Susanna Virkin Politiikan kuvat -kirja tuo politiikan lähemmäksi lukijaa

Mitä vaalikuvia katsoessa pitää tietää ja mitä kuvilla halutaan kertoa? Mitä kansanedustajaehdokkaat ovat itse kuvistaan mieltä? Ensi viikolla 23.10.2019 ilmestyvä Susanna Virkin Politiikan kuvat -kirja asettaa politiikan konkareiden kuvat niiden kontekstiinsa ja taustoittaa niitä ehdokkaiden haastatteluilla.

kansi: Susanna Virkki, Politiikan kuvat

Poliittiset kuvat ovat täynnä vallankäyttöä ja piilovaikuttamista. Susanna Virkki tulkitsee Politiikan kuvat -kirjassa kansanedustajaehdokkaiden henkilökuvia visuaalisen lukutaidon ja kieliopin avulla. Miten kuvassa olevan henkilön katse, eleet ja sommittelu yhdistyvät yhdeksi tulkittavaksi kokonaisuudeksi. Miten kuvalla halutaan vaikuttaa?

Mielenkiintoisen lisän kirjaan tuovat kansanedustajien haastattelut, jotka paljastavat ehdokkaiden omia ajatuksia kuvista ja niiden taustoista. Kirjaan on haastateltu muun muassa Tarja Halonen, Paavo Arhinmäki, Ilkka Kanerva, Mari Kiviniemi, Tom Packalén, Päivi Räsänen, Pertti Salolainen, Oras Tynkkynen, Matti Vanhanen ja Sinuhe Wallinheimo.

Politiikan kuvat on kirja päivän politiikasta ja vaikuttamisesta kiinnostuneille kansalaisille ja opas politiikkaan hyppyä suunnitteleville, mutta myös kaikille kuvia katsoville. Katsaus suomalaisen kansanvallan historiaan ja vinkit kuvien katsomiseen tuovat politiikan lähemmäksi lukijaa.

“Kiitos kirjasta kuuluu Eduskunnan kirjastolle, joka antoi käyttööni julkaisemattoman vaalimainoskokoelman: lähes 5 000 vaalimainosta, lehteä ja lehtistä sekä pienen määrän äänestäjille annettavaa jakotavaraa vuosilta 1945–2015”, kiittää Virkki.

Susanna Virkki on porilainen tutkija ja tohtorikoulutettava. Politiikan kuvat on hänen esikoisteoksensa.

teos: Politiikan kuvat
kirjoittaja: Susanna Virkki
sivuja: 200
ilmestymispäivä: 23.10.2019

Kirjalla on embargo 23.10.2019 asti.

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Kirjan lehdistötilaisuus Eduskunnan kirjastossa ke 23.10. klo 12.
Ilmoittaudu: info@avain.net

kansi: Susanna Virkki, Politiikan kuvat

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.