STTK:n kysely: Lasten saannilla on vaikutuksia työuriin

Joka viides 18-35-vuotias nainen on kokenut kielteisiä vaikutuksia työuraan, kun taas miehistä puolet vähemmän, eli kymmenen prosenttia.

Tiedote, julkaisuvapaa 6.3. klo 09.00.

STTK järjestää tänään perinteisen Naistenpäivän tilaisuuden, jossa teemana on työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Keskustelua käydään yhteensovittamisen haasteista ja mahdollisuuksista, perheen perustamisen vaikutuksista työuraan sekä siitä, mikä on lapsen asema työelämän suhteen.

STTK:n teettämään kyselyyn vastanneista viidennes on sitä mieltä, että lasten saannilla on ollut myönteisiä vaikutuksia työuraan. Vain yhdeksän prosenttia vastaa, että lasten saanti on vaikeuttanut työuraa.Naisten kokemukset ovat selvästi kielteisempiä kuin miesten: joka viides 18-35-vuotias nainen on kokenut kielteisiä vaikutuksia työuraan, kun taas miehistä puolet vähemmän, eli kymmenen prosenttia.

- Lasten saannin myönteisinä vaikutuksina pidetään sitä, että lapsi auttaa jaksamaan, tuo motivaatiota, on tehnyt vanhemmasta paremman työntekijän ja antanut uusia näkökulmia työhön. Naisista kuitenkin jopa kolmasosa kokee, että uralla eteneminen on katkennut tai hidastunut. Lisäksi koetaan, että oma jaksaminen ja oma joustavuus työnteon suhteen on vähentynyt. Nämä osoittavat selvästi, että työelämän asenteiden on muututtava perheystävällisemmiksi. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamista on edistettävä lisäksi lainsäädännöllä ja perhevapaauudistuksella, johtaja Katarina Murto sanoo.

Työelämän epävarmuuksia karsittava, joustavuutta lisättävä

Syntyvyyden aleneminen Suomessa huolettaa eri toimijoita. STTK:n kyselyssä yli 80 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että parhaat keinot syntyvyyden lisäämiseen ovat vakituisten työsuhteiden lisääminen, mahdollisuus osa-aikatyöhön pienten lasten vanhemmille, päivähoitopalveluiden joustavuus ja etätyömahdollisuuksien parantaminen.

90 prosenttia naisista pitää erittäin tai melko kannatettavana osa-aikatyön mahdollisuuksien lisäämistä pikkulapsivaiheessa ja miehistäkin 79 prosenttia. Eniten joustavuutta kaipaavat koulutetut. Lasten päivähoitopalveluiden alempaa hintaa pitää erittäin tai melko kannatettavana 73 prosenttia vastaajista. Perhevapaiden tasaisempaa jakamista vanhempien kesken kannattaa erittäin tai melko paljon 68 prosenttia naisista ja 65 prosenttia miehistä.

Määräaikaiset ja toistuvat määräaikaiset työsopimukset kasautuvat erityisesti naisille, mikä lisää toimeentulon epävarmuutta ja vaikuttaa perheen perustamiseen.
- STTK on painottanut, että perhevapaauudistuksella lisätään perhevapaiden tasaisempaa jakautumista, mikä edistäisi myös palkkatasa-arvoa. Tarvitaan myös lisää joustavuutta ja vapaaehtoinen osa-aikatyö pienlapsivaiheessa on mahdollistettava. Nämä tavoitteet saavat enemmistön tuen myös kyselyn vastaajilta, Katarina Murto toteaa.

STTK:n kysely suoritettiin joulukuussa 2019 ja siihen vastasi 3022 henkilöä.

