Toimittajat ilman rajoja vastustaa Julian Assangen luovuttamista – oikeudenkäynnin seuraaminen on tehty järjestölle erittäin vaikeaksi

Toimittajat ilman rajoja -järjestö on kerännyt jo yli 80 000 allekirjoittajaa vastustamaan Julian Assangen luovuttamista, tuenosoitus Assangelle meneillään lontoolaisen oikeusistuimen edessä. Kuva: RSF

Lehdistötiedote 14.9.2020

Julian Assangen Yhdysvaltoihin luovutusta koskeva oikeuskäsittely alkoi lontoolaisessa rikostuomioistuimessa maanantaina 7. syyskuuta.

Sen alla Toimittajat ilman rajoja (TIR) julkaisi tiedotteen, jonka englanninkielinen versio löytyy täältä: https://rsf.org/en/news/rsf-renews-calls-release-wikileaks-publisher-julian-assange-his-us-extradition-hearing-resumes

Käsittelyssä todisteiden esittämiseen on varattu aikaa kolmesta neljään viikkoa. Istunnot pidetään joka arkipäivä kymmenestä neljään. Käsittelyn päätyttyä tuomari harkitsee ratkaisuaan muutaman viikon ajan, minkä jälkeen päätösistunto kutsutaan koolle – luultavasti loka- tai marraskuussa.

Kyseessä ei ole oikeudenkäynti, vaan luovutusta koskeva kuuleminen, joten lopputulema ei ole tuomio vaan ratkaisu.

Kaikilla kansalaisjärjestöillä on ollut suuria vaikeuksia, kun ne ovat halunneet varmistaa, että voivat seurata istuntoja keskeytyksettä. Iso-Britannian oikeuslaitos ei tunnusta kansalaisjärjestöille mitään erityisasemaa. TIR on toistuvasti ollut yhteydessä sekä oikeuslaitokseen että oikeusministeriöön, mutta lopputulos on, että tarkkailijoidemme on jonotettava paikkaa yleisölehterille kaikkien muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa. Tällaisia rajoituksia ei ole koskaan aiemmin kohdattu missään toisessa maassa ja asiasta onkin valitettu sekä YK:n että Euroopan neuvoston asianomaisille elimille.

Koronaepidemiasta johtuvien rajoitusten vuoksi yleisöpaikkoja on nyt ollut käytössä vielä tavanomaistakin vähemmin. Niitä on kahdeksan, ja kun niistä kolme on pidetty varattuna tuntemattomille VIP-henkilöille (joista kukaan ei toistaiseksi ole tullut paikalle) istuntosalissa on ollut päivittäin käytettävissä 2-5 vapaata paikkaa.

Rajoituksista huolimatta TIR on onnistunut toistaiseksi olemaan läsnä jokaisessa istunnossa ainakin osan päivää – olemme ainoa kansalaisjärjestö, joka on tässä onnistunut. Tämä on ollut mahdollista, koska Saksan suurlähetystö ja istuntoja seuraavat poliittiset tarkkailijat ovat painostaneet järjestäjiä puolestamme. Lisäksi monet aktivistimme ovat jonottaneet yleisöpaikkoja muiden mukana ja luovuttaneet saamansa paikat TIR:n tarkkailijoiden käytöön.

Alunperin kansalaisjärjestöille ilmoitettiin, että ne voivat seurata istuntoja myös videolinkin kautta. Sen käyttörajoitukset olivat kuitenkin poikkeuksellisen ankarat. Järjestö sai rekisteröidä vain yhden henkilön linkin katsojaksi, katseluoikeutta ei saanut jakaa kenenkään toisen kanssa, linkin ääreen on ilmoittauduttava joka päivä viimeistään 20 minuuttia ennen istunnon alkamista ja jos yhteyden äärestä poistui, takaisin ei ollut tulemista. Lopuksi lupaus videolinkistä peruttiin kokonaan kaikilta kansalaisjärjstöiltä, mikä on niin ikään johtanut protesteihin.

Sinnikkyytemme ja läsnäolomme ansiosta olemme luonnollisesti saaneet paljon mediahuomiota osaksemme ja myös viestimme on mennyt aiempaa paremmin perille.

Ensimmäisen viikon aikana istunnoissa kuultiin neljää puolustuksen todistajaa, jotka ilmoittivat kantanaan, että Assangea odottavat syytteet ovat luonteeltaan poliittisia ja liittyvät hänen journalistiseen toimintaansa. Päivittäiset raportit istunnoista ja todistajien puheenvuorot löytyvät täältä: https://assangecourt.report/

TIR on myös tuottanut videon ensimmäisen viikon tapahtumista ja France 24 -tv-kanavan haastattelussa tulevat näkemyksemme hyvin ilmi. Molemmat materiaalit löytyvät täältä: https://twitter.com/RSF_inter/status/1304058530291425285?s=20, ja https://www.france24.com/en/video/20200908-assange-extradition-hearing-wikileaks-founder-s-legal-fight-to-avoid-us-trial-resumes

Tarkoitus oli, että ensimmäisenä istuntopäivänä TIR:n pääsihteeri Christophe Deloire ja Lontoon toimiston johtaja Rebecca Vincent olisivat luovuttaneet pääministerin virka-asunnossa kaikkialla maailmassa kerätyn, luovuttamista vastustavan kansalaisvetoomuksen. Vetoomusta ei otettu vastaan.

Nimien keruu vetoomukseen jatkuu kuitenkin siihen asti, kunnes päätös on julistettu. Kampanjaan voi liittyä täällä: https://rsf.org/en/free-assange

Lontoon toimistomme edustajat ovat käytettävissä koko käsitelyn ajan. He ovat perustaneet WhatsUpp – ryhmän, jossa jaetaan tietoa käsittelyn etenemisestä. Median käytettävissä ovat sekä toimiston johtaja Rebecca Vincent +44 (0)7583 137751 että kampanjapäällikkö Austin Cooper +44 (0)7506 698892.

Lisätiedot Toimittaja ilman rajoja Suomi ry:n osalta:

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, 040 844 2609

”Uhrien nimillä on väliä” – Sofi Oksanen muistaa Putinin kaudella tapettuja 36 toimittajaa ja herättelee: ”Novitsok on uhka koko yhteiskunnalle”11.10.2020 20:00:00 EESTTiedote