Tradeka ja Setlementtiasunnot rakentavat pienoskyliä keskelle kaupunkeja

Setlementtiasuntojen kehittämä Sukupolvienkortteli on palkittu asumisen konsepti, joka tuo yhteen eri-ikäiset asujat ja yhteisöllisen elämisen. Tradekan uudella Malta ja toteuta -sijoitustuella asumismuoto laajenee nyt Turkuun, Tampereelle ja Joensuuhun.

Setlementtiasuntojen kehittämä ja maailmassa ainutlaatuinen asumismuoto Sukupolvienkortteli laajenee Helsingistä muualle Suomeen vuosina 2017–2018. Setlementtiasunnot rakennuttaa parhaillaan uusia yhteisöllisiä taloja ja kortteleita Helsingin Borgströminmäelle, Turun Samppalinnaan, Joensuun Penttilänrantaan ja Tampereen Härmälänrantaan.

Omistajaosuuskunta Tradeka lähtee mukaan sijoittamaan varoja Setlementtiasuntojen Turun, Tampereen ja Joensuun uudiskohteisiin osana uutta omistuskategoriaansa Malta ja toteuta. Tämä on niin sanotusti Tradekan kärsivällisen rahan sijoituskategoria, jonka kohteissa se tavoittelee maltillista, lähinnä inflaatiosuojan antavaa 2– 4 prosentin tuottoa. ”Näillä sijoituksilla ei tavoitella maksimituottoa, vaan tavoitteena on edistää yhteiskunnallisesti merkittävää asiaa. Sukupolvienkortteli on mielestämme loistava esimerkki hankkeesta, joka on paitsi yhteiskunnallisesti merkittävä, myös järkevä pitkän aikavälin sijoitus”, sanoo Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Kortteli yhdistää perheet ja naapurit

Helsingin Jätkäsaareen valmistui Suomen ensimmäinen Sukupolvienkortteli keväällä 2017. Se tarjoaa yhteisöllistä kaupunkiasumista kaikenikäisille ihmisille opiskelijoista vanhuksiin. Asuntoja korttelissa on yhteensä 262, joista Setlementtiasunnoilla on 113 asuntoa. Asukkailla on omien asuntojen lisäksi käytössään korttelissa paljon yhteisöllisiä tiloja. ”Jätkäsaaren Sukupolvienkorttelista löytyvät esimerkiksi kuntosali, verstas, pesula ja musiikkihuone sekä rento asukastila, jossa voi kiehauttaa vaikka kahvit. Asuntojen vuokrat ovat sijaintiinsa nähden varsin maltilliset”, kertoo Setlementtiasuntojen toimitusjohtaja Kimmo Rönkä.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) myönsi Sukupolvienkorttelille tänä vuonna Vuoden Parhaat Ara- neliöt -tunnustuspalkinnon. Setlementtiasunnot kiinnittää erityistä huomiota siihen, että Sukupolvienkorttelin asuminen on heidän käyttämänsä termin mukaisesti monisukupolvista. Tämä tarkoittaa yhteisöllistä, kylämäistä asumista, jossa perheet voivat auttaa toisiaan arjen askareissa. Talon asukas Lauri Harvilahti on perheineen hyvä esimerkki monisukupolvisesta asumisesta. ”Vaimoni ja minun lisäksi samaan taloon muuttivat myös aikuinen tyttäreni oman tyttärensä kanssa sekä vaimoni sisko. Näin saamme järjesteltyä helposti esimerkiksi tyttärentyttären hoitovuorot”, Harvilahti kiittelee.

Tradekan Malta ja toteuta -omistuskategoria
Tradeka on noin 230 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillisemmän markkinatalouden toteuttaminen käytännössä. Tradeka toimii ankkuriomistajana suomalaisessa talouselämässä. Vuosittain Tradeka tekee Malta ja toteuta -kategoriaan kuuluvia sijoituksia noin 2–4 miljoonan euron edestä.

Tradeka, toimitusjohtaja Perttu Puro, puh. 040 779 3436

Tradeka, vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä, puh. 0405616802

Setlementtiasunnot Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rönkä, puh. 050 339 7550

Setlementtiasunnot Oy, elinkaarijohtaja Janne Haverinen, puh. 040 537 2459

Suomalaiset arvostavat yrityksissä verojen maksamista Suomeen ja työpaikkojen luomista24.10.2017 10:30Tutkimus

TRADEKA, KOTOSALLA SÄÄTIÖ JA YH KODIT YHTEISTYÖHÖN KEHITTÄMÄÄN IKÄIHMISTEN ASUMISPALVELUJA30.6.2017 08:00Uutinen

Tradeka, Kotosalla Säätiö ja YH Kodit ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kotosalla-toiminnan kehittämisestä ja Yhdessä huomiseen Oy:n perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on kehittää ikäihmisille helposti saavutettavia arjen palveluita, jotka tuodaan heidän omaan kotiinsa. Lisäksi tavoitteena on edesauttaa vetovoimaisen, koko maan kattavan ja asiakkaiden tarpeita vastaavan, senioriasumiskonseptin syntymistä Suomeen.

TRADEKALTA MERKITTÄVÄ SIJOITUS MAAHANMUUTTAJIEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄÄN KOTO-SIB-HANKKEESEEN22.12.2016 11:21Tiedote

Tradeka-Yhtiöt Oy on päättänyt sijoittaa 250 000 euroa Social Impact Bond -mallin mukaiseen Koto-SIB-rahastoon. Rahaston tavoitteena on tarjota noin 3000 maahanmuuttajalle mahdollisuus työelämälähtöiseen kotouttamiskoulutukseen, jolla edistetään maahanmuuttajien työllistymistä nopeutetussa aikataulussa. Tämä voi säästää yhteiskunnan varoja jopa 28 miljoona euroa.