Osakeyhtiö lamit.fi

Taloyhtiön energiapeli haastaa ajattelemaan energia-asiat uudella tavalla

Taloyhtiön energiapeli eli käytännössä pelillinen kysely yllättää, innostaa ja opettaa. Se haastaa vastaajan miettimään energia-asioiden kokonaisuutta ja kustannuksia uudella tavalla. Kysymysten lisäksi peli antaa vastauksia, joista on käytännön hyötyä taloyhtiön talouden hallinnassa.
Kuvituskuva.
Taloyhtiön energiapeli on suunnattu taloyhtiöiden hallitusten jäsenille sekä isännöitsijöille tai henkilöille, jotka haluavat edistää taloyhtiönsä energia-asioita. Kuvituskuva.

Monet etenkin vanhat, paljon remonttia kaipaavat, taloyhtiöt kamppailevat rahojen riittävyyden kanssa. Usein tarpeellisia remontteja siirretään, tehdään osissa tai ei tehdä ollenkaan, koska rahat puuttuvat. Tuttu tilanne monessa taloyhtiössä.

Ajattele uudella tavalla!

Monesti taloyhtiön remontit liittyvät välillisesti tai välittömästi energiankulutukseen. Näitä ovat muun muassa ikkunoiden ja ovien uusiminen, ilmanvaihto, kattoremontit, lämmitysmuodon valinta ja julkisivuremontit. Kun mitä hyvänsä edellä mainituista ryhdytään korjaamaan, lähes aina otetaan huomioon energiankulutus. Se on aivan luonnollista, sillä taloyhtiön kuluista menee 30-40 prosenttia energiaan.

Kaikkein kallein ratkaisu taloyhtiölle on tehdä pikkuhiljaa remontteja yksi toisensa perään, vaikka se talonpoikaisjärjellä ajatellen järkevältä kuulostaakin.

Halvin ratkaisu on tehdä kaikki energiankulutukseen liittyvät remontit samalla kertaa, ja hakea avustusta ARA:lta, joka myöntää avustusta jopa puolet energiaremontin kuluista. Sitä voi hakea vain kerran.

Lamit Oy:n toimitusjohtaja, energia-asiantuntija, Ari Järvinen törmää työssään lähes päivittäin siihen, että ARA:n energia-avustuksia ei haeta, koska se koetaan hankalaksi.
- Ilmainen raha jää käyttämättä, vaikka se olisi monelle taloyhtiölle tuiki tarpeellista. Esimerkiksi 200 000 euron energiaremontista saa parhaimmillaan puolet takaisin, sanoo Järvinen.

Miksi peli?

- Siksi, että se on helppo tapa osoittaa konkreettisesti mitä hyötyä taloyhtiölle koituu muun muassa ARA-avusteisesta energiaremontista, ympäristöasioista puhumattakaan. Haluan kannustaa taloyhtiöitä tekemään kokonaisvaltaisia energiaremontteja kustannustehokkaasti, selvittää Järvinen.

Taloyhtiön energiapelissä on muitakin mukavia tärppejä kuin raha. Peli kyselee: voiko taloyhtiöön sijoitettu datakeskus maksaa taloyhtiön energiakuluja? Se tiedustelee pelaajalta: voiko energiaremontin avulla saada 1970-luvun talosta nollaenergiatalon tai mikä on edullisin lämmitysjärjestelmä? Energia-asioiden tietämyksen taso selviää pelaajalle viimeisessä kohdassa prosenttilukuna, kuinka monta vastausta oli oikein.

Parhaimmillaan peli haastaa ajattelemaan uudella tavalla. Se on suunnattu taloyhtiöiden hallitusten jäsenille sekä isännöitsijöille tai henkilöille, jotka haluavat edistää taloyhtiönsä asioita.

