Turun Messukeskus siirsi kesän tapahtumat

Koronaviruksen aiheuttamat toimet pakottavat tapahtumajärjestäjät siirtämään messutapahtumia uusiin ajankohtiin. Tuoreimman valtiovallan tapahtumakiellon vuoksi Turun Messukeskus siirtää ja yhdistelee tapahtumia, joista osa oli tarkoitus järjestää kesällä.

Kuva: Jere Satamo

Aiemmin keväältä kesäksi siirretty Piha & Puutarha siirtyy kokonaan ensi vuoteen 16.-18.4.2021. Samoin Mediapro Messut Oy:n Turun Kädentaitomessut nähdään Turun Messukeskuksessa aiemmasta poiketen ensi vuonna 20.-21.3.2021.

Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi tapahtumia myös samanaikaistetaan. Osaava Nainen -tapahtuma on yhdessä talvelta syksyyn siirtyvän Turun Taide- ja Antiikkimessujen kanssa 11.-13.9.2020. Samoin Mökki & Meri siirtyy talvelta uuteen ajankohtaan. Mökki & Meri on samaan aikaan Venexpon sekä uuden messuteeman, Golfitin, kanssa 25.-27.9.2020. Automatkailutapahtuma Caravan Show’lle etsitään sopivaa ajankohtaa.

Jatkuvuuden turvaaminen

Tapahtumajärjestämisen katkeaminen on merkittävä tulonmenetys näytteilleasettajille sekä messutapahtumista hyötyville toimijoille, kuten ravintoloille ja hotelleille.

−Kyseessä on yrityksemme osalta merkittävistä ja perusteellisista taloudellisista menestyksistä. Odotamme muiden tapahtumajärjestäjien tavoin suoraa tukea messutoimintaan tapahtumien järjestämiskiellon vuoksi, sanoo toimitusjohtaja Marja Pekkanen Turun Messukeskuksesta.

Messutoimijat ovat jo aiemmin esittäneet yhdessä huolensa, jota tukee mm. Keskuskauppakamari.

Mikäli tilanne sallii tapahtumien järjestämisen, tulossa on lukumääräisesti ennätysvilkas syksy.

−Siellä on odottamassa meille uusia tapahtumia, kuten Grail 2020 Turku.

Muun muassa suosittu Turun Kirjamessut ajoittuu tuttuun tapaan lokakuuhun ja ohjelmatyö sen osalta on käynnissä. Tapahtuma täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa yhdessä järjestettävä kokonaisuus järjestetään 2.-4.10.

Syksyllä on tulossa myös monia muiden tahojen järjestämiä tilaisuuksia, jos tapahtumia päästään jälleen järjestämään. Varmaa on sekin, että mm. turvallisuuteen liittyviin ratkaisuihin kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota.

Turun Messukeskuksessa ei olla jääty tilannetta voivottelemaan. Suunnitelmissa on kehitysprojekteja ja uusia tapahtumia. Kävijöille on tarjolla uusia tuttavuuksia.

−Nyt olisi kuitenkin tärkeää saada virus aisoihin ja taloudellinen tuki messutoiminnan jatkuvuudelle.

*****

Suomessa järjestetään vuosittain yli sadat messut. Messuyritysten palkkalistoilla on noin 500 vakituista työntekijää ja lisäksi ala työllistää useita tuhansia tapahtuma-aikaisia työntekijöitä. Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset heijastuvat suoraan järjestämispaikkakuntien elinkeinoelämään ja työllisyyteen. Vuonna 2018 alan työllisyysvaikutukset olivat yli 6000 henkilötyövuotta. Messujen tulovaikutus Suomen elinkeinoelämälle oli 458 miljoonaa euroa, josta suuri osa meni järjestämispaikkakuntien hotelleille, ravintoloille ja kuljetusyrityksille www.messutsuomessa.fi

Marja Pekkanen
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi
www.turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Turun Messukeskus siirtää kaikki syksyn omat tapahtumat ensi vuoteen – Kokous- ja vuokratapahtumien järjestäminen jatkuu normaalisti26.8.2020 14:29:15 EESTTiedote

Turun Messukeskus ei järjestä tänä vuonna omia messutapahtumia. Syksyn messut siirtyvät ensi vuoteen. Kokoustoiminta sekä muiden tahojen tiloissa järjestämät tapahtumat jatkuvat normaalisti turvamääräyksiä ja väljyyttä noudattaen. Messujen siirtolistalla ovat mm. Turun Kirjamessut, Turun Ruoka- ja Viinimessut, Mökki & Meri, Venexpo, Osaava Nainen, Rekryexpo ja Turun Taide- ja Antiikkimessut.

Syksyn messuille startataan turvallisuus edellä12.8.2020 13:49:40 EESTTiedote

Syksyn messutapahtumat pääsevät alkuun myös Turun Messukeskuksessa. Puolen vuoden tauon jälkeen ensimmäiset messut järjestetään 12.-13.9. tarkkoja turvallisuusohjeita noudattaen. Koronapandemian vuoksi tapahtuma-alalla on jouduttu mm. siirtämään tapahtumia sekä yhdistämään. Nyt syyskuun puolivälissä järjestettävät Osaava Nainen ja Turun Taide- ja Antiikkimessut on yksi näistä tapahtumayhdistelmistä. Kokonaisuuteen on osallistumassa ilahduttavasti yhteensä 150 näytteilleasettajaa.

Kesäkuun keskiviikot viihteellä ja heinäkuussa elokuviin. Turun Messukeskuksessa avautuvat ainutlaatuiset drive in -liveshow’t26.5.2020 11:13:15 EESTTiedote

Turun Messukeskuksen pihalle avautuvat kesäkuussa keskiviikkoiset drive in -livenäytökset vaihtuvin kulttuurisin teemoin. Heinäkuussa suvi-iltoja vietetään puolestaan elokuvien parissa, kun paikalle tulee Kinotourin drive in -elokuvateatteri. Koronaviruksen vuoksi järjestämiskieltolistalla ovat edelleen suuret tapahtumat, jonka vuoksi on nyt haettu toisenlaisia tapoja tarjota viihdettä ja kohtaamisia yleisölle – terveysturvallisuus, etäisyydet ja hygienia tiukasti huomioiden.