Taloyhtiöpäättäjät todella huolissaan energiakustannusten noususta

Energiakustannusten nousu huolestuttaa taloyhtiöpäättäjiä nyt paljon ja monessa taloyhtiössä mietitään kuumeisesti, miten taloyhtiön kassa saadaan kestämään talven yli. Taloyhtiöissä eniten energiaa kuluu lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen. Taloyhtiön hoitokuluista energia- ja vesikustannukset ovat tyypillisesti olleet noin 30–40 %, mutta nyt osuus on kovassa kasvussa.

Näin nopeaa energiakustannusten nousua ei löydy lähihistoriasta. Tämä voi johtaa vakavaraisenkin taloyhtiön haastavaan tilanteeseen. Kiinteistöliitto Uusimaa kysyi jäsenistöltään, miten energian hinnan nousu näkyy taloyhtiöiden arjessa.

Yli puolet vastaajista (53 %) kertoo olevansa melko paljon tai todella paljon huolissaan. Ja vähintään jonkin verran huolissaan on peräti 96 % vastanneista. Neljä viidestä (81 %) kaikista vastanneista pelkään ainakin jonkin verran sitä, riittääkö taloyhtiön kassa tulevien menojen maksamiseen ilman lisävastikkeiden keräämistä. Tämä huolestutti jonkin verran 48 % vastaajista, melko paljon 20 % ja todella paljon 12 % vastaajista.

Ylimääräisiä vastikkeita kerätään paljon

Mikäli varsinaisessa yhtiökokouksessa ei ole myönnetty hallitukselle valtuutta periä ylimääräisiä yhtiövastikkeita ja taloyhtiön kassa on tyhjä, jää ainoaksi mahdollisuudeksi järjestää ylimääräinen yhtiökokous päättämään asiasta. Joka neljäs taloyhtiö ilmoittaa joutuvansa todennäköisesti keräämään ylimääräisen yhtiövastikkeen nousevien energiakustannusten kattamiseksi. Lisäksi 42 % vastaajista ilmoittaa, että vielä on liian aikaista sanoa, joudutaanko näin tekemään.

Ylimääräisen yhtiökokouksen vastanneista joutuu pitämään todennäköisesti 7,4 %, ja 38,8 % kertoo olevan vielä liian aikaista sanoa.

Taloyhtiöt hyvin hereillä - moni suunnittelee energiansäästötoimia

”Taloyhtiöissä näytetään kyselyn perusteella olevan hyvin hereillä energiansäästön osalta. Jopa 74 % vastaajista kertoo, että energiankustannusten nousu on saanut taloyhtiön miettimään energiansäästötoimia”, iloitsee Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Vastaajilta kysyttiin myös keinoista, joita taloyhtiöissä on harkittu tai ollaan toteuttamassa energiansäästöksi. Eniten mainintoja saivat seuraavat kolme keinoa: tiedottamalla asukkaille energiansäästökeinoista (51 %), laskemalla huonelämpötiloja (44 %) ja laskemalla taloyhtiön yhteisten tilojen lämpötilaa (44 %). ”Tämä on hyvä asia, koska nämä keinot vaikuttavat varmasti ja sopivat toteutettavaksi lähes kaikkiin taloyhtiöihin”, Heikkilä jatkaa.

Pikakyselyn faktat:
Sähköinen kysely lähetettiin kaikille Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenyhtiöiden hallituksen puheenjohtajille ja hallituksen jäsenille. Vastausaika oli 27.9.-5.10.2022 ja vastauksia saatiin lähes 1500.

Tuloksia esitellään tarkemmin Ilmastoviisas taloyhtiö -tilaisuudessa Messukeskuksessa 13.10.2022.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, mika.heikkila@ukl.fi 050 591 0995

Kiinteistöliitto Uusimaa edustaa yli 12.000 taloyhtiötä, joissa asuu lähes miljoona asukasta.