STTK: UPM:n irtisanominen kertoo, miksi luottamusmiehen asemaa on vahvistettava lainsäädännöllä

Metsäyhtiö UPM on tänään irtisanonut Kaukaan sahan toimihenkilöitä edustavan luottamusmiehen. STTK:n edunvalvonnasta vastaava johtaja Minna Ahtiainen pitää tekoa poikkeuksellisen vakavana. - Tämä näyttää olevan jatkumoa Metsäteollisuus ry:n ilmoitukselle vetäytyä toimialakohtaisesta sopimustoiminnasta ja siirtää työehdoista sopimista paikallistasolle. Luottamusmiehen irtisanomisella UPM:ssä pyritään poistamaan nyt myös paikallistason sopimisen edellytykset ja siirtymään sopimisesta työnantajan yksipuoliseen saneluun.

Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmän alaisuudessa työskentelevä paikallisen sopimisen alatyöryhmä on selvittänyt paikallisen sopimisen laajentamisen edellytyksiä jo parin vuoden ajan. STTK on korostanut luottamusmiehen aseman vahvistamista paikallistason neuvottelutasapainon turvaamiseksi.

UPM:n esimerkki havainnollistaa sen, miksi työntekijöiden oikeuksien ja vaikutusmahdollisuuksien varmistamiseksi tulisi STTK:n mielestä säätää vahvemmin myös laissa työehtosopimusten lisäksi.

- Luottamusmiehen valintaoikeutta, irtisanomissuojaa ja tiedonsaantioikeuksia on edelleen vahvistettava lainsäädännöllä, Ahtiainen toteaa.

Ahtiainen muistuttaa, että ammatillinen järjestäytymisvapaus, oikeus valita luottamusmies ja luottamusmiehen ensisijaisuus muihin henkilöstön edustajiin nähden on turvattu kansainvälisen työjärjestö ILOn yleissopimuksissa, Euroopan ihmisoikeussopimuksessa ja YK:n yleissopimuksessa.
- Luottamusmiehen valitseminen ja toiminta työpaikoilla on Suomessa keskeinen keino järjestäytymisvapauden toteuttamisessa.

Lisätietoja STTK:ssa: Minna Ahtiainen, puhelin 050 3877 030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Suomi tarvitsee eettistä kansainvälistä rekrytointia - työvoiman hyväksikäyttö kitkettävä10.5.2021 13:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus linjasi puoliväliriihessä selkeistä tavoitteista työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ja kotouttamisen kehittämiseksi. Työperäinen maahanmuutto pyritään kaksinkertaistamaan nykytasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen pyritään vähintään 10 000 henkilön vuosittaiseen lisäykseen. Tavoitteena on vähintään 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys.

STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä5.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.

The free Summer Job Helpline is once again up and running for summer employees and employers3.5.2021 07:00:00 EEST | Press release

Today is the opening day of the Summer Job Helpline, provided jointly by the Central Organisation of Finnish Trade Unions (SAK), Akava and the Finnish Confederation of Professionals (STTK). This summer, all enquiries to the helpline will be handled by Salla Hakoköngäs. Salla has a Bachelor of Laws degree and is currently studying for her Master of Laws degree with a major in laour law.

STTK: Menokehysjousto tukee ulospääsyä koronakriisistä, sopeutustoimet väärä signaali markkinoille29.4.2021 21:09:09 EEST | Tiedote

STTK on tyytyväinen, että haastaviksi osoittautuneissa hallituksen kehysriihineuvottelussa saavutettiin osapuolia tyydyttävä ratkaisu. – Maa ei ajautunut maailmalla edelleen jatkuvan pandemian oloissa poliittiseen kriisiin, joka olisi voinut saattaa myös EU:n elpymispaketin vaakalaudalle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallitus päätti nostaa menokehyksiä 900 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja 500 miljoonaa euroa vuonna 2023, mutta linjasi noin puolen miljardin euron pysyvistä sopeutustoimista. – Menokehyksistä joustaminen on perusteltua koronan jälkihoidon varmistamiseksi. Myös EU:n elpymispaketti tukee toipumista, siksi sen eteneminen on hyvin olennaista. Sopeutustoimista päättäminen jo tässä vaiheessa antaa kuitenkin väärän signaalin markkinoille ja voi hidastaa elpymistä, Lainà arvioi. 75 prosentin työllisyysasteen toteutuminen ja julkisen velkasuhteen taittaminen vuoteen 2025 mennessä edellyttävät nykyisten kasvuennusteiden toteutumista. – Jos Suomi pääsee maailmantalouden kasvuu