Talokaupoissa arvioidaan katon käyttöikä

Yli 20 vuotta vanha katto tarkistuttaa ajoittain ammattilaisella. Parhaat osaajat kirjoittavat kattavan kuntoraportin. Jos asia mietityttää, sen voi selvittää helposti perin pohjin.

Talokauppojen yhteydessä kannattaa tarkistaa erityisen huolellisesti katon pintamateriaalin kunto, räystäät, rännit ja syöksytorvet ja se, mihin vesi katolta valuu.

– 1980-1990 valmistuneiden talojen peltikatoissa yleinen ongelma on hilseilevä pinnoite, kertoo rakennusmestari Juhani Kukkakorpi Vesivek Oy:stä.

Ongelma on suurimmalta osin kosmeettinen, mutta alentaa julkisivun arvoa merkittävästi.

Yläpohjan tarkistus

Yläpohjaan tulee kiivetä, vaikka se on työlästä ja pölyistä puuhaa.  Siellä täytyy katsastaa kattotuolit ja muiden tukirakenteiden, sekä piipun ja läpivientien kunto.

Tummentumat, pehmeät kohdat, vaaleat läikät ja muut poikkeamat voivat kertoa katon joko vuotavan, tai kondensoivan kylmillä ja kosteilla ilmoilla vettä siten, että eristeet tai ullakon lattia kerää kosteutta.

– Läpivientien ja piipun kohta ovat erityisen vuotoalttiita kun katolla alkaa olla liikaa ikää, arvioi Kukkakorpi. Jos itse ei halua kivuta yläpohjaan tekemään tarkistusta, voi soittaa vastuulliselle kattomyyjälle. Tarkistus on monilla alan toimijoilla maksuton.

Katon käyttöikä ja talokaupat

Kiinteistön myyjän vastuu kaupassa ilmenee vastuuna laatuvirheistä. Jälkikäteen ostajan kanssa kiinteistön kunnosta käräjöinti on kallista ja hermoille käyvää touhua. Ostajalla on viisi vuotta aikaa reklamoida.

Katon valmistavalta yritykseltä kannattaa varmistaa että asennustyölle annetaan vähintään viiden vuoden takuuaika. Materiaaleilla kuuluu olla vielä pidemmät takuuajat.

Kannattaa myös katsoa yrityksen ikä. Jos firma on toiminut pitkään, sen voidaan arvioida olevan vastaamassa mahdollisista ongelmista tulevaisuudessakin.

Kattoremontti ja vanha aluskate

Käyttöikänsä ylittänyt katto saattaa tehdä pikku hiljaa tuhojaan ennen kuin pisarat putoilevat sisälle saakka. Aluskate auttaa.

– Paras mahdollinen nykyaikainen aluskate on hengittävä. Vanhoissa taloissa aluskatteita ei käytetty, ne tulivat pakollisiksi rakennusmääräyksissä vasta 1990-luvulla, sanoo Kukkakorpi.

Sitä aikaisemminkin käytettiin esimerkiksi lasikuituvahvisteista muovia, kovalevyä ja panssaripahvia. Ne olivat oman aikansa huipputuotteita, mutta ovat aikansa palvelleet.

Kun kunnollista aluskatetta ei ole, kosteus pääsee melkein mihin tahansa katon alle asennettuun rakennusmateriaaliin. Vaurio voi olla salakavala kun pieniä vuotokohtia on useita.

– Kun vanhaa aluskatetta arvioi, huomio tulee kiinnittää naulanreikiin, repeämiin, vesijälkiin; onko vuotokohtia, kuittaa Kukkakorpi.

Katto vuotaa sateella

Vanha katto saattaa tihkuttaa vettä yläpohjaan vuodesta toiseen, ja jos tuuletuksesta ei ole huolehdittu, se ei kuivu edes kesähelteillä.

– Aiemmin katon yläpohjan tuuletukseen ei kiinnitetty niin suurta huomiota. Nykyään ymmärretään yleisesti, että kattorakenteen tuulettuvuus on tärkeintä ja pelkkä pellin vaihto ei ole järkevää, kertoo Kukkakorpi.

Jos yläpohjassa on tunkkainen tuoksu, se on merkki, ettei tuuletus toimi.

Katon kunnon lisäksi tulee selvittää, mihin vesi katolta valuu. Onko salaojajärjestelmä asianmukainen vai tuhoaako sadevesi salakavalasti talon pohjarakenteita.
– Vakuutusyhtiöt harvoin korvaavat käyttöiän ylittäneiden kattojen vuotovahinkoja. Katto kannattaa uusia ennen kuin se vuotaa, muistuttaa Vesivek Oy:n toimitusjohtaja Jari Lehtola.