Toimittaja Ina Mikkolan ja Noora Shinglerin mielestä päihdekeskustelu kaipaa lisää sävyjä ja siksi NOUSU-podcastissa puhutaan muun muassa huumeiden ekologisuudesta

Päihdekeskustelu latistuu Suomessa usein paasaamiseksi. Äänikirjapalvelu Storytelissa julkaistu asiaohjelma NOUSU lupaa tähän muutosta.

Päihteitä käsittelevän kahdeksanosaisen NOUSU-podcastin avausjaksossa tv:stä tuttu toimittaja Ina Mikkola ja Kemikaalicocktail-blogia pitävä toimittaja Noora Shingler kysyvät asiantuntijalta, mitkä ovat tämän hetken ekologisimmat huumeet.

- Nostaisin esiin luonnontuotteet, vastaa kokenut päihdetyöntekijä ja Positiiviset ry:n projektikoordinaattori Miina Kajos. – Esimerkiksi psilosybiinia sisältävät psykedeeliset sienet ovat myöskin yksi sellainen… Ja sitten ehkä synteettiseltä eli laboratoriossa tuotetulta puolelta nostaisin LSD:n esiin.

Kajos muistuttaa, ettei kaikki luontoperäiset huumausaineet ole automaattisesti ympäristöystävällisiä, mikäli niiden kasvatuksessa on käytetty paljon energiaa tai torjunta-aineita. Esimerkiksi kannabiksen kasvattaminen sisätiloissa kuluttaa valtavasti energiaa verrattuna ulkokasvatukseen.

Päihteidenkäyttäjissä myös tiedostavia kuluttajia

Podcastin toinen toimittaja Ina Mikkola alleviivaa, että huumeista ja päihteistä tulisi voida keskustella sellaisella tavalla, joka aluksi saattaa kuulostaa epäilyttävältä, mutta joka kuitenkin on edellytys paremmalle yhteiskunnalle.

- Koska päihteidenkäyttäjiin kuuluu hyvin paljon jengiä, jotka ovat niin sanotusti aika etuoikeutettua sakkia ja muuten tosi tiedostavia kuluttajia, niin ei tätä aihetta voi myöskään kulutusvalintana sivuuttaa, Mikkola toteaa podcastissa.

Huumebisnes on maailman suurin laiton bisnes, jolla on mittavia eettisiä ja ekologisia vaikutuksia. Laittomuuden takia huumeista keskusteleminenkin taantuu usein yksisilmäiseksi paasaukseksi joko puolesta tai vastaan. Tämä jättää Mikkolan mukaan varjoonsa muita tärkeitä näkökulmia.

- On luontevaa, että me puhutaan vaateteollisuuden, ruokateollisuuden ja lentämisen alalla ekologisuudesta, mutta ei tule mieleen se huumekaupan hiilijalanjälki sitten ollenkaan! Mikkola tiivistää.

Äänikirjapalvelu Storytelin julkaiseman NOUSU-podcastin muissa jaksoissa toimittajat Ina Mikkola ja Noora Shingler etsivät vastauksia muun muassa kysymyksiin, pääseekö masennuksesta eroon taikasienillä, mitä emme tiedä alkoholista ja kumpi on pahempi: ”essovainot” vai jäätävä krapula.

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala, kustannuspäällikkö, Storytel
mirka.vesala@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Mari Wärristä Storytelin Pohjoismaiden sisältöstrategiajohtaja20.10.2020 10:10:00 EESTTiedote

Storytel on nimittänyt Mari Wärrin uuteen pohjoismaiseen sisältöstrategiajohtajan rooliin 9. marraskuuta 2020 alkaen. Täysin uudessa Head of Nordic Content Strategy -roolissa Wärri keskittyy Storytelin pohjoismaisen sisältöstrategian kehittämiseen, pohjoismaisten kustantajien kanssa tehtävän yhteistyön syventämiseen sekä Storytelin oman kustantamisen, tuotannon ja sisällönhankinnan yhteistoiminnan tiivistämiseen. Wärrin esimiehenä toimii Storytelin Chief Content Strategy Officer Helena Gustafsson. Storytelin Suomen maajohtajana jatkaa Claus Wamsler-Nielsen.