Suomalaiskirjailijoiden äänikirjasarjoista käännökset ruotsiksi, hollanniksi, tanskaksi ja puolaksi

Suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamat äänikirjasarjat leviävät maailmalle. Kauhukirjailija Marko Hautalan kirjoittama äänikirjasarja Isä Malakain silmät käännetään ja julkaistaan vuoden 2018 aikana Storytelin digitaalisessa kirjapalvelussa Hollannissa, Tanskassa ja Puolassa. Jännityskirjailija Marko Kilven dekkarisarja Undertaker julkaistaan Ruotsin Storytelissä toukokuussa 2018.

Käännettävät sarjat ovat digitaalisen kirjapalvelu Storytelin kustantamia, suoraan kuunneltavaksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja. Isä Malakain silmät julkaistiin Suomessa lokakuussa 2017 ja Undertaker huhtikuussa 2017.

”Mielettömän upea juttu. Käännösten saaminen suomesta ruotsiin on todella vaikeaa – varsinkin dekkarigenressä. Pidän tätä erittäin merkittävänä asiana”, Undertakerin kirjoittaja Marko Kilpi kommentoi.

”Olin alkujaankin innoissani mahdollisuudesta kirjoittaa kauhutarina, joka on tehty nimenomaan kuunneltavaksi. Vielä hienompaa on, että se matkaa nyt kielialueille, joilla romaanejani ei ole ollut saatavilla. Kauhutarinat ovat ehkä universaalein kirjallisuuden laji, joten olen varma, että Isä Malakain silmät toimii myös Suomen ulkopuolella”, toteaa Marko Hautala.

”Storytel on kansainvälinen yritys, joka toimii tällä hetkellä kahdeksassa maassa. Sen ansiosta Storytelin kustantamat äänikirjasarjat on mahdollista kääntää ja julkaista nopeallakin tahdilla maissa, joissa niissä nähdään potentiaalia”, kertoo Storytelin kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja.

”Suomalaiskirjailijoiden sarjat ovat herättäneet ilahduttavan paljon kiinnostusta. Tätä kautta ne voivat päästä myös markkinoille, joilla suomalaista kirjallisuutta muuten julkaistaan vähän”, Vatanskaja jatkaa. Esimerkiksi puolan ja hollannin kielelle suomenkielisiä kirjoja käännettiin kirjallisuuden vientikeskus FILIn mukaan viime vuonna alle 10. (Suomen kirjallisuuden käännökset –tietokanta.)

Storytel julkaisee Suomessa ensi vuoden aikana 40 Storytel Original -äänikirjasarjaa, joista 20 on kotimaisten kirjailijoiden kirjoittamia ja 20 käännettyjä.

Kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja, Storytel Oy
victoria.vatanskaja@storytel.com, 050 331 5031

Marko Kilpi
Undertaker-kansikuva
Marko Hautala. Kuva: Janne Kauranen
Isä Malakain silmät -kansikuva

Käenkuja 3Aa

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu, jonka ruotsalaiset Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat vuonna 2005. Yritys toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan, Hollannin, Puolan, Venäjän ja Espanjan markkinoilla. Toiminta on laajenemassa myös Intiaan ja Arabiemiraatteihin. Suomessa Storytel aloitti toimintansa keväällä 2016.

Sisko Savonlahdelta Vastaa kysymykseen -niminen Storytel Original -haastattelusarja29.9.2021 13:54:46 EEST | Tiedote

Juuri uuden Kai minä halusin tätä -kirjansa julkaisseelta Sisko Savonlahdelta ilmestyy ääni- ja e-kirjapalvelu Storytelissä Vastaa kysymykseen -niminen haastattelusarja. Sarjassa suorapuheisina tunnetut suomalaiset vastaavat yllättäviin ja vähemmän yllättäviin kysymyksiin, jotka Sisko Savonlahti on löytänyt internetistä. Vastaa kysymykseen on Storytel Original -tuotanto ja kuunneltavissa vain Storytelissä.

Lucinda Rileyn Kadonnut sisar odotetusti Storytelin kesän kuunnelluin kirja - muut menestyjät yllättävät3.9.2021 11:43:40 EEST | Tiedote

Huippusuositun irlantilaiskirjailija Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta -sarjan seitsemäs osa nousi odotetusti Storytelin kesän kappalemääräisesti kuunnelluimmaksi kirjaksi. Kymmenestä kuunnelluimmasta kirjasta kuusi oli lastenkirjoja. Top 10:ssä nähtiin myös Storytel Original -julkaisu Sydänjää, jonka ovat kirjoittaneet Camilla Läckberg ja Alexander Karim.