Suomen perustuslaki kirjoitettiin sata vuotta sitten Anjalassa – Juhlaseminaari Anjalan kartanossa

Suomen tasavaltainen hallitusmuoto, vuonna 1919 säädetty perustuslaki, täyttää tänä vuonna sata vuotta. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa 1919 Suomen tasavaltaisen hallitusmuodon, jonka valtionhoitaja Mannerheim vahvisti heinäkuun 17. päivänä 1919. Hallitusmuoto, sekä aiemmin vahvistetut valtiopäiväjärjestys, vaalilaki ja kunnallisvaalilaki, ovat edelleen suomalaisen demokratian kulmakiviä. Nämä päätökset ovat ohjanneet suomalaisen yhteiskunnan rakentumista ja Suomen kehittymistä nykyaikaiseksi oikeusvaltioksi. Hallitusmuoto 100 vuotta on kansanvallan ja suomalaisen demokraattisen sekä parlamentaarisen päätöksenteon ja kansalaisten perusoikeuksien merkkivuosi.

Suojellun Anjalan kartanon historia alkaa 1600-luvulla ja nykyisin se on Regina-säätiön omistuksessa ja sen toimintaa ylläpitää Ankkapurhan kulttuurisäätiö. Kuva: Kirsi Juura

Senaatti asetti vuoden 1917 maaliskuussa komitean, joka sai tehtäväkseen ryhtyä valmistelemaan ehdotuksia maan valtiosääntöä kehittäväksi Suomen perustuslainsäännöiksi. Komitean puheenjohtajana toimi myöhemmin presidentiksi valittu professoriK.J. Ståhlbergja jäseninä kymmenen muuta asiantuntijaa. Komitean ydinryhmä, johon kuuluivat puheenjohtajan lisäksi lakimiehet Rabbe Axel Wrede ja Anton Kotonen, viimeistelivät lakiehdotuksen Wredebyn kartanossa helteisenä kesänä 1917. Wreden ehdotuksesta työ tehtiin Anjalassa, koska Helsingissä oli historian kirjoituksen mukaan liian kuuma.

Varsinainen merkkipäivä on 17.7.2019, joka on tänä vuonna yleinen liputuspäivä. Viralliset juhlallisuudet ja muut tapahtumat keskittyvät syyskuulle.

Pohjois-Kymen Paasikiviseura järjestää Helsingin Paasikiviseuran ja Paasikiviseurojen liiton tukemana maanantaina 15.7.2019 juhlaseminaarin perustuslain syntysijoilla, Anjalan kartanossa. Kartano on alun pitäen niin ikään ollut Wreden suvun hallussa ja liittyy keskeisesti Suomen historian tapahtumiin.

Juhlaseminaari 15.7 klo 10.00-12.00 Anjalan kartanon pääsali

Hallitusmuoto parlamentarismin valossa, eduskunnan puhemies Matti Vanhanen

Hallitusmuodon kehityksen vaiheet, professori Martti Häikiö

Presidentti K.J. Ståhlbergin merkitys tänään, toimittaja Risto Astikainen

Seminaarin puheenjohtaja, toimittaja Markku Laukkanen

Juhlakahvit

Pohjois-Kymen Paasikiviseuran pj

Kuva: Kirsi Juura

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

Metsäpolitiikassa voidaan yhdistää taloudelliset ja ilmastopolitiikan tavoitteet27.6.2019 14:00:00 EESTTiedote

Entinen EU:n tiede- ja tutkimus- sekä ympäristöasioista vastannut komissaari Janez Potočnik on valittu Euroopan metsäinstituutin EFI: n korkean tason tiede-politiikkafoorumin ThinkForestin puheenjohtajaksi. Slovenialainen Potočnik seuraa tehtävässä entistä Ruotsin pääministeri Göran Perssonia. ThinkForest-foorumin tehtävänä on koota yhteen päättäjiä, tutkijoita ja metsäpolitiikkaan vaikuttavia sidosryhmiä sekä vaikuttaa ja ylläpitää metsä- ja biotaloutta koskevaa keskustelua.

Luontokirjailija Seppo Vuokko: Metsäkeskustelu kaipaa kokonaisvaltaista näkemystä ja faktoja asenteiden sijaan17.6.2019 11:58:00 EESTTiedote

Kolumnisti, kasvitieteilijä Seppo Vuokon mielestä Suomessa käytävässä metsäkeskustelussa faktat saavat kyytiä ja sitä hallitsee enemmän asenteet kuin tosiasiat. Vuokko muistuttaa, että Suomen metsätalous on edelleen kestävää ja monimuotoisuudenkin kannalta tilanne on kuviteltua parempi. Metsäteollisuuden kasvavaa puuntarvetta Vuokko ei pidä suurimpana uhkana metsille, koska metsät uudistetaan. Vuokko kaipaa metsäkeskusteluun kokonaisvaltaista näkemystä ja faktoja asenteiden ja mielipiteiden sijaan.

Pirkanmaa tähtää puurakentamisen kärkeen. Hallitusohjelman puurakentamisen edistäminen saa kiitosta10.6.2019 10:25:59 EESTTiedote

Suomen metsäkeskus on käynnistänyt yhdessä Pirkanmaan liiton, puurakentamisen yritysten ja osan Pirkanmaan kuntien kanssa hankkeen, jossa tavoitteena on lisätä puurakentamista Pirkanmaalla. Hankkeen yhtenä tavoitteena on, että tulevaisuudessa 10 prosenttia Pirkanmaan uusista kerrostalokohteista sekä kaikki lisäkerrosrakentamisen kohteet rakennetaan puusta.

Luonnonvarakeskuksen tutkimusylijohtaja Asikainen: Metsäkeskustelussa rapa lentää - ei perusteita metsän käytön muutoksille1.4.2019 13:02:05 EESTTiedote

Luonnonvarakeskuksen tutkimusylijohtajan Antti Asikaisen mielestä käydyssä metsäkeskustelussa ei ole kyetty esittämään perusteluja sille, että Suomessa pitäisi muuttaa radikaalisti nykyisen kaltaista hyvän metsän hoitosuosituksiin perustuvaa metsänkäyttöä. - On hyvä, että metsä kiinnostaa huolimatta siitä, että tämä menee välillä överiksi ja argumentointi on joskus värikästä.