Talous & Yhteiskunta -lehti uudistuu!

Talous & Yhteiskunta-lehti uudistaa ulkoasunsa ja sisältönsä. Lehti tavoittelee nyt laajempaa lukijakuntaa ja haluaa vetää sen mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Lehden ytimenä säilyvät luotettavaan taloustieteelliseen tutkimustietoon pohjaavat asiantuntija-artikkelit.

Talous & Yhteiskunta (T&Y) uudistaa ulkoasunsa ja sisältönsä. Lehti tavoittelee nyt laajempaa lukijakuntaa ja haluaa vetää sen mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Lehden ytimenä säilyvät luotettavaan taloustieteelliseen tutkimustietoon pohjaavat asiantuntija-artikkelit.

Mikä muuttuu T&Y:ssä?

• T&Y:n ytimenä säilyy tutkittuun tietoon ja asiantuntemukseen pohjaava sisältö. Uudistuksessa muuttuvat tavat tarjoilla tämä sisältö.
  • Lehti sai aikakauslehtimäisen rakenteen, jossa juttu- ja kuvatyyppeihin tulee nykyistä enemmän eloa ja vaihtelua.
  • Näin lehdestä tulee houkuttelevampi suurelle yleisölle kääntämättä kuitenkaan selkää asiantuntijalukijoille.

Talous & Yhteiskunta -lehden juhlanumero 4/2021 luotaa taloustieteen vaikutusta talouspolitiikkaan. Uudistunut lehti osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun. Asiantuntija-artikkelit käsittelevät eriarvoisuuden vaikutusta talouskasvuun, hyvinvointivaltion tilaa, kehitysmaitten naisten asemaa ja keskiluokkaa, joka ei kadonnutkaan.

Talous & Yhteiskunta -lehteä julkaisee Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos).

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.