Uudenmaan yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yli 3,5 miljardia euroa

Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat vuonna 2018 lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä, yhteensä 3 537 milj. euroa. Suurimmat yhteisöverot kertyivät Helsinkiin, 2 561 milj. euroa, Espooseen 547 milj. euroa ja Vantaalle rekisteröidyistä yhteisöistä 187 milj. euroa. Keskikokoiset Uudenmaan kunnat maksoivat yhteisöveroa 15-30 milj. euroa. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia. Uudellamaalla veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 1,4 prosenttia.

”Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä vuonna 2018. Jos yhteisövero lasketaan yritystoimipaikkojen mukaan, maksaa Uusimaa vieläkin noin puolet Suomen yhteisöverosta. Uudenmaan noin 100 000 yrityksen merkitys koko Suomen talouden veturina on kiistaton”, toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, yhteensä lähes 6 miljardia euroa. Uudellamaalla kertyneen verotulon määrä nousi 5,4 %.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Yhteisövero on vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Helsingin seudun kauppakamarin Tilinpäätös- ja veropäivä järjestetään 28.11.2019 Helsingissä Radisson Blue Seaside-hotellissa (Ruoholahdenranta 3). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Johtaja Marko Silen

Toimialakatsaus: Helsingin seudulla rakennusala vielä kasvussa, palvelualojen näkymissä varovaista toiveikkuutta1.10.2020 10:30:00 EESTTiedote

Rakentamisen liikevaihto on kasvussa, ja palvelualojen suhdanteissa näkyy Helsingin seudulla varovaista toiveikkuutta. Yritysten liikevaihdon romahtaminen tuntuu voimakkaimmin majoitus- ja ravitsemisalalla sekä kuljetustoiminnassa. Helsingin seutu on jäänyt muiden Pohjoismaiden metropolien kasvuvauhdista. Tänään ilmestynyt Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsaus luotaa pääkaupunkiseudun kilpailuympäristöä.

Kauppakamarit listaavat Suomen tärkeimmät liikennehankkeet: Pisararataan satsattava tulevaisuudessa10.9.2020 06:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun voimakas kasvu ja valtakunnallisen raideliikennejärjestelmän tehokkuuden lisääminen edellyttävät Pisararadan toteuttamista. Tavaraliikenne tarvitsee Kehä IV:sta ja kunnollisia taukopaikkoja pääkaupunkiseudulle. Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide- ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin, koska haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.