Turun Messukeskus siirsi kesän tapahtumat

Koronaviruksen aiheuttamat toimet pakottavat tapahtumajärjestäjät siirtämään messutapahtumia uusiin ajankohtiin. Tuoreimman valtiovallan tapahtumakiellon vuoksi Turun Messukeskus siirtää ja yhdistelee tapahtumia, joista osa oli tarkoitus järjestää kesällä.

Kuva: Jere Satamo

Aiemmin keväältä kesäksi siirretty Piha & Puutarha siirtyy kokonaan ensi vuoteen 16.-18.4.2021. Samoin Mediapro Messut Oy:n Turun Kädentaitomessut nähdään Turun Messukeskuksessa aiemmasta poiketen ensi vuonna 20.-21.3.2021.

Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi tapahtumia myös samanaikaistetaan. Osaava Nainen -tapahtuma on yhdessä talvelta syksyyn siirtyvän Turun Taide- ja Antiikkimessujen kanssa 11.-13.9.2020. Samoin Mökki & Meri siirtyy talvelta uuteen ajankohtaan. Mökki & Meri on samaan aikaan Venexpon sekä uuden messuteeman, Golfitin, kanssa 25.-27.9.2020. Automatkailutapahtuma Caravan Show’lle etsitään sopivaa ajankohtaa.

Jatkuvuuden turvaaminen

Tapahtumajärjestämisen katkeaminen on merkittävä tulonmenetys näytteilleasettajille sekä messutapahtumista hyötyville toimijoille, kuten ravintoloille ja hotelleille.

−Kyseessä on yrityksemme osalta merkittävistä ja perusteellisista taloudellisista menestyksistä. Odotamme muiden tapahtumajärjestäjien tavoin suoraa tukea messutoimintaan tapahtumien järjestämiskiellon vuoksi, sanoo toimitusjohtaja Marja Pekkanen Turun Messukeskuksesta.

Messutoimijat ovat jo aiemmin esittäneet yhdessä huolensa, jota tukee mm. Keskuskauppakamari.

Mikäli tilanne sallii tapahtumien järjestämisen, tulossa on lukumääräisesti ennätysvilkas syksy.

−Siellä on odottamassa meille uusia tapahtumia, kuten Grail 2020 Turku.

Muun muassa suosittu Turun Kirjamessut ajoittuu tuttuun tapaan lokakuuhun ja ohjelmatyö sen osalta on käynnissä. Tapahtuma täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa yhdessä järjestettävä kokonaisuus järjestetään 2.-4.10.

Syksyllä on tulossa myös monia muiden tahojen järjestämiä tilaisuuksia, jos tapahtumia päästään jälleen järjestämään. Varmaa on sekin, että mm. turvallisuuteen liittyviin ratkaisuihin kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota.

Turun Messukeskuksessa ei olla jääty tilannetta voivottelemaan. Suunnitelmissa on kehitysprojekteja ja uusia tapahtumia. Kävijöille on tarjolla uusia tuttavuuksia.

−Nyt olisi kuitenkin tärkeää saada virus aisoihin ja taloudellinen tuki messutoiminnan jatkuvuudelle.

*****

Suomessa järjestetään vuosittain yli sadat messut. Messuyritysten palkkalistoilla on noin 500 vakituista työntekijää ja lisäksi ala työllistää useita tuhansia tapahtuma-aikaisia työntekijöitä. Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset heijastuvat suoraan järjestämispaikkakuntien elinkeinoelämään ja työllisyyteen. Vuonna 2018 alan työllisyysvaikutukset olivat yli 6000 henkilötyövuotta. Messujen tulovaikutus Suomen elinkeinoelämälle oli 458 miljoonaa euroa, josta suuri osa meni järjestämispaikkakuntien hotelleille, ravintoloille ja kuljetusyrityksille www.messutsuomessa.fi

Marja Pekkanen
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi
www.turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Infra-alan investointitarve ei ole vähentynyt – Yhdyskuntatekniikka 2021 Turussa tarjoaa tietoa julkisille hankkijoille16.9.2021 17:25:29 EEST | Tiedote

Yhdyskuntatekniikka 2021 järjestetään Turussa 13.–14.10.2021. Koronapandemiasta huolimatta yhdyskuntatekniikan investointien tarpeet eivät ole vähentyneet. Yhteiskunnan ydinpalvelut ovat toimineet ja niitä on kehitetty koko korona-ajan. Suomen suurimpaan infra-alan näyttely- ja seminaaritapahtumaan kannattaa tulla paikan päälle tutustumaan alan kehitykseen ja uutuuksiin. Tapahtuma on kerännyt alan osaajat koolle säännöllisesti vuodesta 1983 lähtien. Teemana vastuullisuus - tulethan tapahtumaan terveenä! Tapahtuman teemana on vastuullisuus. Järjestäjät selvittävät tapahtuman CO2-päästöt. Messubussi 100 liikennöi Turun keskustan ja Messukeskuksen välillä tapahtuman ajan. Yhdyskuntatekniikassa terveysturvallisuus on huomioitu. Tapahtumaa varten on laadittu koronalinjaus, jota päivitetään tilanteen kehittymisen ja viranomaisohjeistuksen muutosten myötä. Mikäli tulijalla ei ole täyttä rokotesuojaa koronavirusta vastaan, voi tapahtuman piha-alueella olevassa teltassa tehdä omakustanteisen pi