Taloyhtiön energiapeli poistaa myös ennakkoluuloja. Monasti kuvitellaan, että taajama-alueella on hankalaa luopua kaukolämmöstä ja siirtyä maalämpöön. Näin ei ole ja siksi pelissä on myös maalämpöaiheisia kysymyksiä. Nimittäin maalämpö voi säästää taloyhtiön lämmityskuluista jopa 60-80 prosenttia.

Peli antaa myös konkreettisia esimerkkejä kuinka yhtiövastike voi laskea per neliö. Se kertoo myös kuinka monta prosenttia ilmaista energiaa voi saada maasta.

ARA-avustusten hyödyntäminen

On muistettava, että korjaukset, joihin avustusta haetaan, saa aloittaa vasta sitten kun avustushakemus kaikkine liiteasiakirjoineen on toimitettu ARA:an. Tämä on yksi asia, jossa voi mokata ja jäädä nuolemaan näppejään, jos energiaremontin aloittaa omatoimisesti.

ARA:n energiaremonttitukea saavat kaikki taloyhtiöt, jotka sitä hakevat ja täyttävät myöntämisen kriteerit eli tekevät aidon energiaremontin ja saavuttavat riittävän energiatehokkuuden. Se ei ole korvamerkittyä rahaa, eikä sen saaminen ole myöskään kiinni, onko ARA-budjetissa rahaa.

"Avustus maksetaan korjausten jälkeen avustuspäätöksessä hyväksyttyjen kustannusten ja uuden energiatodistuksen perusteella, mutta korkeintaan toteutuneiden kustannusten mukaisesti", tiedottaa ARA sivuillaan.

ARA ei ole höveli rahanjakaja. Se on tarkka muotoseikoista ja jämpti muutenkin. Tosin jos hakemukset ja remontit on tehty kuten ARA edellyttää, on automaatio, että taloyhtiö saa energia-avustuksen.

Harvalla taloyhtiön hallituksella tai isännöitsijällä on tarvittavaa tietoa hakemusrumbaan saati remontin kilpailuttamiseen ja valvontaan. Vaikka olisi tietoakin, tuskin on aikaa, sillä energiaremontti on jopa vuoden kestävä työteliäs projekti. Tähän tarpeeseen Lamit Oy:llä on ratkaisu ja ennen kaikkea osaamista sekä kokemusta. Se hoitaa koko energiaremontin alusta loppuun avaimet käteen -periaatteella, sisältäen myös ARA:n paperirumban.

Lopuksi energia-asiantuntija Järvinen vinkkaa:

- ARA-avustusten hyödyntämisen voi aloittaa vaikkapa soittamalla minulle.

Pelaa Taloyhtiön energiapeli tästä.

Esimerkkilaskelma Lamitin energiaremontista.

__________________________KAINALOON_____________________________________

Mikä ARA?

ARA on asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus, joka vastaa keskeisesti valtion asuntopolitiikan toimeenpanosta. ARA kuuluu ympäristöministeriön hallinnon alaisuuteen.

ARA myöntää asumiseen ja rakentamiseen liittyviä avustuksia, tukia ja takauksia sekä ohjaa ja valvoo ARA-asuntokannan käyttöä. ARA on myös mukana asumisen kehittämiseen ja asuntomarkkinoiden asiantuntijuuteen liittyvissä hankkeissa ja tuottaa alan tietopalvelua.

ARA edistää ekologisesti kestävää, laadukasta ja kohtuuhintaista asumista.

Lähde: www.ara.fi

Kuvat

Kuvituskuva.

Osakeyhtiö lamit.fi
Ahjokatu 13
40320 Jyväskylä

040 538 1869http://www.lamit.fi

LAMIT.FI ON ENERGIA-ALAN ERIKOISOSAAJA

Osakeyhtiö lamit.fi vie yritykset, rakennukset ja prosessit kohti parempaa energiatehokkuutta. Autamme energian säästämisessä ja ympäristön suojelemisessa.

Ilmastonmuutosta hillitään asiantuntevilla toimilla, joita Lamit.fi suunnittelee ja toteuttaa.