Suur-Savon Sähkön vastuullisuusraportti 2020: investoinneilla kohti hiilidioksidineutraalia energiantuotantoa ja elinvoimaista toiminta-aluetta

Vuonna 2020 jatkoimme vastuullisuustyötämme poikkeustilanteesta huolimatta kehittämällä paikallista elinvoimaa ja toimintaedellytyksiä yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Vastuullisuustyötämme ohjaavat Suur-Savon Sähkön strategia ja vastuullisuusohjelmamme vuosille 2019-2021, joka sisältää toimenpiteitä joihin sitoudumme ja joita seuraamme. Ne liittyvät meille olennaisiin aiheisiin: ihmiset ja yhteisö, asiakkaan energiansaanti, liiketoiminnan jatkuvuus ja ympäristö.

Vuonna 2020 toteutimme strategiaamme konsernin historian suurimmilla investoinneilla, ja kasvamalla kilpailluissa liiketoiminnoissa valtakunnallisesti. Olemme paikallinen työllistäjä, ja alueemme elinvoimaisuus on meille erittäin tärkeää. Saavutimme vuodelle asettamamme strategiset tavoitteet, ja keskityimme vahvistamaan tulevaisuuden toimintaedellytyksiä.

”Poikkeuksellisena koronavuonna tuloksemme heikkeni noin 40 prosenttia budjettiin verrattuna, mutta päätöksemme olla karsimatta kuluja ja investointeja työllisyysvaikutuksen kustannuksella oli oikea. Olen tyytyväinen, että epävarmankin tulevaisuuskuvan vallitessa meillä oli rohkeutta kantaa oma yhteiskunnallinen vastuumme, emmekä lähteneet osaltamme syventämään talouden taantumaa”, Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen kertoo.

Investoimme viime vuonna merkittävästi hiilidioksidineutraalin energian tuotantoon, esimerkiksi rakentamalla Rantasalmelle ja Pertunmaalle pellettilämpökeskukset tuottamaan kunnille puhtaampaa lämpöä. Vuoden 2020 sähköntuotanto omistamissamme voimalaitoksissa ja sähköntuotanto-osuuksissa oli 87 prosenttisesti hiilineutraalia, ja tavoitteenamme on, että tällä vuosikymmenellä oma sähköntuotantomme tulee olemaan lähes kokonaan hiilidioksidivapaata.

Yksi toimintaamme vahvasti vaikuttavista megatrendeistä on digitalisaatio, ja vuonna 2020 toteutimme useita hankkeita mm. vahvistaaksemme kattavaa tietoliikenneverkkoa yhdessä toiminta-alueen kumppaneiden kanssa. Haluamme luoda parempia toimintaedellytyksiä niin julkiselle sektorille, sote-palveluille kuin alueen asukkaille. Tavoitteenamme on olla vuonna 2025 Suomen energiatoimialan kärkiyhtiö digitalisaation hyödyntämisessä.

Vastuullisuusraporttimme on laadittu kansainvälisen yritysvastuun GRI-viitekehyksen mukaisesti.

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.