalveluita. Työvoimapolitiikan resurssit Suomessa laahaavat mallimaa Ruotsin perässä ja ne on meilläkin saatava pohjoismaiden tasolle. Henkilökohtaista palvelua tarvitsevat eri ryhmät kuten nuoret, ikääntyvät työttömät, maahanmuuttajat ja osatyökykyiset. Työnhaun on palveltava paikallisesti ja lähellä, Palola linjaa.

STTK esittää myös palkkatuen käytön lisäämistä, työnantajan sivukulujen määräaikaista poistoa silloin, kun työnantaja palkkaa ikääntyvän työttömän, oppisopimuksen käytön laajentamista ja kohtaanto-ongelmien helpottamista.
- Esimerkiksi määräaikaisin muuttoavustuksin ja parantamalla mahdollisuuksia osaamisen päivittämiseen voidaan vahvistaa työntekijöiden ja avoimien työpaikkojen kohtaantoa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Suomi tarvitsee eettistä kansainvälistä rekrytointia - työvoiman hyväksikäyttö kitkettävä10.5.2021 13:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus linjasi puoliväliriihessä selkeistä tavoitteista työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ja kotouttamisen kehittämiseksi. Työperäinen maahanmuutto pyritään kaksinkertaistamaan nykytasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen pyritään vähintään 10 000 henkilön vuosittaiseen lisäykseen. Tavoitteena on vähintään 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys.

STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä5.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.

The free Summer Job Helpline is once again up and running for summer employees and employers3.5.2021 07:00:00 EEST | Press release

Today is the opening day of the Summer Job Helpline, provided jointly by the Central Organisation of Finnish Trade Unions (SAK), Akava and the Finnish Confederation of Professionals (STTK). This summer, all enquiries to the helpline will be handled by Salla Hakoköngäs. Salla has a Bachelor of Laws degree and is currently studying for her Master of Laws degree with a major in laour law.

STTK: Menokehysjousto tukee ulospääsyä koronakriisistä, sopeutustoimet väärä signaali markkinoille29.4.2021 21:09:09 EEST | Tiedote

STTK on tyytyväinen, että haastaviksi osoittautuneissa hallituksen kehysriihineuvottelussa saavutettiin osapuolia tyydyttävä ratkaisu. – Maa ei ajautunut maailmalla edelleen jatkuvan pandemian oloissa poliittiseen kriisiin, joka olisi voinut saattaa myös EU:n elpymispaketin vaakalaudalle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallitus päätti nostaa menokehyksiä 900 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja 500 miljoonaa euroa vuonna 2023, mutta linjasi noin puolen miljardin euron pysyvistä sopeutustoimista. – Menokehyksistä joustaminen on perusteltua koronan jälkihoidon varmistamiseksi. Myös EU:n elpymispaketti tukee toipumista, siksi sen eteneminen on hyvin olennaista. Sopeutustoimista päättäminen jo tässä vaiheessa antaa kuitenkin väärän signaalin markkinoille ja voi hidastaa elpymistä, Lainà arvioi. 75 prosentin työllisyysasteen toteutuminen ja julkisen velkasuhteen taittaminen vuoteen 2025 mennessä edellyttävät nykyisten kasvuennusteiden toteutumista. – Jos Suomi pääsee maailmantalouden kasvuu