Suomen perustuslaki kirjoitettiin sata vuotta sitten Anjalassa – Juhlaseminaari Anjalan kartanossa

Suomen tasavaltainen hallitusmuoto, vuonna 1919 säädetty perustuslaki, täyttää tänä vuonna sata vuotta. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa 1919 Suomen tasavaltaisen hallitusmuodon, jonka valtionhoitaja Mannerheim vahvisti heinäkuun 17. päivänä 1919. Hallitusmuoto, sekä aiemmin vahvistetut valtiopäiväjärjestys, vaalilaki ja kunnallisvaalilaki, ovat edelleen suomalaisen demokratian kulmakiviä. Nämä päätökset ovat ohjanneet suomalaisen yhteiskunnan rakentumista ja Suomen kehittymistä nykyaikaiseksi oikeusvaltioksi. Hallitusmuoto 100 vuotta on kansanvallan ja suomalaisen demokraattisen sekä parlamentaarisen päätöksenteon ja kansalaisten perusoikeuksien merkkivuosi.

Suojellun Anjalan kartanon historia alkaa 1600-luvulla ja nykyisin se on Regina-säätiön omistuksessa ja sen toimintaa ylläpitää Ankkapurhan kulttuurisäätiö. Kuva: Kirsi Juura

Senaatti asetti vuoden 1917 maaliskuussa komitean, joka sai tehtäväkseen ryhtyä valmistelemaan ehdotuksia maan valtiosääntöä kehittäväksi Suomen perustuslainsäännöiksi. Komitean puheenjohtajana toimi myöhemmin presidentiksi valittu professoriK.J. Ståhlbergja jäseninä kymmenen muuta asiantuntijaa. Komitean ydinryhmä, johon kuuluivat puheenjohtajan lisäksi lakimiehet Rabbe Axel Wrede ja Anton Kotonen, viimeistelivät lakiehdotuksen Wredebyn kartanossa helteisenä kesänä 1917. Wreden ehdotuksesta työ tehtiin Anjalassa, koska Helsingissä oli historian kirjoituksen mukaan liian kuuma.

Varsinainen merkkipäivä on 17.7.2019, joka on tänä vuonna yleinen liputuspäivä. Viralliset juhlallisuudet ja muut tapahtumat keskittyvät syyskuulle.

Pohjois-Kymen Paasikiviseura järjestää Helsingin Paasikiviseuran ja Paasikiviseurojen liiton tukemana maanantaina 15.7.2019 juhlaseminaarin perustuslain syntysijoilla, Anjalan kartanossa. Kartano on alun pitäen niin ikään ollut Wreden suvun hallussa ja liittyy keskeisesti Suomen historian tapahtumiin.

Juhlaseminaari 15.7 klo 10.00-12.00 Anjalan kartanon pääsali

Hallitusmuoto parlamentarismin valossa, eduskunnan puhemies Matti Vanhanen

Hallitusmuodon kehityksen vaiheet, professori Martti Häikiö

Presidentti K.J. Ståhlbergin merkitys tänään, toimittaja Risto Astikainen

Seminaarin puheenjohtaja, toimittaja Markku Laukkanen

Juhlakahvit

Pohjois-Kymen Paasikiviseuran pj

Kuva: Kirsi Juura

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

Ympäristöjärjestöt hallitsevat metsäkeskustelua – MTK:n Marttila: Valtamediat luoneet metsävastaisen ilmapiirin11.11.2019 10:00:00 EETTiedote

Suomessa käytävä metsäkeskustelu on polarisoitunutta sekä teemoiltaan että mielipiteiltään. Pohjoisranta BCW:n tekemä Kuka puhuu metsästä -tutkimus osoittaa, että esimerkiksi metsiin liittyvässä ilmasto- ja ympäristökeskustelussa äänekkäimpiä ovat ympäristöjärjestöt, kun metsäteollisuuden yritykset ovat keskustelussa jääneet altavastaajiksi.

Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa24.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

EU:n komission varapuheenjohtajana viisi vuotta toiminut Jyrki Katainen yhtyy siihen kritiikkiin mitä on esitetty komission ja parlamentin vähäisestä metsäasioiden osaamisesta, mikä hankaloittaa metsäpolitiikan edunvalvontaa. – Se ei tahdo mennä perille, että samaan aikaan voidaan samassa maassa suojella merkittävästi metsiä, mutta samalla hyödyntää metsiä. Hiilinielujen määrä eli metsien kuutiomäärä talousmetsissä kasvaa, mitä paremmin sitä hoitaa.

Metsäpolitiikassa voidaan yhdistää taloudelliset ja ilmastopolitiikan tavoitteet27.6.2019 14:00:00 EESTTiedote

Entinen EU:n tiede- ja tutkimus- sekä ympäristöasioista vastannut komissaari Janez Potočnik on valittu Euroopan metsäinstituutin EFI: n korkean tason tiede-politiikkafoorumin ThinkForestin puheenjohtajaksi. Slovenialainen Potočnik seuraa tehtävässä entistä Ruotsin pääministeri Göran Perssonia. ThinkForest-foorumin tehtävänä on koota yhteen päättäjiä, tutkijoita ja metsäpolitiikkaan vaikuttavia sidosryhmiä sekä vaikuttaa ja ylläpitää metsä- ja biotaloutta koskevaa keskustelua.