Utifrån en provdragning konstaterades Rävsundsbrons hängstag vara tillräckligt hållbart
I juli–augusti ska rosten avlägsnas från hängstagens nedre ändar och de ska målas om. Efter att rosten har avlägsnats ska man också kontrollera skicket på hängstagens trådar, eftersom trådarnas skick har en betydande inverkan på hängstagens bärförmåga. Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som synbart var i sämst skick på Rävsundsbron. Utifrån detta beslöt man att byta ut det hängstag som var i sämst skick och testa dess hållbarhet med en provdragning.
Avlägsnandet av rosten från hängstagen och målningsarbetet som sker under sommaren kommer inte att medföra betydande olägenheter för trafiken. Körfälten kommer inte att begränsas och hastighetsbegränsningen kommer inte att sänkas på grund av arbetet. Vägtrafikanter bör trots allt iaktta försiktighet så att det är tryggt att arbeta på bron.
Brons skick övervakas kontinuerligt
Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och skador som upptäcks repareras då det behövs.
Varje år utför en stålkonstruktionsexpert en granskning av Rävsundsbron. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt, vilket gör att de rostar långsammare. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitorering (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).
NTM-centralen påminner om vikten av att följa trafikbegränsningarna på bron
Hastighetsbegränsningen på bron är 50 km/h och avståndet mellan den tunga trafiken och annan trafik är 60 meter. Dessutom har specialtransporternas volym begränsats. Tunga fordon orsakar de största rörelserna på brodäcket och hängstagen. En enskild tung transport (76 t) har stor inverkan på brons rörelser och belastning. Därför är det ytterst viktigt att man respekterar de restriktioner som fastställts. Förutom körhastigheten har även avståndet mellan tunga fordon en stor betydelse för belastningen. Det är ytterst viktigt att begränsningarna följs för att man inte ska behöva skärpa dem.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjör Ari Salo, tfn 0295 022 830
Nyckelord
Bilder
Om
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
En knapp minskning av den totala arbetslösheten i Egentliga Finland i mars24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetslösheten i Egentliga Finland sjönk med bara ett par hundra personer i mars, vilket är mindre än normalt i mars. Största delen av antalet var bundet till att permitteringarna upphörde. Efterfrågan på arbetskraft har varit rätt så svag jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi maaliskuussa niukasti24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys putosi maaliskuun aikana vaivaisella parilla sadalla hengellä eli keskimäärin vähemmän kuin normaalisti maaliskuussa tapahtuu. Määrästä suurin osa oli sidoksissa lomautusten päättymiseen. Työvoiman kysyntä on jatkunut heikohkona verrattuna viime vuoteen.
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum