Suomi mukaan maailman hiv-talkoisiin – globaali vastuu on tärkeää

Kun hiv-epidemia on saatu kuriin kotimassa, moni on unohtanut globaalin hiv-tilanteen. Maailmassa elää noin 37 miljoonaa hiv-positiivista. 21,7 miljoonalla on pääsy hiv-lääkityksen pariin. 40% hiv-positiivisista ei saa hiv-lääkitystä, joka estää hivin etenemisen, pelastaa hiv-tartunnan saaneen hengen ja estää hivin tarttumisen eteenpäin. Edelleen maailmassa kuolee vuosittain noin miljoona hiv-positiivista aidsin takia.

Hiv-positiivisten Positiiviset ry aloitti viettämään Toivon päivää 4.6. vuonna 2004 tuodakseen esiin hivin hoitoon ja hivin kanssa elämiseen liittyviä edistysaskelia. Suomi on onnistunut hiv-epidemian hoidossa poikkeuksellisen hyvin. Hiv on Suomessa krooninen sairaus, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Kun äidin hiv-tartunta on ollut tiedossa, Suomessa ei ole syntynyt yhtään hiv-positiivista vauvaa.

Viime Maailman aids-päivänä tiedotettiin, että Suomi on hiv-hoidon huippumaa. Hiv-tartuntojen määrä on saatu täällä pidettyä maailman alhaisimmalla tasolla. Hiv-epidemian alkuajoista asti pienen Suomen valtti on ollut tiivis yhteispeli viranomaisten, terveydenhuollon ja järjestöjen välillä. Yhteistyö on taannut ilmaiset hiv-testauspalvelut sekä tehokkaan lääkehoidon.

Hiv on koko maailman yhteinen asia. Valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyöllä on mahdollista turvata kaikille oikeus hiv-testaukseen, hivin hoitoon ja syrjinnästä vapaaseen elämään hiv-positiivisena. Suomenkin tulee kantaa oma kortensa kekoon lisäämällä kehitysyhteistyötä ja palaamalla kansainvälisten hiv-järjestöjen rahoittajaksi.

Järjestämme kansainvälisen keskustelutilaisuuden Toivon päivänä 4.6.2019 klo 12-14, Hotelli Presidentti, Risto-kokoushuone. Tilaisuuden tavoitteena on kiinnittää huomiota kehitysyhteistyön tärkeyteen nyt ja jatkossa. Näkökulmana ovat kestävä kehitys, tytöt ja naiset, seksuaaliterveys ja tarttuvat taudit sekä näiden asioiden yhteys yhteiskuntien kehitykseen.

Tarjoamme sinulle mahdollisuutta haastatteluun kansainvälisten huippuasiantuntijoiden kanssa välittömästi tilaisuuden jälkeen.

Keskustelutilaisuuden aikana muistutellaan Suomalaisen kehitysyhteistyön tärkeydestä maailmalla ja kiinnitetään huomiota viime hallituskaudella tapahtuneeseen kehitysrahoituksen romahdukseen. Nyt Suomi on mahdollisuuden edessä ja voi kääntää suuntansa kohti kehitysrahoituksen 0,7% bruttokansantulo-osuutta.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Jukka Keronen, HIV-säätiö/Hivpoint, puh. 040 564 8814
Toiminnanjohtaja Sini Pasanen, Positiiviset ry puh. 044 554 4556
Kansainvälisten asioiden johtaja, Elina Korhonen, Väestöliitto ry, puh. 050 5148827

Hermannin rantatie 2 B

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Stigma vaikuttaa hiv-positiivisten elämään ja estää hakeutumasta testeihin1.12.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Maailman aids-päivänä, 1.12. hiv-työtä tekevät järjestöt muistuttavat, että stigma vaikuttaa hiv-positiivisten jokapäiväiseen elämään ja estää ihmisiä hakeutumasta testeihin. Positiiviset ry:n Stigma Index -kyselytutkimuksen mukaan Suomessa joka kymmenes (11 %) hiv-positiivinen oli kuluneen vuoden aikana jättänyt hakeutumatta tarvitsemaansa muuhun kuin hiviin liittyvään terveydenhuoltoon. Suurin osa (74 %) koki hivistä kertomisen muille ihmisille edelleen vaikeaksi.

Seksitautitesteihin pääsy ei toteudu terveysasemilla suositusten mukaan – tartuntamäärät nousussa15.5.2023 07:44:15 EEST | Tiedote

Hivpoint selvitti syksyllä 2022, miten hiv- ja muihin seksitautitesteihin pääsy toteutuu terveysasemilla. Selvitys toteutettiin ottamalla yhteyttä 20:n eri puolilla Suomea sijaitsevan terveysaseman ajanvarauspalveluun. Oikeanlainen seksitautitesteihin ohjaus toteutui ainoastaan kahdella terveysasemalla. Kolmella terveysasemalla hiv-testiin pääsy evättiin kokonaan. Terveysasemille oli vaikeaa päästä kuppatestiin, eikä klamydia- ja tippurinäytteitä otettu oikeilta limakalvoilta. Hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi nyt tehostaa perusterveydenhuollossa, koska vuonna 2022 tippuri-, kuppa ja hiv-tartuntoja todettiin lähes kaksinkertainen määrä kuin yleensä vuosittain. Tartuntamäärien kasvu on jatkunut vuoden 2023 aikana.

Hiv-säätiön uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan Suomen hiv-tilanteesta31.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 24.1.2023 vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen hallituksensa puheenjohtajaksi kaudelle 2023–2024. Pekonen on toiminut tehtävässä aiemmin vuosina 2015–2019. Vuonna 2019 Pekonen luopui puheenjohtajan tehtävästä, kun hänet nimitettiin sosiaali- ja terveysministeriksi.

Suomessa hiv-tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä – hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi tehostaa21.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopassa noin puolet hiv-tartunnan saaneista ja suomalaisista tartunnan saaneista yli 10 % ei tiedä hiv-tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Lisäksi Suomessa yli puolet hiv-tartunnoista diagnosoidaan myöhään. Tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä tai vasta siinä vaiheessa, kun sairaus on edennyt aids-vaiheeseen. Yli puolella tartunnan saaneista on ollut ennen diagnoosia terveydenhuollon käyntejä, joiden yhteydessä hiv-testiä olisi voitu tarjota jo aiemmin. Seksitautitartuntoja on tänä vuonna todettu ennätysmäärä, joten hivin ja muiden seksitautien testauksen tehostaminen on entistäkin tärkeämpää.

Hiv-testausta tulisi tehostaa Suomessa – tartunnat todetaan liian myöhään22.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopassa arviolta joka kolmas ja Suomessa n. 18 % hiv-tartunnan saaneista ei tiedä omasta tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Suomessa vuosina 2010–2019 todetuista hiv-tartunnoista yli puolet diagnosoitiin myöhään, eli vasta siinä vaiheessa, kun lääkehoito olisi jo pitänyt aloittaa. Jotta kaikki pääsevät ajoissa hiv-testiin ja saavat tarvitsemaansa hoitoa, tulee testausta tehostaa. 22.–29.11. vietetään eurooppalaista hiv- ja hepatiittitestausviikkoa, joka rohkaisee järjestöjä, julkisen terveydenhuollon yksiköitä ja viranomaisia kaikkialla Euroopassa tehostamaan hivin ja hepatiitin testausta ja lisäämään tietoisuutta varhaisemman testauksen merkityksestä.