Suomalaiskirjailijoiden äänikirjasarjoista käännökset ruotsiksi, hollanniksi, tanskaksi ja puolaksi

Suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamat äänikirjasarjat leviävät maailmalle. Kauhukirjailija Marko Hautalan kirjoittama äänikirjasarja Isä Malakain silmät käännetään ja julkaistaan vuoden 2018 aikana Storytelin digitaalisessa kirjapalvelussa Hollannissa, Tanskassa ja Puolassa. Jännityskirjailija Marko Kilven dekkarisarja Undertaker julkaistaan Ruotsin Storytelissä toukokuussa 2018.

Käännettävät sarjat ovat digitaalisen kirjapalvelu Storytelin kustantamia, suoraan kuunneltavaksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja. Isä Malakain silmät julkaistiin Suomessa lokakuussa 2017 ja Undertaker huhtikuussa 2017.

”Mielettömän upea juttu. Käännösten saaminen suomesta ruotsiin on todella vaikeaa – varsinkin dekkarigenressä. Pidän tätä erittäin merkittävänä asiana”, Undertakerin kirjoittaja Marko Kilpi kommentoi.

”Olin alkujaankin innoissani mahdollisuudesta kirjoittaa kauhutarina, joka on tehty nimenomaan kuunneltavaksi. Vielä hienompaa on, että se matkaa nyt kielialueille, joilla romaanejani ei ole ollut saatavilla. Kauhutarinat ovat ehkä universaalein kirjallisuuden laji, joten olen varma, että Isä Malakain silmät toimii myös Suomen ulkopuolella”, toteaa Marko Hautala.

”Storytel on kansainvälinen yritys, joka toimii tällä hetkellä kahdeksassa maassa. Sen ansiosta Storytelin kustantamat äänikirjasarjat on mahdollista kääntää ja julkaista nopeallakin tahdilla maissa, joissa niissä nähdään potentiaalia”, kertoo Storytelin kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja.

”Suomalaiskirjailijoiden sarjat ovat herättäneet ilahduttavan paljon kiinnostusta. Tätä kautta ne voivat päästä myös markkinoille, joilla suomalaista kirjallisuutta muuten julkaistaan vähän”, Vatanskaja jatkaa. Esimerkiksi puolan ja hollannin kielelle suomenkielisiä kirjoja käännettiin kirjallisuuden vientikeskus FILIn mukaan viime vuonna alle 10. (Suomen kirjallisuuden käännökset –tietokanta.)

Storytel julkaisee Suomessa ensi vuoden aikana 40 Storytel Original -äänikirjasarjaa, joista 20 on kotimaisten kirjailijoiden kirjoittamia ja 20 käännettyjä.

Kustannuspäällikkö Victoria Vatanskaja, Storytel Oy
victoria.vatanskaja@storytel.com, 050 331 5031

Marko Kilpi
Undertaker-kansikuva
Marko Hautala. Kuva: Janne Kauranen
Isä Malakain silmät -kansikuva

Sörnäisten rantatie 29

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu, jonka ruotsalaiset Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat vuonna 2005. Yritys toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan, Hollannin, Puolan, Venäjän ja Espanjan markkinoilla. Toiminta on laajenemassa myös Intiaan ja Arabiemiraatteihin. Suomessa Storytel aloitti toimintansa keväällä 2016.

Kauno- ja tietokirjallisuuden Finlandia-voittajat ovat pian kuunneltavissa myös äänikirjoina5.12.2017 08:30Tiedote

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Juha Hurmeen Niemi-romaani sekä tietokirjallisuuden Finlandia-voittaja Riitta Kylänpään Pentti Linkola – ihminen ja legenda -elämäkerta julkaistaan äänikirjoina joulukuussa. Kirjojen kustantajat Teos ja Siltala tuottavat ja julkaisevat äänikirjat yhteistyössä kirjapalvelu Storytelin kanssa. ”Juha Hurmeen Finlandia-voittaja sopii mielestäni aivan erityisen hyvin äänikirjaksi. Sen rytmi ja puheenomainen kerronta toimivat loistavasti tässä formaatissa”, Kustannusosakeyhtiö Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen kertoo. Kulttuurihistoriallinen Niemi kuullaan äänikirjana näyttelijä Tomi Alatalon lukemana. Tieto-Finlandia-palkitun ympäristöfilosofi Pentti Linkolan elämäkerran lukee äänikirjaksi näyttelijä Pertti Koivula. Äänikirjat julkaistaan perjantaina 22. joulukuuta, jolloin ne ovat kuunneltavissa Storytel-kirjapalvelussa ja Elisa Kirjassa.