Tekoäly, yhteisöllisyys ja analytiikka kiinnostavat someammattilaisia – CMADFI 2019 risteilee Turusta Tukholmaan

CMADFI on järjestetty eri puolilla Suomea, viimeksi Lappeenrannassa 2018. Tänä vuonna tapahtuma on ensimmäistä kertaa Varsinais-Suomessa. Kuva: Karri Anttila, Lvngroom Oy

Sponsoreiden ja vapaaehtoisten tuella toteutetun CMADFI-tapahtuman teemat on valittu yhteisöllisesti. Tärkeimmiksi äänestettiin tällä kertaa tekoäly somekanavien asiakaspalvelussa, videot, hyvän yhteisön aikaansaaminen ja kasvattaminen, uudet yhteisötyökalut, tiedon visualisointi sekä analytiikan hyödyntäminen.

– Yhteisö- ja somemanagereiden määrä on kasvanut huomattavasti niiden seitsemän vuoden aikana, jolloin olemme tätä tapahtumaa järjestäneet, kertoo tapahtuman pääjärjestäjä, somekouluttaja ja -konsultti Johanna Janhonen.

Ensimmäisessä tapahtumassa paikalla oli noin 15 henkilöä, joista kukaan ei toiminut täysipäiväisenä yhteisömanagerina, mutta nykyään tällä tittelillä työskentelee ammattilaisia niin yrityksissä kuin muissakin organisaatioissa, kansalaisjärjestöissä, kunnissa ja valtiolla. Enimmillään tapahtumaan on osallistunut noin 350 osallistujaa paikan päällä, minkä lisäksi tapahtumaa on voinut seurata etänä.

Edullista koulutusta ja verkostoitumista

Tapahtumassa Community Manager Appreciation Dayn teemaan on lisätty ideoita TED-tapahtumasta, jossa pidetään paljon lyhyitä, mutta inspiroivia puheita. Siinä missä TED-tapahtumaan osallistuminen maksaa 10 000 dollaria, CMADFI on sisällöltään osallistujilleen ilmainen.

Johanna Janhonen koordinoi tapahtumaa palkatta ympärivuotisesta suunnittelusta käytännön toteutukseen, viestintään ja markkinointiin. Tapahtuman kautta hän kertoo paitsi kehittävänsä itseään ammatillisesti myös pitävänsä yhteyttä "somesukulaisiinsa".

– Live-kohtaamisissa on oma huikea arvonsa, etenkin, kun teemme suurimman osan työstämme netissä, itse osa-aikaisena yhteisö- ja somemanagerina toimiva Janhonen toteaa.

– Odotan innolla, mitä pääsponsorimme Ambientia, Kuulu ja Viking Line kertovat tuotteistaan ja asiakasyhteisöistään. Myös Novitan yhteisöt ja Verohallinnon railakas sometus ovat kiinnostaneet minua pitkään, hän mainitsee päivän ohjelmasta.

Tapahtumaan on vielä vapaita paikkoja ja ilmoittautua voi 21.1.2019 mennessä.

Johanna Janhonen
Piilotettu aarre
040 506 1960

Yrjönkatu 11 D 17

Medita Communication Oy on itsenäinen viestintätoimisto. Toimipisteemme ovat Jyväskylässä ja Helsingissä. Olemme keskittyneet teknologia- ja teollisuusyritysten sekä asiantuntijaorganisaatioiden viestintään ja sisältömarkkinointiin. Vuodesta 1997 toimineen yrityksen omistaa kaksi täysipäiväisesti työskentelevää osakasta. Myyntikate vuonna 2018 oli 700 000 euroa ja liikevaihto 998 000 euroa.

Medita on Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton (MTL) jäsen. Vuodesta 2010 olemme toimineet itsenäisten viestintä- ja mainostoimistojen verkostossa, Worldcom Public Relations Groupissa, johon kuuluu toista sataa yrittäjävetoista PR- ja viestintätoimistoa yli 40 maassa eri puolilla maailmaa. Olemme myös Googlen ja HubSpotin kumppani.

Taloustutkimuksen loppuvuodesta 2018 julkistamassa viestintätoimistojen yrityskuvatutkimuksessa Medita sijoittui yleisarvosanalla kolmanneksi ja hinta-laatu-suhteessa toiseksi 29 toimiston joukossa.

Uusi globaali raportti: Taistelu osaajista tekee vuodesta 2018 työntekijän vuoden25.4.2018 11:26:56 EESTTiedote

CMADFI-päivä 2017: Yhteisömanagerit ratkovat yhdessä somekuplien haasteita18.1.2017 11:12:27 EETTiedote

Verkon yhteisöpalveluja paimentavat viestintäammattilaiset hakevat Tampereella 23. tammikuuta joukolla uusia keinoja palvella yleisöjään yhä paremmin. Oikeiden ihmisten tavoittaminen sosiaalisen median palveluissa vaatii entistä enemmän osaamista, sillä moni somen käyttäjä arvostaa omia pienempiä piirejään ja kaihtaa ammattimaisia kaupallisia tai muita vaikutuspyrkimyksiä.