Suomen tunnetuimmista rikoksista ja onnettomuuksista tietokirja – tekijänä rikosylikonstaapeli, palkittu dekkaristi Niko Rantsi

Lokakuussa ilmestyvässä kirjassaan Rikospoliisin silmin – Tositarinoita Suomesta (Tammi) Keskusrikospoliisissa työskentelevä rikosylikonstaapeli Niko Rantsi valottaa vakavia rikos- ja onnettomuustapauksia poliisin näkökulmasta. Miten tutkinta eteni, miten ratkaisu löytyi? Mikä rikokseen johti, ja millaiset olivat seuraukset? Kirjassa käsitellyt noin 20 tapausta antavat lukijalle ainutlaatuisen näköalan poliisityöhön lehtiotsikoiden takana.

Rikospoliisin silmin käsittelee Suomen tunnetuimpia rikoksia ja onnettomuuksia. Kansi: Markko Taina

Rantsi kirjoittaa tapauksista yli kahdenkymmenen vuoden ajalta ja kolmenkymmenen vuoden poliisikokemuksella. Hän on ollut mukana Thaimaan tsunamin, Turun terrori-iskun, Hyvinkään ammuskelun, Porvoon ja Tampereen poliisien murhayritysten ja Arctic Sea -aluksen kaappauksen tutkinnassa. Hän myös nostaa esiin useita vähemmälle huomiolle jääneitä mutta pitkäjänteistä ryhmätyöskentelyä vaatineita rikoksia, joiden ratkeaminen on ollut työvoitto. Rantsin omakohtainen kokemus virkamiehen maalittamisesta ja vainoamisesta osoittaa, että myös poliisi voi joutua rikoksen uhriksi. Kirjassaan Rantsi käsittelee myös poliisien työssä jaksamista. Sitä, miten vaativien tehtävien purkukeskustelut ja post-traumatyöpajatoiminta ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana.

Niko Rantsi on Keskusrikospoliisin rikosylikonstaapeli, uhrintunnistusyksikön jäsen ja dekkarikirjailija. Hänellä on 24 vuoden tutkintakokemus väkivaltarikollisuudesta ja muusta vakavasta rikollisuudesta. Rantsi on julkaissut kaksi dekkaria Sinun puolestasi vuodatettu (2020) ja Kuka viereesi jää (2021). Hänelle myönnettiin Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka 2021 -palkinto parhaasta kotimaisesta rikoskirjasta.

Haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Johanna Harkkila, Tammi, +358 41 4497274, johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Rikosylikonstaapeli Niko Rantsin kolmas teos on poliisityötä käsittelevä tietokirja. Kuva: Otto Virtanen

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.