Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Tulevaisuus on kivijalkakauppojen - Future Touchless Shop -hankkeessa hyödynnetään tekoälyä kivijalkakauppojen kehittämiseksi

Jaa

Julkisuudessa on jo pitkään arvioitu, että kivijalkakaupat ovat tulleet tiensä päähän. On ennakoitu, että ihmisten ostotottumukset ovat murrosvaiheessa ja verkkokauppa selviää kilpailusta voittajana. Haaga-Helia ja Metropolia ammattikorkeakoulut ovat käynnistäneet Future Touchless Shop -hankkeen, jossa selvitetään miten tekoälyn ja XR-teknologian avulla voitaisiin löytää uusia mahdollisuuksia kivijalkakaupoille.

Lumi on suomalainen, kestävään kehitykseen panostava laukku- ja asustemerkki, jolla on kivijalkakauppa Aleksanterinkadulla Helsingin keskustassa. Verkkokaupan ohella Lumi on halunnut panostaa vahvaan asiakaskokemukseen myös fyysisessä liikkeessä. Future Touchless Shop -hankkeessa on kehitetty Lumi Game -niminen mobiilipeli, jota pelaamalla asiakas voi saada muun muassa alennuskuponkeja liikkeeseen. Pelaajia myös kannustetaan jakamaan tuloksia Instagram-tileillään.

Kauppakeskus Citycenterissä sijaitsevasta Rosebud-kirjakaupasta löytyy puolestaan tekoälyllä toimiva Rosebotti-robotti, joka auttaa asiakkaita muun muassa löytämään kirjoja oikeilta hyllyiltä, myöhemmin Rosebotti voi myös antaa kirjavinkkejä asiakkaille.

- Rosebotti-hahmo on söpö ja sympaattinen, ja se toimii hyvin ja loogisesti, asiakaspalautteissa todettiin.

Huhut kivijalkakaupan kuolemasta liioiteltuja

Lumi ja Rosebud ovat ensimmäiset kivijalkakaupat, joiden hankkeen puitteissa kehitetty sovellus saadaan käytännön testaukseen. Hankkeen tavoitteena on kehitettää kivijalkakaupoille uudenlaisia terveysturvallisia ja elämyksellisiä konsepteja, joilla voidaan parantaa kivijalkakauppojen houkuttelevuutta ja kilpailukykyä. Samalla tuotetaan uudenlaisia toimintamalleja, teknologioita ja osaamista erityisesti Uudellamaalla sijaitsevien kivijalkakauppojen kehityksen tueksi.

- Viime vuosina odotukset verkkokaupan kehittämisen suhteen ovat olleet suuremmat, mutta on hyvä muistaa, että verkkokauppa ja perinteinen kivijalkakauppa voivat hyvin tukea toisiaan. Kivijalkakaupasta etsitään esimerkiksi uudenlaisia asiakaskokemuksia ja ne edustavat monelle urbaania kaupunkikulttuuria, josta halutaan pitää kiinni. Pyrimme Future Touchless Shop -hankkeessa tukemaan ja auttamaan kivijalkakauppoja löytämään uusia asiakkaita ja ottamaan käyttöön uutta teknologiaa, toteaa hankkeen vetäjä projektipäällikkö Tuija Toivola.


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Projektipäällikkö Tuija Toivola, tuija.toivola@haaga-helia.fi tai puh 040 7733364

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ratapihantie 13
00520 HELSINKI

09 229 611http://www.haaga-helia.fi/fi

Future Touchless Shop -hanke toteutetaan yhteistyössä korkeakoulujen, kaupan- ja teknologia-alan yrityksien kanssa. Hanketta rahoittaa Euroopan Aluekehitysrahasto (EAKR) osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Kutsu median edustajille: Ulysseus Eurooppa-yliopisto avaa opiskelijoille ovia Eurooppaan3.6.2022 09:27:48 EEST | Kutsu

Vuonna 2020 toimintansa aloittaneeseen Ulysseus Eurooppa-yliopistoon kuuluu kuusi korkeakoulua eri puolilta Eurooppaa. Ulysseus-verkosto koskee noin 180 000 eurooppalaista opiskelijaa, tutkijaa ja henkilökunnan jäsentä. Suomesta Ulysseus-verkostossa on mukana Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, joka isännöi kesäkuun alussa (6.-8.6.) Helsingissä järjestettävää Ulysseus Eurooppa-yliopiston kansainvälistä kokousta Pasilan ja Porvoon kampuksilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme