Tampereen Kirjafestariviikonloppu keräsi 8000 kävijää Tampere-taloon

Tampereen ensimmäiset Kirjafestarit pidettiin Tampere-talossa 4.–5.12.2021. Kirjallisuusohjelman lisäksi viikonloppu tarjosi Lumiukko-, Mieskuoro Laulajat sekä Kaija Koon Taipumaton-konsertit. Yhteensä tapahtumissa kävi viikonlopun aikana noin 8000 asiakasta.
Laulaja Robin Packalen Storytelin äänikirjastudiossa. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.

Kirjafestareiden ohjelma herätti jo ennakkoon laajaa kiinnostusta laajuutensa ja erityisesti monipuolisuutensa ansiosta. Erilaisia esityksiä, puheenvuoroja ja paneeleja oli yli 250 kappaletta. Ohjelmassa nähtiin syksyn kärkinimiä ja pienkustantamoiden kirjailijoita, ajankohtaisia keskusteluita, erilaisia palkinnonjakoja sekä raateja puimassa teosten paremmuutta. Haastattelut, keskustelut ja muu puheohjelma toteutettiin lähes kokonaan erillisissä kokous- ja auditoriotiloissa, mikä tarjosi puheenvuoroille häiriöttömän ympäristön, ja keräsi tapahtumakävijöiltä paljon kiitosta.

Lauantain vetonauloja olivat Tulenkantaja-palkinnon jako, lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuore Finlandia-voittaja Anne-Maija Aalto, lukijoiden rakastamat Heidi Köngäs ja Sirpa Kähkönen, tähtitieteen professori Esko Valtaoja, toimittaja-kirjailija Matti Rönkä sekä aina takuuvarman värikkäästi esiintyvä Miki Liukkonen. Dekkarimestari Seppo Jokinen kertoi suositussa puheenvuorossaan oman TV-sarjansa saaneen komisario Koskisen kuulumisia. Laulaja Robin Packalen käänsi lukivaikeutensa supervoimaksi Storytel-äänikirjastudiossa ja keräsi paikalle paljon aiheesta kiinnostuneita.

Sunnuntaina yleisöä veti viime vuoden kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja Anni Kytömäki, joka yllätti soittamalla mahtipontisen pianoesityksen. Salin täyteen keräsivät myös kirjailijat Anneli Kanto ja Rosa Liksom, toisiaan jututtaneet kirjailija Juha Itkonen ja kirjailija-elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa sekä elämästään Hollywoodissakirjoittanut Ismo Leikola. Suosittuja olivat myös korona-ajan lauluista ja sittemmin kirjoistaan tunnettu Lotta-Sofia Saahko ja hänen Pappansa sekä nuoret tubettajatähdet Elina ja Sofia, joilta on ilmestynyt jo useampi kirja.

Tapahtumaan osallistui yli 130 näytteilleasettajaa, ja festareilla tehtiin runsaasti joululahjaostoksia. Lisäksi festarit tarjosivat paljon muuta oheisohjelmaa, kuten satutuokioita, pakopelihuoneen, Soturikissat-työpajan ja Vuoden Luontokuvat-näyttelyn. Lukukoirat ja festarihulinassa vilahdellut Herra Hakkaraisen hahmo ilahduttivat nuorempaa yleisöä, aikuisille tervetulleen taukopaikan tarjosivat Viiniä Nääs!-viinitapahtuma ja Master of Wine Tuomas Meriluodon ohjaamat viinitastingit. Aulaklubilla ihastuttivat runoilija Heli Laaksosen luotsaama Runoklubi, sekä mm. Kjell Westön ja Mauri Kunnaksen tähdittämä kirjailijoiden oma bändi Nyrok Dolls. Festarilipun hintaan sisältyi myös vierailu maailman ainoassa Muumimuseossa.

Liikkeellä oli selkeästi kirjallisuudesta kiinnostunutta yleisöä”, oli useamman näytteilleasettajan kiitos viikonlopun päätteeksi.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit osoitti ensimmäisenä vuotenaan sen, että Tampereen talousalueelta on puuttunut kirjallisuuden ja kulttuurin iso ja laadukas tapahtuma. Tampere-talo soveltuu erinomaisesti kirjallisuustapahtuman paikaksi mahdollistamalla rauhalliset ja intiimit puheenvuorot saleissa ja markkinahumun lämpiöissä. Ensimmäisestä tapahtumasta saatiin hyviä kehitysideoita seuraavaan tapahtumaan., joten Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit toteutetaan myös ensi vuoden joulukuussa 2022.

Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Keskustelemassa standup-koomikko Ismo Leikola. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Lotta-Sofia Saahko ja hänen pappansa (Lotta ja pappa -sometähdet). Kuva: Katja Lehtinen

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Toimimme myös promoottorina tuottamalla tapahtumia ja konsertteja talon ulkopuolella, ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Arppa, Kaseva ja Tampereen Kirjafestarit – Tampere-talo julkaisi uutta ohjelmaa loppuvuoteen18.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Kaksipäiväinen Tampereen Kirjafestarit valtaa Tampere-talon tutulla paikallaan marras-joulukuun vaihteessa 30.11.–1.12.2024. Pirkanmaan suurin kirjallisuuden ja kulttuurin juhla kokoaa saman katon alle vuoden kiinnostavimmat kirjailijat ja kirjallisuuden ystävät. Syksyn konserttitarjontaan on lisätty Arpan, Pete Parkkosen ja Olli Halosen intiimit Pienen salin keikat. Nostalgian nälkäisille on luvassa menneiden vuosikymmenten parhaita suomihittejä, kun Ison salin lavalle nousevat Kaseva ja Leavings-Orkesteri. Tapahtumien liput ovat nyt myynnissä.

Tampere-talo valitsi vastuullisemmin – edelläkävijä vahvistaa Tampereen asemaa tapahtumapääkaupunkina11.4.2024 09:04:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo, on ylpeä saavutuksestaan Valitse vastuullisemmin -merkin suhteen. Tampere-talo on ensimmäinen suomalainen tapahtumatila, joka on onnistunut täyttämään kaikki 22 tapahtumatiloille asetettua vastuullisuuskriteeriä. Tieto ilmenee tarkastelemalla MyHelsingin ja Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin –palveluita. Saavutus vahvistaa Tampere-talon asemaa kestävän kehityksen pioneeriorganisaationa tapahtuma-alalla Suomessa, samalla kun se sitoutuu kestävään tulevaisuuteen.

Wizards, dragons, and Rings of Power – Tampere Hall to showcase top fantasy artist John Howe’s first Finnish art exhibition in the summer9.4.2024 09:52:16 EEST | Tiedote

Internationally acclaimed fantasy artist John Howe's artwork will be showcased for the first time in Finland in a comprehensive solo art exhibition. Especially known for his artwork portraying J.R.R. Tolkien's fantasy worlds, Howe's art exhibition will be open at Tampere Hall from July 6th to August 18th, 2024. The exhibition will feature over 250 original artworks spanning the artist's extensive career. Tickets for the exhibition are now on sale.

J.R.R. Tolkienin maailma tulee Tampere-taloon – fantasiataiteilija John Howen taidetta ensimmäistä kertaa Suomessa9.4.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Fantasiataiteen pioneerin, John Howen ensimmäinen taidenäyttely Suomessa nähdään Tampere-talossa 6.7.–18.8.2024. Howe on noussut kansainväliseen suosioon Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana sekä teoksiin pohjautuvien elokuvien visuaalisuuden rakentajana yhdessä Peter Jacksonin kanssa. Howe tunnetaan lisäksi suurena Suomen ja Kalevalan ystävänä. Näyttelyssä nähdään yli 250 alkuperäistaideteosta taiteilijan mittavan elämäntyön varrelta. Näyttelyn liput ovat nyt myynnissä.

Santtu-Matias Rouvali ja Lontoon Philharmonia-orkesteri tekevät kaivatun paluun Tampereelle lokakuussa8.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Lontoon Philharmonia-orkesteri ja ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali konsertoivat Tampere-talossa keskiviikkona 16.10.2024. Orkesterin solistina loistaa maailman konserttilavoilta tuttu viulisti Nemanja Radulović. Ohjelma sisältää Hatšaturjanin viulukonserton ja Sibeliuksen kolmannen sinfonian. Viimeksi orkesteri esiintyi Tampereella loppuunmyydylle Ison salin yleisölle toukokuussa 2022. Liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.