STTK:lta palvelu työelämän muutosten seurantaan

STTK on julkaissut palvelun, jolla hahmotetaan suomalaisen työelämän ja työllisyyden pidemmän ajan muutoksia. Palvelu perustuu pääosin Tilastokeskuksen useiden vuosien ajalta kertyneeseen julkiseen tietoon, jonka pohjalta aineisto esitetään infografiikan muodossa.

Palvelun eri osiot kuvaavat työllisyyden, korkeakoulututkinnon suorittaneiden määrän, osa- ja määräaikaisten työsuhteiden, 25–44-vuotiaiden alueellisen sijoittumisen, maahanmuuttajien työllisyyden ja vanhempainpäivärahojen saajien kehitystä.

- Haluamme kuvata työllisyyden ja työelämän muutoksia tavalla, joka auttaa hahmottamaan suurempia kehityskulkuja ja vertaamaan esimerkiksi eri vuosia tai maakuntia toisiinsa. Visualisointi auttaa hahmottamaan muutoksia – tai joissakin tapauksissa sen puutetta – paremmin kuin pelkät luvut. Työelämän muutos ei tulevaisuudessakaan pysähdy, ja siksi päivittämme palvelun tietoja jatkuvasti, viestintäasiantuntija Jaakko Haikonen kertoo.

- Joillakin osa-alueilla kuten esimerkiksi naisten koulutuksessa tai korkeasti koulutettujen muuttoliikkeessä on vuosien myötä tapahtunut suuria muutoksia. Toisaalta joissakin asioissa muutoksen puutos on yhtä merkittävä havainto, Haikonen korostaa.

STTK:n Tietoa suomalaisesta työ¬elämästä ja työllisyydestä -grafiikkaa löytyy osoitteesta https://www.sttk.fi/tietoa-tyoelamasta/

Lisätietoa: Viestintäasiantuntija Jaakko Haikonen, puhelin 0400 273 385.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Työllisyyspalveluiden kehittäminen tärkein investointi tulevaisuuteen14.8.2020 14:12:41 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön virkamiesten tänään julkaistussa Työllisyyspaketti-muistiossa esitetään keinoja hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Merkittävin osa 60 000 lisätyöllisestä muodostuu ikääntyneistä. Muistiossa keinojen joukossa on esitetty esimerkiksi eläkeputken poistamista. - Tässä suhdannetilanteessa ei pidä vetää mattoa ikääntyneiden alta. Ikääntyneiden työllistäminen edellyttää merkittäviä panostuksia palveluihin. Työsuhde- ja muutosturvaa pitää parantaa. Subjektiivinen oikeus osa-aikatyöhön auttaisi ikääntyneitä jaksamaan pidempään työelämässä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa. Virkamiehet esittävät työttömyysturvan sitomista työsuhteen pituuteen. - Jos työttömyysturva sidotaan kiinteämmin työsuhteen kestoon, työsuhdeturvaa on ehdottomasti parannettava. Samalla tulisi helpottaa työssäoloehtoa. Tällöin pätkä- ja osa-aikatyöntekijät pääsisivät helpommin ansiosidonnaisen työttömyysetuuden piiriin. Lainàn mielestä on myönteistä, että virkamiesten muisti

STTK: Budjettiehdotuksen peruslinja oikea – työttömyyden kasvu pidettävä kurissa aktiivisella työllisyyspolitiikalla12.8.2020 16:11:11 EESTTiedote

Tiedote Valtiovarainministeriö on julkaissut esityksensä valtion vuoden 2021 talousarvioksi. STTK kiittää maltillista yleislinjaa, joka ottaa huomioon koronaviruksen luoman poikkeuksellisen ajan Suomen ja maailman talouteen. Julkisen talouden tasapainoa tavoitellaan uuden, vuoteen 2030 ulottuvan julkisen sektorin kestävyystiekartan mukaisesti. Budjettitasapainoon tähtääviä leikkauksia ei suunnitella vuodelle 2021. - On hyvä, että hallitus tarkastelee asiaa pitkällä aikavälillä. Koronan aiheuttama poikkeustila ei ole vielä ohi, joten nyt ei ole finanssipolitiikan kiristämisen aika. Valtiovarainministeriön esittämä maltillinen budjettilinja on paikallaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela korostaa. Vuoden 2021 talousarvioehdotuksen loppusumma on 61,6 miljardia euroa. - Osa työllisyyttä edistävistä toimista joudutaan siirtämään tuleville vuosille. Nyt on tärkeintä pitää talouden rattaat pyörimässä ja estää työttömyyden voimakas kasvu. Tämä tukee myös pitkän ajan työllisyystavoitetta. Hallit