Uravalinta on nuorelle iso haaste

Suomalaisilla nuorilla on kasvavia paineita löytää oma tulevaisuuden toiveammattinsa. Tutkimuksen mukaan vain pieni osa nuorista kokee varmuutta tulevasta työelämästä, valtaosan murehtiessa urasuunnitelmiin liittyviä valintoja. Erityisesti ammatillisessa koulutuksessa olevilla nuorilla huolet tulevasta työelämästä ovat yhteyksissä koulutuksen keskeyttämisaikeisiin.
Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin yli 3000 suomalaisnuoren työelämään ja ammattiin liittyvää identiteettiä toisen asteen opintojen ensimmäisen vuoden aikana.
Työelämään ja ammattiin liittyvällä identiteetillä tarkoitetaan yksilön sitoutumista tiettyyn ammattialaan tai uraan. Identiteetti pitää sisällään yksilön käsitykset omista kiinnostuksenkohteista, kyvyistä, arvoista ja uratavoitteista. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään vahvan työelämään ja ammattiin liittyvä identiteetin tukevan sekä hyvinvointia että onnistunutta siirtymää työelämään. Tuore tutkimus antaa viitteitä siitä, ettei vahva identiteetti ole vielä opintojen alkutaipaleella usein muodostunut.
– Valtaosalla suomalaisista opiskelijoista työelämään ja ammattiin liittyvä identiteetti on vielä varsin hajanainen toisen asteen opintojen ensimmäisenä vuonna, akatemiatutkija Kati Vasalampi summaa tutkimustuloksia. – Noin kolme neljästä opiskelijasta koki tulevaan työhön ja uraan liittyvää epävarmuutta ja vain noin viisi prosenttia sekä lukiolaisista että ammatillisessa koulutuksessa opiskelevista oli tehnyt selkeän työelämää ja ammattia koskevan valinnan ja sitoutunut siihen.
Tutkimuksen mukaan jopa 76 prosenttia opiskelijoista raportoi murehtivansa ja tuntevansa ahdistusta työelämään ja ammatilliseen identiteettikehitykseen liittyen. Siinä missä murehtiminen oli yleisempää lukiolaisilla, liittyi murehtiminen ammatillisessa koulutuksessa olevilla suurempaan opintojen keskeyttämisriskiin. Tulevaa ammattia voi olla siis vaikea hahmottaa, vaikka olisikin valinnut peruskoulun jälkeen ammatillisen opintopolun.
– Se, että ammatillisessa koulutuksessa oleva opiskelija murehtii omaa ammatillista identiteettiään, on syytä ottaa vakavasti. Hänen on luultavasti vaikea motivoitua ja sitoutua opintoihinsa, jos tulevaisuuden tavoitteet ovat hyvin epäselvät, toteaa Vasalampi.
Tutkimus toteutettiin osana Vasalammen johtamaa, Suomen Akatemian rahoittamaa ”Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit” -tutkimushanketta. Hankkeessa tarkastellaan koulupudokkuuden keskeisiä ennakoivia tekijöitä, sekä etsitään erilaisia pudokkuuteen ja syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja. Pitkittäistutkimusaineistoa hyödyntävän hankkeen tutkimukset tulevat antamaan kattavan kokonaiskuvan keskeisistä koulupudokkuuteen johtavista tekijöistä sekä luomaan erinomaisen pohjan varhaisten interventioiden suunnittelemiseksi. Hanke jatkuu 31.8.2024 saakka.
Tutkimusartikkeli:
Vasalampi, K., Määttä, S., Kärkkäinen, J., & Luojus, L. (2020). Toisen asteen opiskelijoiden työelämään ja ammattiin liittyvän identiteetin yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin. Psykologia, 55, 277–311.
Lisätietoja:
Akatemiatutkija Kati Vasalampi, kati.vasalampi@jyu.fi, 040-8054126
Yhteyshenkilöt
Liisa Harjulaviestintäpäällikkö
Puh:040 805 4403viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote
KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
