Työmatkustamisen vähentymisen taustalla ovat Turun lentokentän heikentyneet yhteydet sekä koronapandemia

Turun kauppakamarin toteuttamasta tuoreesta kyselystä selviää, että Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä haluaa edelleen pitää Turun lentokentän elinvoimaisena. Lentokentän merkitys on talousalueen elinkeinoelämälle keskeinen. Noin 70 prosenttia vastanneista yritysten edustajista pitää vilkasta ja kansainvälistä lentoasemaa liiketoiminnalleen tärkeänä. Haasteena on kuitenkin mm. Turun lentoaseman heikko reittivalikoima.

Turun lentoaseman valtteina pidettiin kyselyssä sen nopeutta ja helppoutta sujuvine rutiineineen. (Kuva: Adobe Stock)

Turun kauppakamarin marraskuussa tekemästä kyselystä käy ilmi, että yritysten työmatkustaminen on nyt vähäisempää kuin ennen koronaa. Työmatkustaminen on pysynyt ennallaan 18 prosentilla vastaajista ja kasvanut vain kolmella prosentilla. Lähes 80 prosentilla yrityksistä työmatkustus on pandemiaa edeltävää aikaa vähäisempää.

Noin 70 prosenttia vastaajista uskoo työmatkustamisen vähenevän myös tulevaisuudessa. Vastaajista noin 13 prosenttia arvioi, että työmatkustus tulee vähenemään yli puoleen aikaisemmasta. Toteutuessaan tällä tulisi olemaan huomattavia kerrannaisvaikutuksia talouteen, useisiin toimialoihin ja yritysten toimintatapoihin.

Turun kenttä on toimiva, mutta reittivalikoima herättää huolta

Selkein työmatkustamisen haaste on vastaajien mukaan Turun lentoaseman heikko reittivalikoima. Vastanneiden mukaan etenkin Helsinkiin tulisi päästä nykyistä jouhevammin. Nyt sinne joudutaan matkustamaan useimmiten autolla. Tilanne on osittain korjaantumassa uusien reittiavauksien myötä, mutta lisää yhteyksiä tarvitaan edelleen.

Turun lentokenttä on alueen elinkeinoelämälle hyvin tärkeä korostaa myös loimaalaisen Pemamek Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen.

−Turun kenttä on tehokas ja toimiva, hän muistuttaa.

Yrityksestä lennetään maailmalle noin 2000–3000 kertaa vuodessa. Pemamek Oy:llä on isoja projektikauppoja ympäri maailmaa, joiden solmimisen edellytys ja läpikäynti on kasvokkainen kohtaaminen. Lentojen tarpeellisuus arvioidaan aina huolellisesti ja vastuullisuus huomioiden.

−Yrityksessämme kaivataan eniten suoria lentoja Turusta Kööpenhaminaan. Myös suorat Tukholman yhteydet ovat tärkeitä.

Heikosen mukaan vaihtoehtona on löytää suora yhteys suurille Keski-Euroopan kentille, kuten Frankfurtiin, joista jatkoyhteyksiä on tarjolla moneen suuntaan.

Työmatkustamista ovat viime aikoina hankaloittaneet vaihtelevat koronarajoitukset, kuten esimerkiksi eri maiden muuttuvat maahantulosäännökset sekä lentoyhtiöiden muuttuvat ohjeistukset. Kaikille markkina-alueille ei pääse lainkaan pandemiasta johtuen.
Innostusta työmatkustukseen hidastaa myös lentojen ja hotellien noussut kustannustaso. Vastauksissa arvioitiin myös polttoaineiden hinnannousun nostavan työmatkustamisen hintaa.

Osa kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä uskoo kuitenkin, että työmatkustaminen nousee vielä tulevaisuudessa. Esimerkiksi teollisuudessa asiakkaan tiloissa suoritettavissa projekteissa on vielä paikoin hankaluuksia, kun paikalle ei aina päästä.

”Koronapandemia on muuttanut työskentelytapojamme niin, että etätapaamiset ovat osin tulleet jäädäkseen. Tästä huolimatta jäljelle jää paljon sellaisia tilanteita, joissa paikan päälle on päästävä. Esimerkiksi teollisuuden huolto- ja asennustyöt vaativat henkilön paikalle ja merkittävät kaupatkin solmitaan edelleen enimmäkseen kasvotusten. Elinvoimainen ja hyvillä yhteyksillä varustettu lentoasema on elintärkeä Turun alueen elinkeinoelämälle”, korostaa Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Kansainvälinen ja vilkas kenttä on alueen elinehto

Vastaajista 70 prosenttia pitää oman liiketoimintansa kannalta tärkeänä, että Turun seudulla on vilkas ja kansainvälinen lentoasema. Kyselyssä Turun lentoaseman valtteina pidettiin sen nopeutta ja helppoutta sujuvine rutiineineen, mutta reittivalikoima herättää huolta. Luotettavan Helsinki-yhteyden lisäksi vastaajat kaipaavat säännöllisiä yhteyksiä Tukholmaan ja  Kööpenhaminaan. ”Suorat, toimivat yhteydet vähimmillään Finnairin ja SASin hubeihin (Helsinki, Tukholma & Kööpenhamina) ovat elinehto alueen yritysten kansainväliselle liiketoiminnalle. Kaikkea ei edelleenkään voi hoitaa etänä!” toteaa eräs vastaaja.

Toimiva kansainvälinen lentoasema nähdään myös alueen imagon kannalta tärkeänä:
“Alueen elinkelpoisuuden kannalta on tärkeää, että lentoasema säilyy ja jopa kasvaa matkustajamääriltään”, yksi vastaaja muotoilee ja toinen toteaa, että: “Kyseessä on myös mielikuva alueen elinvoimasta.”

Turun kauppakamari kysyi jäseniltään toimintatapojen muutoksesta koronapandemiaan liittyen marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 151 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa. Vastanneista yrityksistä noin 1/3 työllistää yli 50 henkeä ja 2/3 alle 50 henkeä. Suurimmat toimialaryhmät olivat teollisuus (19,2 % vastauksista), palvelut (16,6 % vastauksista) sekä informaatio- ja viestintäala (10,6 % vastauksista).

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697
Hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen, Pemamek Oy, puh. 0500 78 1710

Kannattavuus elinkeinoelämän isona huolena – Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan viime vuodesta21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat hieman parantuneet Varsinais-Suomessa. Tunnelmat kuitenkin vaihtelevat laidasta laitaan, ja muun muassa toiminnan kannattavuuden uskotaan monissa yrityksissä heikkenevän edelleen. Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kuitenkin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna, ja runsas kolmannes myös henkilöstön määrän kasvavan. Investointien määrän odotetaan pysyvän ennallaan yli puolessa vastanneista yrityksistä. Tiedot selviävät Kauppakamarien kesäkuussa jäsenilleen toteuttamasta kyselystä.

Jopa 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä. Turun kauppakamarilla nostoaikeita on 76 prosentilla yrityksistä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, kuten metalli-, paperin- ja kemianteollisuus, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.