Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.

- Halusimme teokseen mahdollisimman urbaanin ympäristön, joka on kuitenkin Suomessa. Kallio on tuttu ja eläväinen kaupunginosa, mutta sen eläväisyyden alle saattaa kätkeytyä jotain, josta me ei tiedetä mitään, Vierikko taustoittaa.

Vierikko on ollut mukana käsikirjoittamassa suosittujen televisiosarjojen Downshiftaajien ja Ex-onnellisten ensi syksynä televisiosta tulevia kausia. Lisäksi hän on ollut mukana tekemässä uunituoretta Huone 301 -televisiosarjaa. Vierikko sanoo televisioon kirjoittamisesta olleen apua äänikirjan teossa, sillä niiden lainalaisuudet ovat samankaltaiset.

- Kun on tv-sarjakokemusta, niin oli tietoinen siitä, että tarinaan halutaan koukkuja eli jotain mitä odottaa, sekä jännittäviä istutuksia, joita tarinan kuluessa lunastetaan. Lisäksi lukujen pitää päättyä cliffhangeriin, kuten televisiosarjan jaksot, Vierikko sanoo.

Fenniassa palkkatappajan naapuriin muuttava nainen ja tämän mykkä tytär laukaisevat päähenkilön piilossa pysytelleet lapsuusmuistot. Hän joutuu tämän seurauksena taistelemaan voimistuvien tunteidensa kanssa.

Äänikirjan ohella trilleri-genre on uusi aluevaltaus myös Petja Lähteelle, jonka käsialaa on muun muassa viime vuonna ensi-illan saanut komediaelokuva Fingerpori. Lähde on kirjoittanut useita kirjoja, ja hänen lastenromaaninsa Surunsyömä voitti viime vuonna Suomen Nuorisokirjailijat ry:n Arvid Lydecken -palkinnon.

- Se, mikä Fenniassa on haastavaa, on se, että meidän pitäisi saada ihmiset tykkäämään päähenkilöstä, joka tappaa ihmisiä suunnilleen heti ensimmäisellä sivulla, Lähde naurahtaa.

Fennian televisio-oikeudet herättävät kiinnostusta

Televisiotuotantoyhtiö Aito Media Oy kiinnostui Fennian televisio-oikeuksista jo ennen äänikirjan virallista julkaisua. Aito Median vastaavan tuottajan Erna Aallon mukaan syynä kiinnostukselle on oivallus siitä, miten samankaltaiset lainalaisuudet äänikirjalla ja sarjamuotoisella televisiolla on.

- Varsinkin Storytel Original -sisällöt ovat meille kiinnostavia. Ne tarjoavat täysin eri lähtökohdat televisioinnille kuin perinteiset kirjat, Aalto huomauttaa.

Ennen televisioon ponnistettiin perinteisten romaanien pohjalta. Jatkossa televisiosarjan taustalla voi entistä useammin olla äänikirja. Petja Lähteen mukaan Fenniaakin alettiin suorilta käsin käsikirjoittamaan, kuten televisiosarjaa. Tarina jaettiin kymmeneen yhtä pitkään jaksoon ja käänteet kirjoitettiin mahdollisimman selkeiksi. Oman mausteensa äänikirjaan tuo se, että sillä on vain yksi lukija.

- Silloin repliikit on minimoitava ja tekstin on oltava melko päälauseinen. Ihmiset kuuntelevat äänikirjoja esimerkiksi työmatkoillaan, jolloin fokus karkaa helposti, jos lähtee liikaa maalailemaan. Eli tekstin tulee olla mahdollisimman kirkasta, ja kun on kyseessä trilleri, tarinan pitää mennä eteenpäin isolla tempolla, Lähde selittää.

Lisätiedot:

Mirka Vesala

Kustannuspäällikkö, Storytel FI

Cell+358 50 490 0245

www.storytel.com

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala, kustannuspäällikkö, Storytel
mirka.vesala@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha

Mari Wärristä Storytelin Pohjoismaiden sisältöstrategiajohtaja20.10.2020 10:10:00 EESTTiedote

Storytel on nimittänyt Mari Wärrin uuteen pohjoismaiseen sisältöstrategiajohtajan rooliin 9. marraskuuta 2020 alkaen. Täysin uudessa Head of Nordic Content Strategy -roolissa Wärri keskittyy Storytelin pohjoismaisen sisältöstrategian kehittämiseen, pohjoismaisten kustantajien kanssa tehtävän yhteistyön syventämiseen sekä Storytelin oman kustantamisen, tuotannon ja sisällönhankinnan yhteistoiminnan tiivistämiseen. Wärrin esimiehenä toimii Storytelin Chief Content Strategy Officer Helena Gustafsson. Storytelin Suomen maajohtajana jatkaa Claus Wamsler-Nielsen.