Suur-Savon Sähkön vastuullisuusraportti 2020: investoinneilla kohti hiilidioksidineutraalia energiantuotantoa ja elinvoimaista toiminta-aluetta

Vuonna 2020 jatkoimme vastuullisuustyötämme poikkeustilanteesta huolimatta kehittämällä paikallista elinvoimaa ja toimintaedellytyksiä yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Vastuullisuustyötämme ohjaavat Suur-Savon Sähkön strategia ja vastuullisuusohjelmamme vuosille 2019-2021, joka sisältää toimenpiteitä joihin sitoudumme ja joita seuraamme. Ne liittyvät meille olennaisiin aiheisiin: ihmiset ja yhteisö, asiakkaan energiansaanti, liiketoiminnan jatkuvuus ja ympäristö.

Vuonna 2020 toteutimme strategiaamme konsernin historian suurimmilla investoinneilla, ja kasvamalla kilpailluissa liiketoiminnoissa valtakunnallisesti. Olemme paikallinen työllistäjä, ja alueemme elinvoimaisuus on meille erittäin tärkeää. Saavutimme vuodelle asettamamme strategiset tavoitteet, ja keskityimme vahvistamaan tulevaisuuden toimintaedellytyksiä.

”Poikkeuksellisena koronavuonna tuloksemme heikkeni noin 40 prosenttia budjettiin verrattuna, mutta päätöksemme olla karsimatta kuluja ja investointeja työllisyysvaikutuksen kustannuksella oli oikea. Olen tyytyväinen, että epävarmankin tulevaisuuskuvan vallitessa meillä oli rohkeutta kantaa oma yhteiskunnallinen vastuumme, emmekä lähteneet osaltamme syventämään talouden taantumaa”, Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen kertoo.

Investoimme viime vuonna merkittävästi hiilidioksidineutraalin energian tuotantoon, esimerkiksi rakentamalla Rantasalmelle ja Pertunmaalle pellettilämpökeskukset tuottamaan kunnille puhtaampaa lämpöä. Vuoden 2020 sähköntuotanto omistamissamme voimalaitoksissa ja sähköntuotanto-osuuksissa oli 87 prosenttisesti hiilineutraalia, ja tavoitteenamme on, että tällä vuosikymmenellä oma sähköntuotantomme tulee olemaan lähes kokonaan hiilidioksidivapaata.

Yksi toimintaamme vahvasti vaikuttavista megatrendeistä on digitalisaatio, ja vuonna 2020 toteutimme useita hankkeita mm. vahvistaaksemme kattavaa tietoliikenneverkkoa yhdessä toiminta-alueen kumppaneiden kanssa. Haluamme luoda parempia toimintaedellytyksiä niin julkiselle sektorille, sote-palveluille kuin alueen asukkaille. Tavoitteenamme on olla vuonna 2025 Suomen energiatoimialan kärkiyhtiö digitalisaation hyödyntämisessä.

Vastuullisuusraporttimme on laadittu kansainvälisen yritysvastuun GRI-viitekehyksen mukaisesti.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EEST | Blogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli