Talouskriisi on huono hetki uudistaa henkilötunnuksia – kustannukset miljardiluokkaa

Henkilötunnuksen uudistus aiheuttaisi Finanssiala ry:n alustavan arvion mukaan miljardiluokan kustannukset sekä julkiselle että yksityiselle sektorille, sillä järjestelmät pitäisi muokata vastaamaan uudistusta. Valtiovarainministeriön työryhmä ei ole kuullut yksityisiä toimijoita, ja sen vuoksi erityisesti yksityistä puolta koskevat arviot kustannuksista ovat erittäin puutteellisia. Valtiovarainministeriön työryhmä esittää uudenmuotoista henkilötunnusta, josta ei enää kävisi ilmi henkilön ikä, syntymäaika, sukupuoli tai muuta henkilöön liittyvää tietoa.

”Arviomme mukaan pelkkien järjestelmämuutosten kustannukset koko yhteiskunnan tasolla nousisivat miljardiluokkaan. Lisäksi ongelmia tulisi vanhojen ja uusien tietojen yhdistelemisestä. Vanhaa tunnusta on käytetty useissa fyysisissä dokumenteissa, joten vanhoja ja uusia tunnuksia pitäisi pystyä käyttämään rinnakkain vuosikymmeniä.”, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Henkilötunnusuudistus aiheuttaisi kustannuksia kaikille yrityksille ja yhteisöille, joilla on käytössään henkilötunnuksia sisältäviä rekistereitä ja asiakasjärjestelmiä. Tämä koskee paitsi yksityisiä yrityksiä, kuten finanssialaa, myös lähes koko julkista sektoria johon koronakriisin aiheuttamat kustannukset iskevät kaikkein rajuimmin.

”Uudistus siis vaatisi tietojärjestelmäuudistuksia valtavalta määrältä toimijoita. Kannattaako talouskriisin kurimuksen keskellä lähteä luomaan paitsi yrityksille myös valtavan paineen alla olevalle julkiselle sektorille uusia menoeriä?” Kaarlela kysyy.

Työryhmän oli tarkoitus tehdä tiivistä yhteistyötä yksityisen puolen kanssa. Vaikutusarviot kustannuksista on kuitenkin tehty vain suurimmista julkishallinnon toimijoista. Niiden perusteella tehdyt kustannusarviot näyttävät Finanssialan omiin arvioihin verrattuna matalilta.

Uudenmuotoinen henkilötunnus korvaisi tällä hetkellä käytössä olevat nykymalliset henkilötunnukset vuonna 2023 alkavan siirtymäajan jälkeen. Henkilötunnus olisi tarkoitettu vain henkilön yksilöintiin ja tietojen yhdistämiseen tietoaineistojen välillä. Henkilötunnus itsessään ei anna uusia oikeuksia tai velvollisuuksia.

Finanssialan mielestä esimerkiksi henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuudesta luopumista on vielä syytä tarkemmin selvittää ja etsiä muita vaihtoehtoja, miten sukupuoleen liittyvää syrjintää voidaan ehkäistä. Marinin hallituksen ohjelma sisältää useita hyviä ehdotuksia esimerkiksi sukupuolensa korjaavien henkilöiden aseman parantamiseksi ja itsemääräämisoikeuden turvaamiseksi. Näiden uudistusten kanssa on syytä kiirehtiä. Vanhan henkilötunnusten ominaisuuksista ei kansainvälisten velvoitteiden takia päästä eroon esimerkiksi passeissa. Nyt tarvitaankin aikalisä yhteisten ratkaisujen hakemiseen.

Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin15.11.2021 08:19:05 EET | Tiedote

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa8.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.

Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa8.11.2021 14:07:38 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.