Lisätietoja:

Katarina Murto, STTK:n, puh: 050 568 9188

STTK:n kysely syntyvyydestä >>

Kuvat

Lataa
Vastanneista viidennes on sitä mieltä, että lasten saannilla on ollut myönteisiä vaikutuksia työuraan. Vain yhdeksän prosenttia vastaa, että lasten saanti on vaikeuttanut työuraa.
Lataa
Yli 80 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että parhaat keinot syntyvyyden lisäämiseen ovat vakituisten työsuhteiden lisääminen, mahdollisuus osa-aikatyöhön pienten lasten vanhemmille, päivähoitopalveluiden joustavuus ja etätyömahdollisuuksien parantaminen.
Lataa

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n kysely henkilöstön edustajille: Korona koettelee jaksamista ja hyvinvointia20.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

STTK:n pääluottamus- ja luottamusmiehille sekä työsuojeluvaltuutetuille teettämän kyselyn mukaan joka neljäs (24 %) kokee, että korona on aiheuttanut henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen liittyviä ongelmia ja haasteita erittäin tai melko paljon. 63 prosenttia on sitä mieltä, että ongelmia on työpaikalla jonkin verran. Kolmasosan mielestä (31 %) työnantaja ei ole kiinnittänyt riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen eikä ole tehnyt tarpeeksi toimia jaksamisen edistämiseksi.

STTK: Työntekijän oikeutta odotusajan palkkaan laajennettava13.5.2020 09:30:15 EESTTiedote

Hallitusohjelmassa todetaan, että uusia keinoja tahalliseen tai törkeän huolimattomaan alipalkkaukseen puuttumiseksi selvitetään. STTK pitää yhtenä ongelmallisena alipalkkauksen muotona tilanteita, joissa työnantaja toistuvasti ja tahallisesti maksaa työntekijöille virheellisesti palkkoja. Työntekijällä on oikeus työsuhteen päättyessä saada puuttuvan palkan ja viivästyskoron lisäksi täysi palkka odotuspäiviltä, jos työsuhteesta johtuva saatava viivästyy. Odotusajan palkan voi saada enintään kuudelta kalenteripäivältä. - Odotusajan palkan maksamisvelvollisuus liittyy vain työsuhteen päättymistilanteisiin. Kun palkanmaksu työsuhteen kestäessä viivästyy, työnantaja on velvollinen maksamaan puuttuvan palkan tai sen osan lisäksi vain viivästyskorkoa. STTK:n kentässä on ilmaantunut useita tilanteita, joissa työnantaja on työsuhteen aikana jättänyt toistuvasti joitakin palkan osia maksamatta. Tämä osoittaa erityistä piittaamattomuutta. On kohtuutonta, että työntekijä joutuu jatkuvasti huomaut

STTK: Koronan talouskuopasta ei nousta hevoskuuripolitiikalla11.5.2020 13:59:43 EESTTiedote

STTK:n hallitus on tyytyväinen siihen, että Suomessa aletaan asteittain purkaa koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia. Kansalaisten henki ja terveys on oltava korona-exitin lähtökohta, mutta myös kriisin talousvaikutukset on otettava huomioon. - Hyvinvointivaltio alkaa voida pahoin, jos talouden rattaat eivät pyöri, yrityksiä kaatuu ja työttömyys syvenee, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. Jo nyt on selvää, että tie kriisistä ulos on pitkä. Siksi tarvitaan tasapainoinen strategia niin lyhyen kuin pidemmän aikavälin toimille. - Nyt taloudessa on elvytyksen aika. Sopeutustoimien aika on vasta myöhemmin. STTK:n hallitus pitää erittäin tärkeänä sitä, että korona-exit toteutetaan oikeudenmukaisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla - talouden hevoskuurit unohtaen. - Poliittinen vastakkainasettelu ja populismi ovat koronakriisin aikana laantuneet. Mutta jos kriisin jälkihoito tehdään asettamalla eri kansalaisryhmiä vastakkain, se on maaperä populismin uudelle nousulle. Y

STTK:n kysely koronaviruksen vaikutuksista: YT-neuvotteluiden piirissä vajaa kolmannes – jaksamiseen panostetaan huolestuttavan vähän15.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

STTK on tehnyt kyselyn pääluottamus- ja luottamusmiehille koronan aiheuttamista toimista työpaikoilla. Kyselyyn vastasi 1855 STTK:laisten jäsenliitojen luottamusmiestä. Kysely suoritettiin 31.3 – 7.4 välisenä aikana. Kyselyn mukaan YT-neuvotteluja on käyty tai on parhaillaan käynnissä vajaalla kolmanneksella (27 prosenttia) työpaikoista. YT-neuvotteluiden keston osalta 5 päivän neuvotteluaikaa on käytetty 30 prosentissa ja alle 5 päivän neuvotteluaikaa 15 prosentissa yksityisen sektorin työpaikoista.