Tampereen Kirjafestariviikonloppu keräsi 8000 kävijää Tampere-taloon

Tampereen ensimmäiset Kirjafestarit pidettiin Tampere-talossa 4.–5.12.2021. Kirjallisuusohjelman lisäksi viikonloppu tarjosi Lumiukko-, Mieskuoro Laulajat sekä Kaija Koon Taipumaton-konsertit. Yhteensä tapahtumissa kävi viikonlopun aikana noin 8000 asiakasta.

Laulaja Robin Packalen Storytelin äänikirjastudiossa. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.

Kirjafestareiden ohjelma herätti jo ennakkoon laajaa kiinnostusta laajuutensa ja erityisesti monipuolisuutensa ansiosta. Erilaisia esityksiä, puheenvuoroja ja paneeleja oli yli 250 kappaletta. Ohjelmassa nähtiin syksyn kärkinimiä ja pienkustantamoiden kirjailijoita, ajankohtaisia keskusteluita, erilaisia palkinnonjakoja sekä raateja puimassa teosten paremmuutta. Haastattelut, keskustelut ja muu puheohjelma toteutettiin lähes kokonaan erillisissä kokous- ja auditoriotiloissa, mikä tarjosi puheenvuoroille häiriöttömän ympäristön, ja keräsi tapahtumakävijöiltä paljon kiitosta.

Lauantain vetonauloja olivat Tulenkantaja-palkinnon jako, lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuore Finlandia-voittaja Anne-Maija Aalto, lukijoiden rakastamat Heidi Köngäs ja Sirpa Kähkönen, tähtitieteen professori Esko Valtaoja, toimittaja-kirjailija Matti Rönkä sekä aina takuuvarman värikkäästi esiintyvä Miki Liukkonen. Dekkarimestari Seppo Jokinen kertoi suositussa puheenvuorossaan oman TV-sarjansa saaneen komisario Koskisen kuulumisia. Laulaja Robin Packalen käänsi lukivaikeutensa supervoimaksi Storytel-äänikirjastudiossa ja keräsi paikalle paljon aiheesta kiinnostuneita.

Sunnuntaina yleisöä veti viime vuoden kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja Anni Kytömäki, joka yllätti soittamalla mahtipontisen pianoesityksen. Salin täyteen keräsivät myös kirjailijat Anneli Kanto ja Rosa Liksom, toisiaan jututtaneet kirjailija Juha Itkonen ja kirjailija-elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa sekä elämästään Hollywoodissakirjoittanut Ismo Leikola. Suosittuja olivat myös korona-ajan lauluista ja sittemmin kirjoistaan tunnettu Lotta-Sofia Saahko ja hänen Pappansa sekä nuoret tubettajatähdet Elina ja Sofia, joilta on ilmestynyt jo useampi kirja.

Tapahtumaan osallistui yli 130 näytteilleasettajaa, ja festareilla tehtiin runsaasti joululahjaostoksia. Lisäksi festarit tarjosivat paljon muuta oheisohjelmaa, kuten satutuokioita, pakopelihuoneen, Soturikissat-työpajan ja Vuoden Luontokuvat-näyttelyn. Lukukoirat ja festarihulinassa vilahdellut Herra Hakkaraisen hahmo ilahduttivat nuorempaa yleisöä, aikuisille tervetulleen taukopaikan tarjosivat Viiniä Nääs!-viinitapahtuma ja Master of Wine Tuomas Meriluodon ohjaamat viinitastingit. Aulaklubilla ihastuttivat runoilija Heli Laaksosen luotsaama Runoklubi, sekä mm. Kjell Westön ja Mauri Kunnaksen tähdittämä kirjailijoiden oma bändi Nyrok Dolls. Festarilipun hintaan sisältyi myös vierailu maailman ainoassa Muumimuseossa.

Liikkeellä oli selkeästi kirjallisuudesta kiinnostunutta yleisöä”, oli useamman näytteilleasettajan kiitos viikonlopun päätteeksi.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit osoitti ensimmäisenä vuotenaan sen, että Tampereen talousalueelta on puuttunut kirjallisuuden ja kulttuurin iso ja laadukas tapahtuma. Tampere-talo soveltuu erinomaisesti kirjallisuustapahtuman paikaksi mahdollistamalla rauhalliset ja intiimit puheenvuorot saleissa ja markkinahumun lämpiöissä. Ensimmäisestä tapahtumasta saatiin hyviä kehitysideoita seuraavaan tapahtumaan., joten Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit toteutetaan myös ensi vuoden joulukuussa 2022.

Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Keskustelemassa standup-koomikko Ismo Leikola. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen, Tampere-talo Oy.
Lotta-Sofia Saahko ja hänen pappansa (Lotta ja pappa -sometähdet). Kuva: Katja Lehtinen

Lumikuningatar-jääshow’n kansainväliset luistelutähdet ja eturivin tanssijakaarti julkaistu – katso ensikuvat rooliasuissa15.12.2021 09:15:07 EET | Tiedote

H.C. Andersenin Lumikuningatar-satuun perustuva jääshow saa ensi-iltansa uudenvuodenpäivänä Tampereen Nokia Arenalla. Taitoluistelija Kiira Korven tähdittämää esitystä on valmisteltu ahkerasti, ja kaikki esiintyjät roolihahmoineen on nyt julkaistu. Kotimainen Lumikuningatar on maailmankin mittakaavassa poikkeuksellinen kulttuurituotanto, joka yhdistää taitoluistelua, tanssi- ja näyttämötaidetta sekä jääkiekkoa.

Snödrottningen firar en kväll med pressen - träffa Kiira Korpi, Silja Dos Reis och Felipe Montoya i föreställningens dräktprakt1.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Om en månad är det äntligen premiär för den största finländska isshowen som någonsin satts upp i vårt land - och det vill vi fira med en träff med pressen. Träffen ordnas torsdagen 9.12 klockan 18.00-19.30 på Kisakallio idrottsinstitut i Lojo. Under träffen berättar vi de senaste nyheterna och på plats är de inhemska och utländska stjärnorna och konstnärerna.