Tampereen Kirjafestariviikonloppu keräsi 8000 kävijää Tampere-taloon

Tampereen ensimmäiset Kirjafestarit pidettiin Tampere-talossa 4.–5.12.2021. Kirjallisuusohjelman lisäksi viikonloppu tarjosi Lumiukko-, Mieskuoro Laulajat sekä Kaija Koon Taipumaton-konsertit. Yhteensä tapahtumissa kävi viikonlopun aikana noin 8000 asiakasta.

Laulaja Robin Packalen Storytelin äänikirjastudiossa. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.

Kirjafestareiden ohjelma herätti jo ennakkoon laajaa kiinnostusta laajuutensa ja erityisesti monipuolisuutensa ansiosta. Erilaisia esityksiä, puheenvuoroja ja paneeleja oli yli 250 kappaletta. Ohjelmassa nähtiin syksyn kärkinimiä ja pienkustantamoiden kirjailijoita, ajankohtaisia keskusteluita, erilaisia palkinnonjakoja sekä raateja puimassa teosten paremmuutta. Haastattelut, keskustelut ja muu puheohjelma toteutettiin lähes kokonaan erillisissä kokous- ja auditoriotiloissa, mikä tarjosi puheenvuoroille häiriöttömän ympäristön, ja keräsi tapahtumakävijöiltä paljon kiitosta.

Lauantain vetonauloja olivat Tulenkantaja-palkinnon jako, lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuore Finlandia-voittaja Anne-Maija Aalto, lukijoiden rakastamat Heidi Köngäs ja Sirpa Kähkönen, tähtitieteen professori Esko Valtaoja, toimittaja-kirjailija Matti Rönkä sekä aina takuuvarman värikkäästi esiintyvä Miki Liukkonen. Dekkarimestari Seppo Jokinen kertoi suositussa puheenvuorossaan oman TV-sarjansa saaneen komisario Koskisen kuulumisia. Laulaja Robin Packalen käänsi lukivaikeutensa supervoimaksi Storytel-äänikirjastudiossa ja keräsi paikalle paljon aiheesta kiinnostuneita.

Sunnuntaina yleisöä veti viime vuoden kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja Anni Kytömäki, joka yllätti soittamalla mahtipontisen pianoesityksen. Salin täyteen keräsivät myös kirjailijat Anneli Kanto ja Rosa Liksom, toisiaan jututtaneet kirjailija Juha Itkonen ja kirjailija-elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa sekä elämästään Hollywoodissakirjoittanut Ismo Leikola. Suosittuja olivat myös korona-ajan lauluista ja sittemmin kirjoistaan tunnettu Lotta-Sofia Saahko ja hänen Pappansa sekä nuoret tubettajatähdet Elina ja Sofia, joilta on ilmestynyt jo useampi kirja.

Tapahtumaan osallistui yli 130 näytteilleasettajaa, ja festareilla tehtiin runsaasti joululahjaostoksia. Lisäksi festarit tarjosivat paljon muuta oheisohjelmaa, kuten satutuokioita, pakopelihuoneen, Soturikissat-työpajan ja Vuoden Luontokuvat-näyttelyn. Lukukoirat ja festarihulinassa vilahdellut Herra Hakkaraisen hahmo ilahduttivat nuorempaa yleisöä, aikuisille tervetulleen taukopaikan tarjosivat Viiniä Nääs!-viinitapahtuma ja Master of Wine Tuomas Meriluodon ohjaamat viinitastingit. Aulaklubilla ihastuttivat runoilija Heli Laaksosen luotsaama Runoklubi, sekä mm. Kjell Westön ja Mauri Kunnaksen tähdittämä kirjailijoiden oma bändi Nyrok Dolls. Festarilipun hintaan sisältyi myös vierailu maailman ainoassa Muumimuseossa.

Liikkeellä oli selkeästi kirjallisuudesta kiinnostunutta yleisöä”, oli useamman näytteilleasettajan kiitos viikonlopun päätteeksi.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit osoitti ensimmäisenä vuotenaan sen, että Tampereen talousalueelta on puuttunut kirjallisuuden ja kulttuurin iso ja laadukas tapahtuma. Tampere-talo soveltuu erinomaisesti kirjallisuustapahtuman paikaksi mahdollistamalla rauhalliset ja intiimit puheenvuorot saleissa ja markkinahumun lämpiöissä. Ensimmäisestä tapahtumasta saatiin hyviä kehitysideoita seuraavaan tapahtumaan., joten Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit toteutetaan myös ensi vuoden joulukuussa 2022.

Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Keskustelemassa standup-koomikko Ismo Leikola. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Lotta-Sofia Saahko ja hänen pappansa (Lotta ja pappa -sometähdet). Kuva: Katja Lehtinen

Tampere-talossa vieraili kesällä jopa 70 000 kulttuurin ystävää – etenkin Toto ja Tähtien sota kiinnostivat12.8.2022 10:23:40 EEST | Tiedote

Tampere-talon näyttelyissä, konserteissa ja Muumimuseossa vieraili kesälomakauden aikana jopa 70 000 kävijää. Suurinta kiinnostusta herättivät perjantaina 5. elokuuta Sorsapuisto Live -uutuustapahtumassa esiintynyt amerikkalainen rockyhtye Toto sekä Tähtien sota -keräilyesineistä koostuva Unofficial Galaxies -näyttely, joka oli esillä Sorsapuistosalissa heinäkuun ajan. Tampere-talon tähtien kesä jatkuu elokuussa, kun Isossa salissa vierailevat Puolustusvoimien varusmiessoittokunta sekä Radion sinfoniaorkesteri solistinaan viulisti Pekka Kuusisto.

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:27:10 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.