Suomalaista ruokakulttuuria juhlitaan lauantaina 21.4

Suomessa kehitettyä, kansainvälisen suosion saavuttanutta kilpipäivää vietetään neljättä kertaa tulevana lauantaina. Päivän aikana järjestetään ruokaan liittyviä tapahtumia ympäri Suomen. Kilpipäivänä halutaan nostaa esille Suomalaisten ravintoloiden ja keittiömestareiden korkealuokkaista osaamista ja laadukkaiden, paikallisen raaka-aineiden merkitystä ruokakulttuuriimme.

”Ajatus kilpipäivästä luotiin Suomessa neljä vuotta sitten, kun yhdessä ravintola-alan ammattilaisten kanssa mietimme millä tavoin Suomen korkeatasoista ruoka-, juoma-,  ja ravintolakulttuuria voisi tehdä entistä tunnetummaksi ja helpommin lähestyttäväksi. Kilpipäivän tavoitteena on madaltaa ravintolaan lähdön kynnystä tuomalla ravintola-alan osaaminen ja laadukkaat raaka-aineet lähelle ihmisiä” kertoo Suomen Paistinkääntäjät ry:n puheenjohtaja, valtavouti Johanna Hornborg-Ojala.

Chaîne des Rôtisseurs -järjestön organisoiman kilpipäivän tilaisuuksia järjestetään koko maassa. Tapahtumien kirjo vaihtelee toriruokailuista ravintoloiden teemaillallisiin ja herkkumyymälöiden reseptineuvontaan. Esimerkiksi Lahdessa paikalliset huippuravintolat ovat valmistaneet maukkaita pikkuannoksia joita on mahdollisuus nauttia omakustannehintaan. Turussa, Tampereella ja Helsingissä valituissa herkkumyymälöissä on paikalla keittiöalan ammattilaisia ja alan harrastajia tarjoamassa paikan päällä valmistettuja annoksia sekä  antamassa vinkkejä kotona valmistettavaan helppoon ja maukkaaseen ruokaan. Lisäksi kaikissa Rôtisseurs-kilven saaneissa ravintoloissa tarjotaan teemamenuja ja erikoistarjouksia kilpipäivän aikana.

Suomessa kehitetty, ruokakulttuuria lähelle tuova teemapäivä on levinnyt maailmanlaajuiseksi tapahtumaksi huimalla vauhdilla. Tänä vuonna päivää juhlitaan jo  yli 30 maassa Oseaniasta Aasiaan, Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Kussakin maassa korostetaan päivän teeman mukaisesti alueelle tyypillistä ruokakulttuuria.

”Suomessa ruoka-alan innostus ja osaaminen on erittäin korkealla tasolla. Päivän aikana on erinomainen mahdollisuus käydä vapaamuotoista keskustelua alan ammattilaisten ja asiasta innostuneiden harrastajien kanssa. Rakentavan vuoropuhelun avulla meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ruokakulttuuriimme ja auttaa sitä edelleen kehittymään.”  Johanna Hornborg-Ojala toteaa.

Korkeatasoiset ravintolat eivät ole keskittyneet vain pääkaupunkiseudulle, vaan ulkopuolisen toimijan tarkastamia ja luokittelemia huippuravintoloita löytyy ympäri Suomea. Tunnustuksena korkeasta laadustaan ravintolat ovat saaneet kilven, jonka on myöntänyt maailman vanhin ja suurin kansainvälinen gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs – Paistinkääntäjät. Kilpi on myönnetty noin 90 ravintolalle sekä muutamille herkkumyymälöille Suomessa.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 2 000, joista noin 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa12.4.2018 08:59Tiedote

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.

Suomen suurimman gastronomisen järjestön puheenjohtajaksi Johanna Hornborg-Ojala3.4.2018 08:00Tiedote

Suomen suurimman ja merkittävimmän gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseurs -Suomen Paistinkääntäjien puheenjohtajaksi eli valtavoudiksi on nimitetty Johanna Hornborg-Ojala. Suomen Paistinkääntäjien toiminnan tarkoitus on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä alan ammattilaisten ja harrastajien kanssa. Hornborg-Ojala on jäsenenä harrastajataustainen.