Varsinais-Suomen ELY-keskus

Utifrån en provdragning konstaterades Rävsundsbrons hängstag vara tillräckligt hållbart

Dela
Ett hängstag i dåligt skick byttes ut på Rävsundsbron i början av maj. Det lösgjorda hängstaget transporterades till Tammerfors tekniska högskola, där dess hållbarhet provdrogs i laboratoriet. Utifrån en bedömning av hållbarheten hos hängstaget som var i dåligt skick kunde man bättre bedöma även andra hängstags skick. På basis av resultaten av provdragningen var hängstaget tillräckligt hållbart och därmed finns det inget omedelbart behov av att byta eller förstärka andra hängstag.

I juli–augusti ska rosten avlägsnas från hängstagens nedre ändar och de ska målas om. Efter att rosten har avlägsnats ska man också kontrollera skicket på hängstagens trådar, eftersom trådarnas skick har en betydande inverkan på hängstagens bärförmåga. Förra hösten granskades skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som synbart var i sämst skick på Rävsundsbron. Utifrån detta beslöt man att byta ut det hängstag som var i sämst skick och testa dess hållbarhet med en provdragning.

Avlägsnandet av rosten från hängstagen och målningsarbetet som sker under sommaren kommer inte att medföra betydande olägenheter för trafiken. Körfälten kommer inte att begränsas och hastighetsbegränsningen kommer inte att sänkas på grund av arbetet. Vägtrafikanter bör trots allt iaktta försiktighet så att det är tryggt att arbeta på bron.

Brons skick övervakas kontinuerligt

Det går inte att på förhand förutspå hur hängbroars skick kommer att utvecklas. Brons skick följs upp kontinuerligt och skador som upptäcks repareras då det behövs.

Varje år utför en stålkonstruktionsexpert en granskning av Rävsundsbron. Vid granskningarna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt, vilket gör att de rostar långsammare. Dessutom utreder Trafikledsverket en utvidgning av brons monitorering (det automatiska uppföljningssystemet för belastning och rörelser m.m.).

NTM-centralen påminner om vikten av att följa trafikbegränsningarna på bron

Hastighetsbegränsningen på bron är 50 km/h och avståndet mellan den tunga trafiken och annan trafik är 60 meter. Dessutom har specialtransporternas volym begränsats. Tunga fordon orsakar de största rörelserna på brodäcket och hängstagen. En enskild tung transport (76 t) har stor inverkan på brons rörelser och belastning. Därför är det ytterst viktigt att man respekterar de restriktioner som fastställts. Förutom körhastigheten har även avståndet mellan tunga fordon en stor betydelse för belastningen. Det är ytterst viktigt att begränsningarna följs för att man inte ska behöva skärpa dem.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjör Ari Salo, tfn 0295 022 830

Nyckelord

Bilder

Om

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye