STTK:n kysely: Nuorille tärkeintä työssä on palkka

Epävarma tulevaisuus ja työttömyyden uhka vaikuttavat korona-aikana nuorten kokemukseen työelämästä. Lähes kolmannes STTK:n kyselyyn vastanneista nuorista koki koronan vaikuttaneen kielteisesti työ- tai opiskelutilanteeseensa.

STTK:n Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan työssä nuorille kaikkein tärkeintä on hyvä palkka (63 %). Toiseksi tärkein asia ovat hyvät työkaverit (61 %) ja vasta kolmantena työn sisältö (55 %). Myös työpaikan pysyvyys koettiin tärkeäksi (42 %).

- Tulokset kuvaavat, että töissä käydään, jotta tullaan toimeen. Tämä on arkirealismia myös nuorilla. Koronan varjossa epävarmuuden ja pirstaleisuuden kokemus vain korostuu, koska työttömyys on lisääntynyt ja moni jäi esimerkiksi ilman kesätyöpaikkaa. Näillä on suora vaikutus nuoren toimeentuloon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

Elo-syyskuussa toteutettuun kyselyyn vastasi yli kaksi tuhatta 15-29-vuotiasta nuorta. Aiheina olivat opiskelu, työ, toimeentulo ja koronakriisin vaikutukset elämän eri osa-alueisiin.

Työ tuotti eniten iloa elämässä vain kuudelle prosentille vastaajista.
- Nuorten arvostuksissa työ tulee vasta oman terveyden, ystävien ja läheisten, opintojen ja harrastusten jälkeen. Tämä on luonnollista, koska nuorena kerätään kokemuksia, rakennetaan omaan identiteettiä, etsitään kumppania ja omaa paikkaa maailmassa. Työ mahdollistaa parhaimmillaan muun hyvän elämän, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen kuvailee.

Nuorten työelämään kiinnittyminen on korona-aikana entistä haasteellisempaa ja siksi tuen merkitys korostuu. Kyselyyn vastanneista vain puolet koki saaneensa riittävästi ohjausta ja neuvontaa opiskelupaikkaan, ammattiin, toimialaan tai uran valintaan. Heikoin tilanne oli yliopistoissa (37 %) ja paras ammatillisissa oppilaitoksissa (67 %) opiskelevilla.
- Erityisen huolestuttavaa on, että yhdeksän prosenttia vastaajista ei ollut saanut lainkaan ohjausta, Simonen taustoittaa.

Nuorten luottamusta vahvistettava ja syrjäytymistä torjuttava

Vastaajien keskuudessa työttömyys koettiin isoimmaksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi (19 %). 47 prosenttia oli huolestunut tai erittäin huolestunut läheistensä toimeentulosta tai hyvinvoinnista. Antti Palolan mielestä tulokset osoittavat, että nuoret kannattelevat suuria murheita harteillaan.
- Tuloksista voi lukea, miten vastuullisesti suomalaiset nuoret maailmaan suhtautuvat. He peilaavat maailman ja yhteiskunnan tilannetta ja yrittävät löytää oman polun elämässä. Päättäjien ja työelämässä olevien aikuisten tehtävä on tasoittaa tätä tietä. Nuorten luottamusta tulevaisuuteen pitää vahvistaa pandemiasta ja työttömyydestä huolimatta.

- On välttämätöntä hoitaa nuorisotyöttömyyttä ja ehkäistä syrjäytymistä. Se tapahtuu parhaiten panostamalla koulutukseen ja nuorten työelämävalmiuksiin. Näin tasaamme henkistä kuormaa, joka nuorilla väistämättä yleisen epävarmuuden keskellä on, Antti Palola painottaa.

Lisätietoja STTK:ssa:
Antti Palola, puheenjohtaja, puhelin 040 509 6030
Saana Simonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja, puhelin 050 5175212

Linkki kyselyyn >>

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

SAK, Akava ja STTK: Palkansaajien esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi eivät saaneet vastakaikua työnantajilta30.11.2020 18:30:00 EETTiedote

Neuvottelut toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi ovat päättyneet ja työmarkkinajärjestöjen yhteistä esitystä maan hallitukselle ei anneta. Toimeksiannossaan hallitus edellytti tasapainoista julkista taloutta vahvistavaa esitystä toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi, heidän työmarkkina-asemansa parantamiseksi ja työssä jaksamisen edistämiseksi. Palkansaajakeskusjärjestöillä oli rakentavia ehdotuksia, jotka olisivat täyttäneet hallituksen toimeksiannon kaikilta osin. - Tärkein kokonaisuus liittyy työttömien lisäpäiväratkaisuun ja muutosturvan parantamiseen. Irtisanottujen työllistymistä nopeutettaisiin lisäämällä koulutusta, pidentämällä työllistymisvapaata ja nopeuttamalla työnhaun aloitusta jo irtisanomisaikana. Muutosturvakoulutuksen kesto pitenisi työsuhteen pituudesta riippuen kahteen tai kolmeen kuukauteen, järjestöt ehdottavat. Palkansaajien esitys turvaisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon jatkossakin, vaikka työttömyysturvan lisäpäivie

STTK: Luottamuksen lisääminen on vaikuttavin ilmastotoimi25.11.2020 09:57:55 EETTiedote

Tänään julkaistu Ilmassa ristivetoa -tutkimuksen loppuraportti osoittaa, että Suomesta löytyy laajaa tahtoa ilmastotoimiin. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään niitä ilmastonmuutokseen liittyviä tekijöitä, jotka yhdistävät suuryritysten johtoa, kuntapäättäjiä ja eri kansalaisryhmiä. Tavoitteena oli tunnistaa vastaajaryhmien keskuudesta sellaista yhteistä ymmärrystä, jonka varaan ilmastopäätöksiä voitaisiin rakentaa.

Markus Kutvonen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi - Työllisyystoimissa muistettava nuoret21.11.2020 15:27:57 EETTiedote

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Markus Kutvonen. 20-vuotias Markus opiskelee Metropolia ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi ja hän on Tehyn opiskelijajäsen. STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi valittiin 38-vuotias Tapio Mattila, joka opiskelee röntgenhoitajaksi Turun ammattikorkeakoulussa ja on Tehyn opiskelijajäsen. Uusien toimijoiden kausi alkaa vuoden 2021 alussa. Valinnat tehtiin tänään Helsingissä järjestetyssä STTK-Opiskelijoiden kokouksessa. Työllisyystoimissa muistettava nuoret Koronapandemian aiheuttama työttömyys on vaikuttanut erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin, etenkin alle 30-vuotiaisiin naisiin. Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2020 koko maassa 25-34-vuotiaiden työttömien määrä oli 46 000, joka on noin 17,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tutkimukset osoittavat, että nuorena ja työuran alkuvaiheissa koetut työttömyysjaksot lisäävät myöhempää työttömyysriskiä ja negatiivista kehitystä ansiotuloihin pitkällä aikavälillä. Siksi nuort

Toni Savolainen Muhokselta on STTK:n Tulevaisuuden tekijä21.11.2020 12:45:00 EETTiedote

Luottamusmies, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin ammattiosaston puheenjohtaja Toni Savolainen on saanut STTK:n ensimmäisen Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnan. Maininta julkistettiin STTK-Opiskelijoiden kokouksessa tänään. Muhokselta kotoisin olevaa Toni Savolaista kuvataan työssään ammattiosaston puheenjohtajana kehittäjäksi, joka on nykyaikaistanut yhdistyksen toimintaa, innostaa jäseniä ja osaston hallituksen toimijoita kehittymään sekä hankkii uusia jäseniä ja luottamushenkilöistä liittoon menestyksekkäästi. - Toni on reilu, aktiviinen ja oikeudenmukainen. Hänellä on taito rauhoittaa ihmiset tilanteessa, jossa työpaikalla kova kiire aiheuttaa hämmennystä. Hän on tulevaisuuden tekijä, jonka toimintaa arvostetaan yli osastorajojen, perusteluissa todetaan. Tulevaisuuden tekijää etsittiin avoimella haulla STTK:ssa. Valintaraatiin kuului edustajia useista jäsenliitoista, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:stä, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:stä, STTK Opiskelijoista