Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko tutustuu museotyöhön keskiviikkona 26.8.2020 klo 16.30 museokeskus Vapriikissa

Suomen museoliitto osallistuu Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan yhdessä tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon kanssa. Museoharjoittelun aikana tutustutaan Suomen museokenttään ja käytännön museotyöhön museokeskus Vapriikissa Tampereella.

Museoharjoittelun ohjelma on suunniteltu yhteistyössä museokeskus Vapriikin edustajien kanssa. Harjoittelu suoritetaan kesällä avatussa Finlayson 200 – tehtaasta brändiksi -näyttelyssä. Harjoittelun ohjaajina toimivat näyttelypäällikkö Marjo Meriluoto ja tutkija Mari Lind.

”Finlayson-näyttely kuvaa hyvin Vapriikin toimintaa. Museon omasta kokoelmasta on koostettu kansainvälisen tason näyttely”, museokeskus Vapriikin johtaja Marjo-Riitta Saloniemi sanoo.

Lyhyen esittelyn jälkeen siirrytään käytännön työhön. Ministeri osallistuu museoasiakkaiden hypisteltäviksi ja tutkittaviksi tulevien tekstiilinäytteiden valintaan.

Viidettä kertaa vietettävä Poliitikon museoharjoittelu -viikko järjestetään 24.–28.8.2020. Viikon aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana ja tuodaan esille museoiden laaja-alaista toimintaa. Samalla esitellään Suomen kattavaa museoverkostoa ja sen vaikutusta yhteiskuntaan talouden, kansalaisten hyvinvoinnin ja työllisyyden näkökulmasta.

Annika Saarikko on tavattavissa Museokeskus Vapriikissa keskiviikkona 26.8. klo 16.30-17.30. Toivotamme tiedotusvälineet lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan museoharjoittelua ja keskustelemaan museoalan ajankohtaisista teemoista!

Lisätietoja poliitikon museoharjoittelu -viikosta:

Tuuli Rajavuori
viestintäpäällikkö
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Marjo-Riitta Saloniemi
museonjohtaja
Museokeskus Vapriikki
marjo-riitta.Saloniemi@tampere.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.

Politiker prövar på museiarbete 24-28.8.202020.8.2020 06:35:09 EESTTiedote

Under temaveckan Politikerns museipraktik som Finlands museiförbund koordinerar bekantar sig över 50 beslutsfattare med museernas verksamhet på ett praktiskt sätt. Istället för det traditionella guidade museibesöket prövar beslutsfattarna på museernas mångsidiga arbetsuppgifter till exempel konservering, digitalisering av samlingar eller utställningsplanering. Representanterna för media är välkomna att följa med politikerna på museipraktik.