Syövän hoitopolku tehostuu digitalisoinnin ja yhteistyön avulla – Varian ja Siemens Healthineers kumppanuussopimukseen Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa

Varian ja Siemens Healthineers ovat solmineet kymmenen vuoden kumppanuussopimuksen Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) kanssa. Tavoitteena on uusien älykkäiden hoitolaitteiden avulla luoda syövän sädehoidolle kattava polku syövän toteamisesta hoitoon ja jälkitarkastukseen asti.
Kumppanuussopimuksen ensimmäisessä vaiheessa Varian ja Siemens Healthineers toimittavat OYSille muun muassa kolme sädehoitolaitetta. Kuva: Varianin kuvapankki.

Kumppanuus kattaa myös sädehoitojen, työnkulun ja prosessien kehittämisen sekä tutkimusyhteistyön ja mahdollisten uusien teknologioiden käyttöönoton ja testauksen. Yhteistyön avulla OYSin syöpäkeskus voi optimoida toimintaansa, laajentaa osaamistaan ja edistää innovaatioita.

”Uusien laitteiden avulla syövänhoidon kokonaiskapasiteetti kasvaa 25 prosenttia, mikä tarkoittaa, että voimme vuositasolla hoitaa 400 potilasta enemmän ja käytössämme on entistä kehittyneempää teknologiaa”, sanoo OYSin ylifyysikko Juha Nikkinen ja jatkaa: ”Kun kuvantamis- ja hoitoteknologia tulevat samalta toimittajalta, voimme kehittää työprosesseja entistä nopeammiksi. Siten samoilla resursseilla hoidetaan aiempaa enemmän potilaita. Myös pitkäaikainen hankintamalli säästää aikaa ja resursseja itse potilastyöhön”.

”Meille yhteistyön laajeneminen kumppanuudeksi tarjoaa mahdollisuuden kulkea syöpähoidon tarjoajan rinnalla aina syövän diagnoosista jälkitarkastukseen asti. Potilas hyötyy tarkemmista diagnooseista ja tehokkaasta hoidosta, sairaala nopeutuneista hoitokerroista”, toteaa Siemens Healthineersin toimitusjohtaja Jarno Eskelinen.

“Kumppanuus ja mahdollinen tutkimusyhteistyö OYSin kanssa antavat mahdollisuuden kehittää sädehoitoa ja hoitopolkua suuntaan, jossa rutiininomaiset tehtävät automatisoidaan ja voidaan paremmin keskittyä itse potilaan hoitoon”, sanoo Varianin Suomen yksikön toimitusjohtaja Kari Toimela.

Uudet hoitolaitteet otetaan käyttöön nyt keväällä valmistuvassa uudisrakennuksessa, mikä laajentaa Oulun sädehoitokeskuksen kapasiteettia ja parantaa hoidon laatua. Keskus palvelee syöpäpotilaita OYSin koko vastuualueella, joka kattaa koko Pohjois-Suomen. Sädehoitokeskus hoitaa noin 1 800 potilasta vuodessa ja siellä kirjataan noin 25 000 potilaskäyntiä vuodessa.

Kymmenvuotinen kumppanuussopimus sisältää sädehoidon ja kuvantamisen laitteiden toimituksen ja asennuksen, ohjelmistopalvelut, koulutuksen, ylläpidon, huollon sekä rahoitusratkaisut. Lisäksi se sisältää enintään kymmenen vuoden optiokauden. Varsinaisen sopimusajan arvo on noin 20 miljoonaa euroa. Nyt solmittu kumppanuussopimus on Varianin ja Siemens Healthineersin ensimmäisiä yhteistarjouksia Euroopassa.

Ensimmäisessä vaiheessa Varian ja Siemens Healthineers toimittavat kaksi TrueBeam - ja yhden Halcyon®-sädehoitolaitteen, Bravos-jälkilatauslaitteen, Eclipse-annossuunnittelujärjestelmän, ARIA-sädehoidon varmennus- ja tallennusjärjestelmän, Somatom go.Open Pro -tietokonetomografialaitteen, Biograph mCT PET-TT-laitteen ja Magnetom Vida -magneettikuvauslaitteen.

Englanninkielinen tiedote saatavilla: https://www.varian.com/about-varian/newsroom/press-releases/oulu-university-hospital-finland-enters-long-term-strategic

Laura Saarinen, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Siemens Healthineers, puh. 040 758 8977, laura.saarinen@siemens-healthineers.com

Juha Nikkinen, ylifyysikko, Oulun yliopistollinen sairaala, puh. 040 162 6531, juha.nikkinen@ppshp.fi

Kuvat

Kari Toimela, toimitusjohtaja, Varian Finland
Jarno Eskelinen, toimitusjohtaja, Siemens Healthineers
Lataa
Havainnekuva OYSin keväällä valmistuvasta sädehoitokeskuksen uudisrakennuksesta. Kuva: OYS 2030 -ohjelma (UKI - Lukkaroinen - Tähti-set).

