Suomen ensimmäiset kestävien ja innovatiivisten hankintojen muutosagentit valittu pilottiprojekteihin Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus valitsi kolme muutosagenttia Varsinais-Suomeen, Pohjois-Pohjanmaalle ja Pirkanmaalle ensi vuonna alkavaan pilottiprojektiin. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden kuten kuntien ja yritysten välillä.

KUNTALIITTO JA KEINO TIEDOTTAVAT
Julkaistavissa 21.12.2018

Muutosagentit maakunnittain ovat:
• Pohjois-Pohjanmaa: Tiina Talala, Pohjois-Pohjanmaan yrittäjät ry:stä
• Pirkanmaa: Antti Savola Novice Oy:stä
• Varsinais-Suomi: Riikka Leskinen, Varsinais-Suomen liitosta

Muutosagentit valittiin asiantuntijaorganisaatioista näiden lähettämien ehdotusten perusteella, jotka pisteytettiin hakuvaiheessa annettujen kriteerien mukaisesti.

Valittujen muutosagenttien tavoitteena on neuvoa ja tukea maakuntansa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden välillä.

- Innovatiivisuus ja hankintojen vaikuttavuus ovat olleet aina mielenkiinnon kohteitani ja kestävän kehityksen mukaiset toimet puolestaan erityisesti lähellä sydäntäni. Julkisen sektorin on kyettävä toimimaan esimerkkinä ja luomaan myös uusia toimintatapoja sekä mahdollistamaan uuden yritystoiminnan syntymistä, toteaa Pohjois-Pohjanmaan muutosagentiksi valittu Tiina Talala.

Muutosagenttitoiminta on tarkoitus laajentaa koko Suomeen tulevien vuosien aikana. Seuraavaksi agentteja etsitään samanlaisella hakuprosessilla uusille alueille keväällä 2019.

Lisätietoja
Karin Metsäpelto, viestinnän erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto, p. 050 560 5830

www.hankintakeino.fi

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus KEINO on yhteistyöverkoston kautta rakennettu konsortio, jonka eri osa-alueiden toteuttamisesta ja yhdessä kehittämisestä vastaavat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.