Työvaatteesta rakennuseristeeksi – tekstiilien kierrätyksellä pilotoidaan tuotekehitystä ja otetaan askel kohti vastuullisuustavoitteita

Stark pilotoi työvaatteiden kierrättämistä raaka-aineeksi Encore Ympäristöpalveluiden ja tekstiilien kierrätykseen erikoistuneen Resterin kanssa. Kokeilu toteuttaa kiertotalouden periaatteita, säästää luonnonvaroja, edistää tekstiilikuidun hyödyntämisen tuotekehitystä ja vie osaltaan Starkia kohti yrityksen vastuullisuustavoitteita.

Pilottiprojektissa elinkaarensa loppuun tulleet Starkin työvaatteet ohjataan energiahyödyntämisen sijaan materiaalikierrätykseen. Starkin poistotekstiilit saavat uuden elämän tekstiilikuituna.

- Starkin tavoitteena on nostaa kierrätysasteensa 80 prosenttiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Kierrätysaste kertoo, kuinka suuri osuus jätemateriaaleista on uudelleenhyödynnetty raaka-aineena. Työvaatteiden kierrättämisen pilotti on yksi askel kohti tavoitetta, Starkin vastuullisuusjohtaja Anne Koskinen kertoo.

Pilotissa Ekovilla Oy kehittää ja testaa syntyneen tekstiilikuidun hyödyntämistä ekologisten rakennuseristeiden tai akustiikkalevyjen valmistuksessa.

- On erityisen mielenkiintoista nähdä, miten tekstiilikuitua voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää nimenomaan rakentamiseen liittyvissä tuotteissa, kuten eristeissä Anne Koskinen sanoo.

Prosessissa olemassa olevat materiaalit pidetään kierrossa ja sillä vähennetään uusien luonnonvarojen käyttöä. Pilotissa käsitellään noin 5 000 kiloa Starkin poistotekstiilejä.

- Tekstiilimäärän kierrättämisellä on säästetty vettä yli 2,5 miljoonaa litraa ja päästösäästöä kertyi yli 19 tonnia CO2e, Koskinen summaa.

Poistotekstiilien matka alkaa lajittelusta

Starkin poistotekstiilit lajitellaan ensin materiaalityypeittäin, ja tärkeää tekstiilien kierrätyksessä on myös niiden säilyminen puhtaina ja kuivina prosessin ajan.

Encore hoitaa pilottihankkeessa jätehuoltopalvelun eli ohjeistaa lajittelussa, kerää materiaalit ja toimittaa lajitellut työvaatteet jatkokäsittelyyn Resterin tekstiilien kierrätyslaitokselle Paimioon. Kierrätyskuidusta voidaan valmistaa esimerkiksi lankaa tai kuitukangasmateriaaleja, kuten eristeitä, akustiikkalevyjä, suodatinkankaita ja komposiittia.

Tekstiilien ympäristövaikutus on merkittävä

Uusien tekstiilien tuottaminen kuluttaa paljon luonnonvaroja. Tekstiilien ympäristövaikutus on noin 10 % maailman kasvihuonekaasupäästöistä eli enemmän kuin maailman lentoliikenne ja merenkulku yhteenlaskettuina.

Tekstiilien kierrättämisellä on merkitystä myös luonnon monimuotoisuuden säilyttämiselle. Sitran selvityksen mukaan tekstiili- ja kuitusektorin kiertotalousratkaisut ovat merkittäviä tekijöitä luontokadon pysäyttämisessä kuitukasvien viljelytapojen sekä tekstiilien käytön vähentämisen rinnalla.

Tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoite tulee voimaan Suomessa vuonna 2023. Uusi jäteasetus asettaa entistä tiukemmat velvoitteet tekstiilien kierrättämisestä myös yrityksille. EU:n kestäviä tekstiilejä koskevan strategian tavoitteena on muun muassa tekstiilituotteiden pitkäikäisyys ja kierrätettävyys sekä tuotteissa käytettävien kierrätyskuitujen lisääminen.

Lisätiedot ja tiedustelut:

Anne Koskinen, STARK Suomi Oy, vastuullisuusjohtaja, puh. 044 773 0409

Satu Otala, STARK Suomi Oy, viestintäjohtaja, puh. 044 475 7483

Olarinluoma 15

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Kuluuko lomasi remontoidessa? Puolet suomalaisista mökinomistajista remontoi mökillään vuosittain28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten rakastama mökkikausi on taas alkanut, mikä näkyy paitsi liikenteen lisääntymisenä pienemmillä paikkakunnilla myös rakennustarvikekaupassa, kun mökkien pieniä ja isompia kohteita uudistetaan. Suomalaisista jopa puolet remontoi mökeillään vuosittain, selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Monipaikkaisuus on Suomessa kasvava trendi: monet haaveilevat nyt mökistä tai vapaa-ajan asunnosta, joka vaatii korkeintaan pintaremonttia7.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Tyypillisesti mökkikauden päättäjäisiä on vietetty elokuun viimeisenä viikonloppuna, mutta nykyään monet viettävät mökeillä tai vapaa-ajan asunnoilla aikaa ympäri vuoden – ilmiössä on kyse monipaikkaisuudesta. Mökeillä ja vapaa-ajan asunnoilla halutaan viettää yhä enemmän aikaa, joka käytetään mieluummin etätyöskentelyyn kuin remontointiin.

Lounatuulen Tiirassa luonnonmukainen lämpö, pelkistetty arkkitehtuuri sekä laadukkaiden materiaalien oivaltava käyttö luovat ylellisen merellisen asumiselämyksen19.5.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Lounatuulen Tiira kurottaa merelle Luonnonmaan Saarella, Naantalin asuntomessujen kenties näyttävimmässä sijainnissa ylhäällä kallion päällä ja meren välittömässä läheisyydessä. Viimeistelty työn jälki ja oivaltava suunnittelu nostavat laadukkaat materiaalit arvoonsa ja tekevät Lounatuulen Tiirasta upean merellisen kohteen Naantalin asuntomessuille.