Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.

- Halusimme teokseen mahdollisimman urbaanin ympäristön, joka on kuitenkin Suomessa. Kallio on tuttu ja eläväinen kaupunginosa, mutta sen eläväisyyden alle saattaa kätkeytyä jotain, josta me ei tiedetä mitään, Vierikko taustoittaa.

Vierikko on ollut mukana käsikirjoittamassa suosittujen televisiosarjojen Downshiftaajien ja Ex-onnellisten ensi syksynä televisiosta tulevia kausia. Lisäksi hän on ollut mukana tekemässä uunituoretta Huone 301 -televisiosarjaa. Vierikko sanoo televisioon kirjoittamisesta olleen apua äänikirjan teossa, sillä niiden lainalaisuudet ovat samankaltaiset.

- Kun on tv-sarjakokemusta, niin oli tietoinen siitä, että tarinaan halutaan koukkuja eli jotain mitä odottaa, sekä jännittäviä istutuksia, joita tarinan kuluessa lunastetaan. Lisäksi lukujen pitää päättyä cliffhangeriin, kuten televisiosarjan jaksot, Vierikko sanoo.

Fenniassa palkkatappajan naapuriin muuttava nainen ja tämän mykkä tytär laukaisevat päähenkilön piilossa pysytelleet lapsuusmuistot. Hän joutuu tämän seurauksena taistelemaan voimistuvien tunteidensa kanssa.

Äänikirjan ohella trilleri-genre on uusi aluevaltaus myös Petja Lähteelle, jonka käsialaa on muun muassa viime vuonna ensi-illan saanut komediaelokuva Fingerpori. Lähde on kirjoittanut useita kirjoja, ja hänen lastenromaaninsa Surunsyömä voitti viime vuonna Suomen Nuorisokirjailijat ry:n Arvid Lydecken -palkinnon.

- Se, mikä Fenniassa on haastavaa, on se, että meidän pitäisi saada ihmiset tykkäämään päähenkilöstä, joka tappaa ihmisiä suunnilleen heti ensimmäisellä sivulla, Lähde naurahtaa.

Fennian televisio-oikeudet herättävät kiinnostusta

Televisiotuotantoyhtiö Aito Media Oy kiinnostui Fennian televisio-oikeuksista jo ennen äänikirjan virallista julkaisua. Aito Median vastaavan tuottajan Erna Aallon mukaan syynä kiinnostukselle on oivallus siitä, miten samankaltaiset lainalaisuudet äänikirjalla ja sarjamuotoisella televisiolla on.

- Varsinkin Storytel Original -sisällöt ovat meille kiinnostavia. Ne tarjoavat täysin eri lähtökohdat televisioinnille kuin perinteiset kirjat, Aalto huomauttaa.

Ennen televisioon ponnistettiin perinteisten romaanien pohjalta. Jatkossa televisiosarjan taustalla voi entistä useammin olla äänikirja. Petja Lähteen mukaan Fenniaakin alettiin suorilta käsin käsikirjoittamaan, kuten televisiosarjaa. Tarina jaettiin kymmeneen yhtä pitkään jaksoon ja käänteet kirjoitettiin mahdollisimman selkeiksi. Oman mausteensa äänikirjaan tuo se, että sillä on vain yksi lukija.

- Silloin repliikit on minimoitava ja tekstin on oltava melko päälauseinen. Ihmiset kuuntelevat äänikirjoja esimerkiksi työmatkoillaan, jolloin fokus karkaa helposti, jos lähtee liikaa maalailemaan. Eli tekstin tulee olla mahdollisimman kirkasta, ja kun on kyseessä trilleri, tarinan pitää mennä eteenpäin isolla tempolla, Lähde selittää.

Lisätiedot:

Mirka Vesala

Kustannuspäällikkö, Storytel FI

Cell+358 50 490 0245

www.storytel.com

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala, kustannuspäällikkö, Storytel
mirka.vesala@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja23.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa. – Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari. Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset to