Tradenomit odottavat Akavan puheenjohtajalta uudistamiskykyä

Akavan liittokokous lähestyy toukokuussa, jossa keskusjärjestölle valitaan uusi puheenjohtaja. Tradenomien hallitus käsitteli tilannetta kokouksessaan 27.2.

- Meille on tärkeää, että näin keskeiseen tehtävään valitaan henkilö, jolla on motivaatiota, osaamista ja halua tehdä työtä kaikkien akavalaisten eteen, puheenjohtaja Veli-Matti Peltola sanoo. - Arvojamme ovat muun muassa edelläkävijyys ja luotettavuus, joiden noudattamista edellytämme myös keskusjärjestömme puheenjohtajalta.

- Keskusjärjestön tehtävät on muutoksessa ja tulevan puheenjohtajan on kyettävä löytämään uusi, luonteva rooli suhteessa liittoihin sekä neuvottelujärjestöihimme yhdessä koko Akava-yhteisön kanssa. Nykyinen roolitus ei ole kestävällä pohjalla, Peltola huomauttaa. - Lisäksi odotamme hänen ajavan vahvasti meille tärkeitä asioita kuten työelämän tasa-arvoon ja ammattikorkeakoulujen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.

- Tunnistamme edellä kuvattua potentiaalia runsaasti toimintaympäristössämme puheenjohtajan tehtävää ajatellen. Mutta toistaiseksi haluamme pitää valinnan osalta kaikki vaihtoehdot avoinna, jotta löydämme siihen parhaan mahdollisen osaajan, Peltola summaa.

Nykyinen puheenjohtaja on ilmoittanut halukkuudestaan jatkaa tehtävässä, eikä toistaiseksi muita kandidaatteja ole julkisesti ilmoittautunut mukaan vaaliin.

Tradenomien palvelut maksutta koko tradenomikunnan käyttöön3.4.2020 08:25:49 EESTTiedote

Epävarmuus työelämässä on lisääntynyt voimakkaasti viime viikkoina koronaviruksen vaikutuksen myötä. Lomautus- ja irtisanomisuhka on todellinen jo yli 300 000 palkansaajalle. Myös tradenomikunnasta erityisesti palvelualoilla työskentelevät ovat tässä tilanteessa. Jäsenten yhteydenotot lakipalveluihin ovat moninkertaiset verrattuna normaaliin tilanteeseen ja ne koskevat yksinomaan enää lomautuksia tai irtisanomisia.

Tradenomiopiskelijat: Opiskelijan mielenterveyspalvelut turvattava31.10.2019 11:46:51 EETTiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava haaste myös korkeakoulukentällä. Siitä huolimatta opiskelijoiden pääsy mielenterveyspalveluiden piiriin on uhattuna. Ammattikorkeakouluopiskelijoiden liittyessä Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön (YTHS) piiriin, kasvavat tarpeet ja asiakaskunta räjähdysmäisesti. Onkin suuri kysymysmerkki, riittävätkö YTHS:n resurssit vastaamaan kasvaviin tarpeisiin heti uudistuksen alusta saakka.

Koulutuspolitiikka ei voi olla aluepolitiikan jatke1.10.2019 10:38:49 EESTTiedote

Hallitusohjelman mukaisesti korkeakouluihin suunnitellaan tuhansia uusia aloituspaikkoja. Näillä on tarkoitus purkaa hakijasumaa sekä paikata osaajapulaa tietyillä toimialoilla. Budjettiriihi toi hienoista lisäystä korkeakoulujen perusrahoitukseen, mutta uusia aloituspaikkoja varten ei rahoitusta osoitettu ollenkaan. Täysin huomiotta on jäänyt korkeakoulutuksen läpäisyaste, johon on syytä kiinnittää huomioita lisäpaikkojen määrästä päätettäessä.