Turun Kirjamessujen pääteemana musiikki14.9.2021 13:07:45 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Musiikki on suuressa osassa koko viikonlopun ajan, kun messuilla koetaan suuria tunteita mm. oopperan, kuorolaulun ja konserttien parissa! Musiikkialan ammattilaisista mukana ovat esimerkiksi Ismo Alanko, Samuli Edelmann, Anna Puu, M.A. Numminen, Kauko Röyhkä, Mikko Alatalo, Jaakko Kuusisto, Olli Kortekangas, Seppo Kimanen, Mikko ”Pyhimys” Kuoppala, Kimmo ”Elastinen” Laiho ja Mariska. Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Messukohtaamiset toteutetaan terveysturvallisuus edellä. Rap-muusikoista klassisen musiikin taitajiin Musiikkia käsitellään Kirjamessuilla monin erilaisin tavoin ja eri kulttuurin alojen edustajien kanssa. Oikeuksiinsa pääsevät useat muistelma- ja elämänkertateokset sekä musiikin maailmaan temaattisesti sijoittuvat romaanit, kuten Raija Orasen kirjoittama ”Kaikki tämä valo” ja Kjell Westön ”Tritonus”. Näitä teoksia käsitellään sunnuntaina 3.10. Agricola-lavalla. Rap-

Venexpo siirtyy vuoteen 20229.9.2021 11:07:33 EEST | Tiedote

Veneilyn maailmaan palataan Turun Messukeskuksessa seuraavan kerran syksyllä 2022. Kolmipäiväiset Venexpo-messut oli tarkoitus järjestää 17.9.–19.9. Turun Messukeskuksessa. Veneilyn ja purjehduksen ennennäkemätön suosio kuluneena kesänä aiheutti kuitenkin positiivisen ongelman näytteilleasettajille, sillä monet ovat joutuneet myymään ei-oota varastojen tyhjennyttyä. Lisäksi venevalmistajilla on ollut haasteita saada tarvittavia komponentteja ja sitä kautta venetoimituksia asiakkaille. Kaikesta huolimatta olimme Turun Messukeskuksessa yhdessä näytteilleasettajien kanssa toiveikkaita siitä, että saisimme syksyllä 2021 esille riittävästi veneitä ja venealan tuotteita. Venealan toimijat työskentelivät lujasti saadakseen lisää esittelyveneitä ja odottivatkin viimeiseen saakka tietoa siitä, ehtivätkö venetoimitukset heille ennen Venexpoa. Venexpon tavoite on esitellä kävijöille mahdollisimman laaja ja monipuolinen valikoima veneitä. Tästä syystä tulimme Turun Messukeskuksessa siihen tuloksee

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats1.9.2021 12:42:05 EEST | Tiedote

Programmet för Åbo Bokmässa har publicerats Nu är den långa väntan slut! Åbo Bokmässa ordnas 1–3.10.2021. Programmet för Åbo Bokmässa har nu publicerats! Mässans tvärkonstnärliga huvudtema i år är musiken och den auditiva kulturen. Åbo Bokmässa invigs på fredag den 1 oktober klockan 13 på Auditorio i Åbo Mässcentrum. Bland annat Rosa Liksom, Juha Hurme och Heli Laaksonen medverkar. Aktuella teman på Åbo Bokmässa är informationens förändrade roll och hälsans konst. Informationens roll förändras, och utvecklingen skakar om våra uppfattningar inom kunskapens auktoriteter och sanningsbegreppet. Samtalen och de böcker som tas upp för behandling dryftar bland annat uttrycksfriheten inom vetenskapen, störtfloden av information som vi upplever samt hur falska nyheter uppkommer och kan identifieras. Bakom temat Hälsans konst finns det ett växande intresse för övergripande välbefinnande. Temat behandlas i olika perspektiv med hjälp av litteratur och musik och tillsammans med experter från olika

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu1.9.2021 12:19:37 EEST | Tiedote

Turun Kirjamessujen ohjelma on julkistettu Pitkä odotus palkitaan! Turun Kirjamessut järjestetään 1.–3.10.2021. Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisena pääteemana on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen kulttuuri. Tapahtuman avajaiset järjestetään perjantaina 1.10. kello 13 Turun Messukeskuksen auditoriossa, jossa esiintyjinä ovat muun muassa kirjailijat Rosa Liksom, Juha Hurme ja Heli Laaksonen. Kirjamessujen ajankohtaisteemat ovat tiedon murros ja hyvinvoinnin taito. Tiedon murros ravistelee käsityksiämme tiedon auktoriteeteista ja totuudellisuudesta. Keskusteluissa ja käsiteltävissä teoksissa pohditaan esimerkiksi tieteen sananvapautta, kokemaamme informaatiotulvaa sekä valeuutisten syntyä ja tunnistamista. Hyvinvoinnin taito –teeman taustalla on kasvava kiinnostus kokonaisvaltaisesta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtimiseen, jota käsitellään kirjallisuuteen ja musiikkiin kytkeytyvistä näkökulmista eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Messuilla esiintyvät jälleen Suomen

Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti26.8.2020 14:29:15 EEST | Tiedote

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.