Uudenmaan yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yli 3,5 miljardia euroa

Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat vuonna 2018 lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä, yhteensä 3 537 milj. euroa. Suurimmat yhteisöverot kertyivät Helsinkiin, 2 561 milj. euroa, Espooseen 547 milj. euroa ja Vantaalle rekisteröidyistä yhteisöistä 187 milj. euroa. Keskikokoiset Uudenmaan kunnat maksoivat yhteisöveroa 15-30 milj. euroa. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia. Uudellamaalla veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 1,4 prosenttia.

”Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä vuonna 2018. Jos yhteisövero lasketaan yritystoimipaikkojen mukaan, maksaa Uusimaa vieläkin noin puolet Suomen yhteisöverosta. Uudenmaan noin 100 000 yrityksen merkitys koko Suomen talouden veturina on kiistaton”, toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, yhteensä lähes 6 miljardia euroa. Uudellamaalla kertyneen verotulon määrä nousi 5,4 %.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Yhteisövero on vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Helsingin seudun kauppakamarin Tilinpäätös- ja veropäivä järjestetään 28.11.2019 Helsingissä Radisson Blue Seaside-hotellissa (Ruoholahdenranta 3). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Johtaja Marko Silen

Onko itsenäisyyspäivä työntekijän palkallinen vapaapäivä? -Helsingin seudun kauppakamarin lakimies neuvoo4.12.2019 09:50:54 EETTiedote

Itsenäisyyspäivä on ainoa lakiin perustuva palkallinen arkipyhä. Siitä on säädetty laissa itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä. Itsenäisyyspäivä on palkallinen vapaapäivä kuukausipalkkaisilla työntekijöillä. Sen sijaan päivä-, tunti- ja urakkapalkkaisten työntekijöiden itsenäisyyspäivän palkan saamisen edellytyksenä on, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhdenjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää lähinnä ennen itsenäisyyspäivää, ja että itsenäisyyspäivä sattuu työntekijän työtuntijärjestelmän mukaiseksi työpäiväksi.

Pikkujoulukausi on alkanut – lakimies neuvoo14.11.2019 09:40:50 EETTiedote

Perinteistä pikkujoulukautta vietetään taas Suomessa. Tällä vuoden ehkä merkittävämmällä juhlalla voi olla oleellinen tehtävä työyhteisön yhteenkuuluvuuden ja positiivisen ilmapiirin kehittymisessä. Pikkujoulujuhliin liittyy usein myös alkoholi ja se voi rentouttaa ilmapiiriä joskus liikaakin: iloisessa juhlassa voi tulla sanottua tai tehtyä jotain sellaista, mitä katuu myöhemmin. Helsingin seudun kauppakamarin lakimiehet ohjeistavat myös vapaaehtoisiin työhön liittyviin tilaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä.