Teknologiateollisuus ry:n ratkaisu jättää henkilöstöryhmät löysään hirteen

Teknologiateollisuus ry ilmotti tänään siirtävänsä työehtosopimustoiminnan uudelle yhdistykselle, johon nykyiset jäsenyritykset voivat halutessaan liittyä. Muutos alan sopimustoiminnassa osaltaan romuttaa toimivaa järjestelmää.

- Näyttää olevan maan tapa, että merkittävistä muutoksista työehtosopimiustoiminnassa annetaan ilmoitusluontoisena asiana kumppaneille, mikä nakertaa luottamusta entuudestaan, sanoo edunvalvontajohtaja Ville-Veikko Rantamaula.

- Vaikka muutosta perustellaan kilpailukyvyn parantamisella, on selvää, että tällä ratkaisulla yleissitovuus ja alan valtakunnalliset sopimukset ovat vaakalaudalla. Syksyn neuvotteluihin lähdetään erikoisesta asetelmasta, Rantamaula huomauttaa.

- Nyt palkansaajat jäävät odottamaan tietoa siitä, keille valtakunnallisia sopimuksia jatkossakin solmitaan ja keille ei. Korulauseista huolimatta on selvää, että joillekin uudessa tilanteessa jää rosvosektori käteen, Rantamaula arvioi.

- Palkansaajat ovat valmiita paikallisen sopimisen lisäämiseen yhteisillä pelisäännöillä. Mutta sen edistämisen hintana ei voi olla koko työmarkkinamekanismin ja kolmikannan romuttaminen, joka tähänkin saakka on alalla toiminut joustavasti ylempien toimihenkilöiden osalta, muistuttaa Rantamaula.

Paikallinen sopiminen ei etene ilman luottamusta18.4.2021 13:20:58 EEST | Tiedote

Selvitimme maaliskuussa jäsentemme näkemyksiä työmarkkinoiden tilanteesta ja odotuksia syksyn neuvottelukierroksesta. Virka- ja työehtosopimuksen olemassaolon näki melko tai erittäin tärkeänä lähes 91 prosenttia vastaajista. Yli puolet vastaajista (54,4%) näki työnantajan neuvotteluaseman merkittävästi parempana kuin työntekijän. Henkilöstön neuvotteluaseman näki vahvemmaksi ainoastaan 4,5 prosenttia ja tasavahvana 27 prosenttia vastaajista.

Työttömyysturvassa on valuvika, joka ei ole oikeudenmukainen12.2.2021 08:32:33 EET | Blogi

Työttömyysturvan työssäoloehdon lähtökohtana on pysyvä tila työsuhteessa. Onko 26 viikkoa työtä pysyvä olotila? Ja onko se perusteena oikeudenmukainen kaikille? Tällä hetkellä saman ansiosidonnaisen turvan saavat yhtä lailla ne työntekijät, jotka ovat työskennelleet 26 viikkoa kuin nekin, jotka ovat olleet töissä vaikkapa 150 viikkoa. Huomioitavaa on, että 26 viikon työssäoloehdolla saa pidempikestoisen ansiosidonnaisen turvan kuin mitä itse työssäoloehdon pituus on.