Siemens Healthineers

Siemens Healthineers pioneers breakthroughs in healthcare. For everyone. Everywhere. Johtavana terveysteknologian yrityksenä Siemens Healthineers alueellisine yhtiöineen kehittää tuote- ja palveluvalikoimaansa tekoälytuetuilla sovelluksilla ja digitaalisilla ratkaisuilla, jotka ovat merkittäviä seuraavan sukupolven terveysteknologiassa. Nämä uudet sovellukset vahvistavat yrityksen perustaa in vitro ja in vivo -diagnostiikassa, kuvaohjatuissa terapialaitteissa ja innovatiivisessa syövänhoidossa. Siemens Healthineers tarjoaa myös valikoiman palveluita ja ratkaisuja, joilla voidaan parantaa terveydenhuollon toimijoiden kykyä tarjota korkealaatuista ja tehokasta hoitoa. Tilikaudella 2021 liikevaihtomme oli 18,0 miljardia euroa ja oikaistu liiketulos 3,1 miljardia euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Erlangenissa Saksassa ja meillä on maailmanlaajuisesti noin 66 000 työntekijää. Lisätietoja: www.siemens-healthineers.com

Varian

Varianin tavoitteena on maailma, jossa syöpää ei tarvitse enää pelätä. Yli 70 vuoden ajan olemme kehittäneet, rakentaneet ja toimittaneet innovatiivisia ratkaisuja syövänhoitoon. Ratkaisujen avulla olemme auttaneet sairaanhoidoissa toimivia yhteistyökumppaneitamme hoitamaan miljoonia potilaita ympäri maailman. Käytämme tekoälyä, koneoppimista ja tiedon analysoinnin menetelmiä älykkään syövänhoidon tukena. Jokaiselle 11 000 työntekijällemme sekä potilas että häntä hoitava kumppanimme ovat aina ne tärkeimmät. Varian on osa Siemens Healthineersiä ja se toimii yli 70 maassa. Lisätietoja: http://www.varian.com/

Varian Finland

Varian Finland on merkittävä ohjelmistoalan toimija Suomessa. Meillä työskentelee noin 300 huippuasiantuntijaa, joista suurin osa kehittää sädehoito-ohjelmistoja, syöpähoidon hallintaa sekä pilvipalveluita. Varian Finland sai alkunsa vuonna 1980 perustetusta Dosetek Oy:stä, josta tuli Varianin tytäryhtiö vuonna 1993. Nykyisin Varianin korkealaatuisia sädehoidon suunnittelujärjestelmiä kehitetään Suomessa. Vuonna 2018 täydensimme syöpähoitoratkaisujemme tarjontaa pilvipohjaisella mobiilisovelluksella, kun suomalaisesta terveysteknologian kehittäjästä Noona Healthcaresta tuli osa Varian Medical Systemsiä. Markkinaosuutemme Suomessa myytävistä sädehoitolaitteista on 85 prosenttia. Lisätietoja: https://www.varian.com/fi/about-varian/varian-finland

Joblink Oy on ostanut Postilta Transval Myymäläpalvelut Oy:n1.9.2023 14:23:55 EEST | Tiedote

Kaupan alan henkilöstövuokraukseen keskittyvä suomalainen Joblink Oy on ostanut myymälälogistiikan palveluita tarjoavan Transval Myymäläpalvelut Oy:n koko osakekannan Posti Oy:ltä 1.9.2023. Yrityskaupan myötä Joblink nousee kaupan alan suurten ja valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhtiö työllistää noin 3500 henkilöä, ja nyt toteutunut yrityskauppa tuo konserniin 800 henkeä lisää. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. ”Yrityskauppa on osa kasvustrategiaamme: nousemme nyt kaupan alan suuriksi toimijoiksi. Se tarkoittaa entistä monipuolisempaa palvelua asiakkaillemme eli kaupan valtakunnallisille keskusliikkeille. Samalla yrityskauppa antaa henkilöstölle yhä paremmat kehityksen ja kasvun mahdollisuudet”, Joblinkin toimitusjohtaja Antti Kimpimäki toteaa. Transval Myymäläpalveluiden oston myötä Joblinkin noin 14 miljoonan euron liikevaihto nousee kuluvana vuonna 2023 reiluun 20 miljoonaan euroon. ”Keskitymme Transvalissa hakemaan kasvua varastopalveluista ja logisti

Tunteeko kulttuuri rajoja? Kultuurikompass avaa keskustelun eurooppalaisen kulttuurivaihdon mahdollisuuksista ja haasteista kulttuuripääkaupunki Tarttossa3.5.2023 10:38:22 EEST | Tiedote

Neljäs kansainvälinen Kultuurikompass-foorumi järjestetään tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartossa 18.–19. toukokuuta 2023. Foorumin Tunteeko kulttuuri rajoja? -tapahtuma kokoaa yhteen tapahtumajärjestäjät, luovat taiteilijat sekä päättäjät ympäri Eurooppaa tarkastelemaan kansainvälisen kulttuurinvaihdon eli luovien alojen ammattilaisten mahdollisuuksia ja haasteita päästä työskentelemään ulkomaille. Tapahtuman seminaarit ja työpajat pidetään Viron kansallismuseossa sekä Paino- ja paperitaidekeskus TYPA:ssa.

Kilpailuhaku Suomen vastuullisimmaksi tuotteeksi avattu – tavoitteena kirittää yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien kestävää elämäntapaa25.8.2022 09:02:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa valitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote. Kilpailu tuo keskusteluun vastuullisuuden määrittelyn haasteet. Samalla se auttaa yrityksiä valmistamaan tuotteita vastuullisemmin ja helpottaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja. Kuluttajatuotteet tai -palvelut arvioidaan kokonaisvaltaisen vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee riippumaton, johtavista asiantuntijoista koostuva paneeli, jonka on kutsunut koolle vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up Infine.